Kunstanmeldelse
19. maj 2021
Nikolaj – Københavns Kunsthal 40 år
Michael Richardts videoinstallation Densified Entity er et af de seksten kunstværker, som kan opleves på Nikolaj Kunsthals udstilling. Foto | Nikolaj Kunsthal

Nikolaj – Københavns Kunsthal 40 år

Nikolaj Kunsthal slår igen et vigtigt slag for videokunsten og demonstrerer i fornem udstilling for kendere og novicer, at mediets æstetik har udviklet sig radikalt.

Af Mikkel Krebs Behnke

Der er formentlig ikke noget galleri, museum eller udstillingsbygning, der har gjort lige så meget for videokunsten som Nikolaj Kunsthal.

I sin nu 40-årige levetid har den tidligere kirke i hjertet af København været med til at etablere video-formatet som en respekteret kunstform. Blandt andet hylder den årlige videokunstfestival Fokus international videokunst.

Længe anså danske museer ikke kunstarten som udstillingsværdig. Og hvis de gjorde, blev installationerne henvist til et hjørne som en ubetydelig parentes. Ifølge kritikerne var video ikke et kunstnerisk medie på højde med billedkunsten eller performancekunsten.

Siden sin fremkomst i 1960’erne har videokunsten udviklet sig radikalt sammen med mediet. Fra i begyndelsen primært at være et redskab til at dokumentere kunstneriske optrædener udnyttes videokunstens fulde potentiale i dag.

Billedkvaliteten er blevet bedre sammen med udstyret. Og det ellers beslægtede filmmedies mere klassiske fortællerformer omfortolkes med skæve narrativer – eller uden nogen historie overhovedet!

Anerkendelsen blandt publikum og udstillingssteder kom sent, især i Danmark, men det er anderledes i dag. Fra at være hengemt i museets hjørne er videokunsten blevet et hovedværk i sig selv.

I Nikolaj Kunsthal kan man i disse dage se en jubilæumsudstilling, der er en fejring af et partnerskab mellem stedet og mediet. Her kan man virkelig få syn for den udvikling, kunstformen har undergået.

Siden Nikolaj Udstillingsbygning, som Nikolaj Kunsthal hed ved åbningen i 1981, så dagens lys, har videokunsten haft en ganske central plads. Det var et af de første steder til at vise den nye genre. Med tiden fik kunsthallen overdraget et videoarkiv fra Huset i Magstræde med førende danske og internationale kunstnere.

På jubilæumsudstillingen er det netop et udpluk fra denne samling, der bliver projekteret op i det storslåede rum. Kuratorerne har udvalgt otte værker, der suppleres af otte nye og mere moderne.

Fra arkivet er der kendte værker som Peter Greenaways 26 Bathrooms, der er en hyldest til badeværelsets univers og alt det, man kan bruge rummet til.

I Marina Abramovic og Charles Atlas’ korte og retrospektive monolog med udgangspunkt i Abramovic’ eget liv går hun langsomt ned ad en trappe, mens hun opremser nedslag fra barndoms- og ungdomsårene.

Zbigniew Rybczynskis ikoniske Tango er også udstillet. Flere forskellige mennesker gentager én efter én deres handlinger i et lille rum uden at interagere med hinanden. Den absurde oplevelse fra 1981 viser den animerede videokunsts muligheder.

Disse værker er frit tilgængelige gennem en Google-søgning. Og er man en smule kendt inden for genren, vil man formentlig også have stiftet bekendtskab med en række af de udstillede værker på Nikolaj Kunsthal.

Men værkerne har på udstillingen fået en nutidig kontekst. De eksisterer ikke isoleret, men indgår i en sammenhæng og bliver perspektiveret. Til hver af de otte ældre videoinstallationer er der udvalgt otte nye værker af yngre kunstnere fra den københavnske kunstscene.

Filip Vest har skabt et performativt værk, der hænger sammen med Tango. Hans mennesketomme scenografi står i skærende kontrast til Rybczynskis’ overbefolkede rum, men Vest inviterer museets gæster ind i scenografien for at deltage fysisk. På den måde skaber han et moderne Tango.

Ligeledes har Ida Kvetny skabt et tredimensionelt videoværk i en homage til Greenaways 26 Bathrooms. Hun har i sin multisensoriske installation lavet et 27. badeværelse, hvor alle grænser udviskes.

Nikolaj Kunsthal slår med en fornem udstilling igen et vigtigt slag for videokunsten.

Titel:
Nikolaj – Københavns Kunsthal 40 år

Sted:
Nikolaj Kunsthal, Nedre Galleri 

År:
2021

Kurator:
Helene Nyborg

Kunstner:
Seksten forskellige kunstnere

Periode:
12. februar til 13. juni

Relevante artikler

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
20. dec. 2022
Dreyers Gertrud

Dreyers Gertrud

Boganmeldelse
17. juni 2022
Om kedsomhed

Om kedsomhed

Biografanmeldelse
03. maj 2022
Skolen ved verdens ende

Skolen ved verdens ende

Biografanmeldelse
25. apr. 2022
Jeg er Zlatan

Jeg er Zlatan

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten