Biografanmeldelse
06. nov. 2019
Ninna
I forsøget på at være en god mor kreerer Ninna (Susanne Juhàsz) en pakkekalender til sin søn bestående af cigaretter og kondomer. Foto | Jacob Kusk

Ninna

Dansk dramakomedie om en hård og kantet mor halter på afgørende punkter, men har en forfriskende synsvinkel.

Af Samina Yasmin Jakobsen

Ninna (Susanne Juhàsz) er en barsk kvinde. Sådan en dame, man slår sig på. Hård og kantet, bramfri og barmfager. En Linse Kessler-type med falske negle, bryster og hår-extensions.

Det opdager naboen i opgangen – den dating-ivrige Morten (Peter Gantzler) – hurtigt, da han forsøger at nærme sig hende.

Ninna arbejder i den lokale grillbar i sydsjællandske Præstø, 25 kilometer fra ”Næver”, som grillmutter med garanti ville kalde Næstved.

Sønnen Dennis (Rex Leonard) fylder atten år, så Ninna hopper op på sin scooter efter arbejde og tager til fest med ungdommen. Men Dennis har en overraskelse, som han gerne vil vise moren: Han har fået sin egen lejlighed!

I øvrigt har han også fået sig en kæreste.

Det er for meget for den enlige mor med det hidsige temperament, der ikke er klar til at give slip på sønnen. I de følgende uger op til jul forsøger hun med både pisk og gulerod at få Dennis tilbage i en form for humoristisk juleeventyr fra Udkantsdanmark.

Instruktør Fabian Wullenweber, der har instrueret træfsikre hits som Klatretøsen og serien Badehotellet, har slået sig sammen med partneren Susanne Juhàsz, der står bag manuskriptet.

De har forsøgt at skabe en titelperson i lighed med Mille Dinesen i Rita eller Nynne, der er fixpunkt for mange pinlige optrin, og som kan udvides til at optræde i flere historier, hvis chancen byder sig.

Juhàsz har fortalt, at der allerede ligger et manuskript klar til en toer og idéer til en treer.

I sammenligning med de ovennævnte er Ninna dog en meget lille film, der er nærmere en skitse end et færdigt produkt.

Jacob Kusks fotografering svinger i kvalitet, og det samme gør skuespillet, der ofte er overgjort. Værst er scenerne mellem mor og søn, hvor sønnen Dennis altid er vred og derfor råber sine replikker, mens mor Ninna skifter ansigtsudtryk som vinden blæser.

Det er svært at greje, om man skal grine eller græde. Det virker, som om instruktør/manuskriptforfatter-parret har haft svært ved at finde den rette balance mellem det tragiske og det komiske.

Det resulterer i nogle voldsomme toneskift og læg dertil, at Ninna er ufattelig svær at holde af.

Hun er på grænsen til det enerverende, særligt fordi Juhàsz har travlt med at gøre hende så hård og utilnærmelig, at det bliver karikeret.

Hun har altid en smøg hængende i mundvigen, når hun går, kalder konsekvent sin søn for ”unge” og er altid klar med en spydig kommentar, der er lidt for lang og manuskriptagtig.

Men da alting ser sortest ud, begynder sprækker af menneskelighed at komme til syne i titelkarakteren.

Efter et optrin hos Dennis’ svigerforældre, der vistnok skal forestille at være sjovt-pinligt, men mest bare er virkelig underligt, nægter Dennis at have yderligere kontakt til sin mor.

Ninna drukner sorgerne til en julefrokost og kommer hjem uden nøgler til en låst hoveddør. Heldigvis bliver hun reddet af naboen Morten, og det er i deres samtaler, at man begynder at forstå Ninna via hendes traumatiske barndom med alkoholiske forældre.

Parykken falder af. Det samme gør det karikerede, og Ninna bevæger sig over i et spændende skæringspunkt, der vækker mindelser om Maria Bamfords Lady Dynamite.

Ikke at vi er i nærheden af Bamfords mesterlige Netflix-serie, hvor man pludselig opdager, at grunden til, at Bamford både er ulidelig og hylende morsom, er en bipolar lidelse. Men der er en snert af samme interessante dynamik, når irriterende og utilgængelige Ninna pludselig gemmer sig under sengen i flere dage.

Ninna vil gerne favne bredt som en folkelig dramakomedie med falde på halen-komik og en farverig juleeventyrramme, men det halter desværre på for mange fronter. Wullenweber og Juhàsz skal dog have point for en synsvinkel, der er forfriskende interessant.

Titel:
Ninna

Land:
Danmark

År:
2019

Instruktør:
Fabian Wullenweber

Manuskript:
Susanne Juhàsz

Medvirkende:
Susanne Juhàsz, Peter Gantzler, Jesper Asholt, Kristian Halken

Spilletid:
96 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
7. november

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
14. nov. 2025
Mors drenge

Mors drenge

Serieanmeldelse
03. okt. 2024
Ungeren

Ungeren

Biografanmeldelse
19. juni 2024
Club Zero

Club Zero

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten