Tv-anmeldelse
17. apr. 2016
Natportieren – afsnit 1 og 2
Tom Hiddleston spiller den diskrete hotelmanager Jonathan Pine, der forsøger at infiltrere en international våbenhandlers organisation i Susanne Biers Natportieren. Foto | Des Willie

Natportieren – afsnit 1 og 2

Susanne Bier debuterer som international tv-instruktør med en spionserie, der er mere lækker end dyb.

Af Flemming Kaspersen

Flere instruktører fra vores hjemlige A-liste har allerede prøvet at lave tv-serier på internationalt plan, for eksempel Ole Christian Madsen med Banshee og Niels Arden Oplev med Under the Dome og Mr. Robot. Nicolas Winding Refn lavede såmænd Agatha Christie’s Marple i Storbritannien tilbage i 2007.

Nu følger Susanne Bier i deres fodspor som instruktør på samtlige seks afsnit af Natportieren, der er et samarbejde mellem britiske BBC og de amerikanske hitmagere i AMC (The Walking Dead og Mad Men).

Natportieren er baseret på en roman af John Le Carré, som udkom i 1993. Og selv om plottet er opdateret til nutiden, er der stadig tale om en klassisk, britisk spionhistorie.

Tom Hiddleston har titelrollen som den diskrete hotelmanager Jonathan Pine, der arbejder på et hotel i Cairo. Udenfor er det arabiske forår i fuldt flor.

En smuk kvinde, der er gæst på hotellet, betror ham en række papirer, der beviser, at den britiske erhvervsmand Richard Roper (Hugh Laurie) sælger våben til brug mod de arabiske demonstranter. Pine indvilliger i at hjælpe hende med at få papirerne videre til en kontakt i den britiske efterretningstjeneste, men det hele ender tragisk og brutalt.

Klip til fire år senere. Pine arbejder nu på et hotel i Schweiz. Da Roper dukker op som gæst, beslutter Pine, at han vil afsløre ham. Traumet fra Cairo sidder stadig i ham. Han kommer i kontakt med den britiske efterretningsagent Angela Burr (Olivia Colman), der har en plan for at få Pine til at infiltrere Ropers organisation.

Kvaliteten er i orden.

Få kan efterretnings-jargonen og de hemmelige tjenesters beskidte spil så godt som John Le Carré.

At der er kommet penge i tv ses tydeligt: Seriens production value er høj, fra de True Detective-inspirerede fortekster til utallige, fejende optagelser af en stribe smukke locations i blandt andet Mellemøsten, Spanien, London og et isdækket Schweiz. Det er lækkert globetrotteri i bedste James Bond-stil.

Susanne Bier er først og fremmest personinstruktør, og i Tom Hiddleston og Hugh Laurie har hun to stærke og karismatiske hovedpersoner.

Hiddleston og Laurie er uddannet på Eton og Cambridge. Og en af seriens umiddelbare fornøjelser er at se dem spille på to forskellige aspekter af britisk public school-overklasse. Pine er korrekt, høflig og har følelserne i stram snor, mens Roper er arrogant, selvhævdende og iskold. De spiller rollerne perfekt. Godt at se ærkebriten Hugh Laurie uden den amerikanske accent, han har brugt i årevis i serierne House og Veep.

I de første to afsnit er der dog også detaljer, som skurrer.

Især er skildringen af Jonathan Pine noget slingrende. Til at starte med er han en spændende og lidt uudgrundelig figur. Et natdyr, som befinder sig bedst i mørket. Hans bevidst underspillede distance i konfrontation med sadistiske, arabiske rigmænd og korrupte politifolk er fascinerende. Hiddleston er simpelthen spændende at se på.

Derfor virker det skævt, at Pine i andet afsnit pludselig skal en tur til Devon i England, hvor han skal spille hård negl som led i at skabe en troværdig dækhistorie, inden han skal infiltrere Ropers organisation. Her kører han pludselig på motorcykel i læderjakke, han truer narkohandlere, slår på tæven på den lokale pub og har sex med byens unge bagerjomfru.

Det virker hverken overbevisende eller logisk. Pine er tidligere soldat. Hvad skal Roper dog med en tilfældig, britisk bølle, når han tydeligvis omgiver sig med tjekkede militærtyper?

Hiddlestons spinkle elegance passer bedre til spionverdenens mentale spil end til muskuløs action.

Det er synd, ikke mindst fordi afsnit to starter med en fantastisk intens og skarpt håndteret thrillersekvens, hvor Ropers søn forsøges kidnappet.

Spillet mellem Hiddleston og Laurie lover godt for resten af serien. Men det overordnede indtryk efter de to første afsnit er en solidt lavet spionserie, der nok er mere lækker, end den er dyb.

Titel:
Natportieren

Originaltitel:
The Night Manager

Land:

Storbritannien, USA

År:
2016

Instruktør:
Susanne Bier

Manuskript:

David Farr

Medvirkende:

Tom Hiddleston, Hugh Laurie, Olivia Colman

Spilletid:

Seks afsnit af 60 minutter 

Aldersgrænse:

Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
17. marts 2016 på DR1

Relevante artikler

Nyhed
15. apr. 2016
Kvinder kan også instruere til mænd

Kvinder kan også instruere til mænd

Biografanmeldelse
14. jan. 2015
En chance til

En chance til

Biografanmeldelse
26. nov. 2014
Serena

Serena

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
01. okt. 2025
Highest 2 Lowest

Highest 2 Lowest

Biografanmeldelse
14. sep. 2024
Lee

Lee

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten