Streaminganmeldelse
26. feb. 2021
Never Rarely Sometimes Always
Kusinerne Autumn (Sidney Flanigan) og Skylar (Talia Ryder) rejser til New York, så Autumn kan få foretaget en abort, som forældrene ikke må vide noget om. Foto | Angal Field

Never Rarely Sometimes Always

Barskt abortdrama om unge piger på afveje i New York fremkalder tårer og får det til at løbe koldt ned ad ryggen.

Af Casper Hindse

Det er sjældent, at tårer fungerer på film. Som oftest bliver gråden for perfekt, for pæn til at vække følelser.

Tårerne insisterer på, at publikum skal omforme sig til et messende grædekor i biografen, men effekten er stort set altid den modsatte. Gråden distancerer os fra det, der sker på lærredet.

Sådan er det ikke i Eliza Hittmans Never Rarely Sometimes Always. Her er der en scene, hvor den unge kvinde Autumn græder, så det løber koldt ned ad ryggen, mens kinderne vådter til.

Instruktørens tredje spillefilm er ikke pæn. Tværtimod er den så kontrær og grynet, at filmen flere gange rammer smask lige i synet.

Autumn er blevet gravid. Sammen med sin kusine Skylar må hun rejse fra Pennsylvania til New York, fordi abort ikke er en mulighed i hjemstaten. Ikke kun på grund af lovgivningen, men også fordi det lille lokalsamfund og især Autumns mor og papfar bestemt ikke hører til USA’s mest progressive typer.

Denne lille skive af en amerikansk teenagehverdag tager Eliza Hittman sig god tid til at skære.

Det ligner en indiefilm med sin sløvt fremadskridende handling. Stemninger snarere end drama driver det hele af sted.

Instruktørens filmsprog lægger sig imellem de italienske neorealister, der opdagede verden igennem skramlede kameraer og velresearchede fortællinger, og den gribende og dybt ubehagelige Guldpalme-vinder 4 måneder, 3 uger og 2 dage om en abort i Rumænien før Ceausescu-regimets fald.

Never Rarely Sometimes Always går undervejs en anelse for langsomt. Men alligevel er det netop tempoet, der griber én.

For ved at gøre handlingen overvejende udramatisk bliver filmen en sanseligt nærværende og smertelig oplevelse om dét, der i den grad må kaldes dramatisk: en abort.

Det er en genistreg, at det hæderkronede produktionsselskab Focus Features har opdaget Eliza Hittmans talent og givet hende mulighed for at fortælle i en form, som hører et hjemmevideokamera til.

Resultatet er en rystende historie, der i hvert eneste billede gengiver det skramlede, søgende og usikre teenageliv.

Instruktøren fintuner sine færdigheder.

It Felt Like Love fra 2014 er et påtrængende og nærgående stilstudie i en ung kvindes fornemmelse for andre mennesker. Beach Rats fra 2017 er et hårdtpumpet drama om en ung mands livslede og råb om hjælp via selvdestruktion.

Det er følelserne fra disse to film, Eliza Hittman denne gang komprimerer til et barskt og intimt portræt af kvinder i en situation, som de slet ikke er gamle nok til selv at håndtere. Men som de alligevel formår at klare sig igennem.

Autumn og Skylar kommer ud for lidt af hvert. Sundhedsforsikringen dækker ikke, hvis forældrene hjemme i Pennsylvania skal leve videre i uvidenhed. Da pengene derfor slipper op, må de ellers så rolige unge kvinder tage hjerteskærende metoder i brug for at komme hjem.

I den store grådscene sidder Autumn over for en sygeplejerske og skal svare enten ”aldrig”, ”sjældent”, ”sommetider” eller ”altid” på en række spørgsmål om sit sexliv, inden hun kan få foretaget aborten.

Pludselig pibler tårerne ud af øjenkrogene på den ellers stoisk stærke teenager, og debutanten Sidney Flanigan græder så roligt, at man bævrer i biografsædet.

Det bliver aldrig gjort klart, hvem der er barnets far. Men i det sekund forstår vi, at der muligvis ligger helt andre grunde end en sommerforelskelse bag graviditeten.

Filmen er blevet kaldt ”feministisk” og ”vigtig”, efter den vandt juryens store pris ved Berlinalen i februar 2020. Først og fremmest er den et knivskarpt vidnesbyrd om unge kvinders vilkår i verden i dag.

Det er svært ikke at få tårer i øjnene.

Titel:
Never Rarely Sometimes Always

Land:
USA, England

År:
2020

Instruktør:
Eliza Hittman

Manuskript:
Eliza Hittman

Medvirkende:
Sidney Flanigan, Talia Ryder, Théodore Pellerin

Spilletid:
101 minutter

Premiere:
Kan ses på iTunes

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
15. sep. 2025
Ultras

Ultras

Cph:Dox 2025
14. mar. 2025
Zlatan’s Nose

Zlatan’s Nose

Event-anmeldelse
04. mar. 2025
Oscar 2025

Oscar 2025

Streaminganmeldelse
02. sep. 2024
Svennis

Svennis

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten