Serieanmeldelse
31. aug. 2017
Narcos – sæson 3
Javier Peña (Pedro Pascal) forsøger ihærdigt at danne sig et overblik over narkoproduktionens største skurke, men de agerer kun i skyggerne. Foto | Juan Pablo Gutierrez

Narcos – sæson 3

Alle trækkes ned i ondskabens søle i tredje sæson af den colombianske narkokrig. Den uoverskuelige kamp mod kokain turneres så autentisk, at det mærkes i maven.

Af Jeppe Mørch

Har du endnu ikke set første og anden sæson af Narcos, frarådes du at læse videre. For her kommer et resume: Kongen er død. Længe leve kongen.

Efter en heftig og blodig gemmeleg lykkedes det narkobetjentene Javier Peña (Pedro Pascal) og Steve Murphy (Boyd Holbrook) at få ram på kokain-kongen Pablo Escobar (Wagner Moura) med utallige kugler i slutningen af anden sæson.

Men et enkelt dødsfald stopper ikke en narkokrig. Magtlystne vandaler står i kulissen, klar til at overtage tronen. Og tredje sæson af Narcos følger Cali-kartellets ageren som Colombias nye drug lords.

Kartellets styres af fire sadistiske slyngler, men de kan ikke blive enige om, hvem der er kongen over kongerne.

Steve Murphy er taget tilbage til USA efter mordet på ærkefjenden Escobar, så hovedrollen og seriens voice-over overlades til Javier Peña. Allerede i første afsnit rasper han rustent og krimi-typisk om sæsonens store tema: Er det muligt at dedikere sit liv til en kamp mod morderiske galninge uden selv at blive smittet af ondskab?

Tredje sæson fremstår mere uoverskuelig og mere dyster end de to første. Det formår serieskaberne Chris Brancato, Carlo Bernard og Doug Miro med stor kløgt at gøre til en fordel.

Hidtil har serien været et skakspil mellem Escobar og amerikansk narkopoliti. Nu er der pludselig alt for mange brikker på brættet, og blod gør det umuligt at se felterne og planlægge træk.

Moral og retfærdighed drukner, og for Javier Peña handler det først og fremmest om ikke at synke til bunds.

Cali-kartellet bestikker det meste af det officielle Colombia, så vores hærdede helt skal både kæmpe mod gangstere og korrupte kollegaer. Sådan lærer man at bage rævekager ud fra devisen ”min fjendes fjende må være min ven”.

Det udvidede persongalleri udgøres mest af misogyne banditter, der gør sig i vellystig macho-spansk og vold. Ordene skubbes liderligt ud under skovsneglen på overlæben, før bødlerne gør, som de lyster.

Man lever sig ikke lige meget ind i hver eneste af de små historier, som Narcos udfolder. Men tålmodigheden belønnes hen imod sæsonens slutning, hvor historierne samler sig til et større, decideret grumt billede: Narkoverdenen er en spiral, der trækker alle ned i ondskabens søle.

Hæderlighed er første offer. Hver gang.

For at skabe overblik gør Narcos brug af små montager, der sætter begivenhederne ind i en historisk kontekst. Grebet er nødvendigt for sammenhængen mellem afsnittene, og klippene turneres med fornem elegance.

Den vildtvoksende serie formår at trække tråde mellem storpolitik, tidsånd og bestialske likvideringer, når Peña hen over arkivklip fortæller om midten af 90’erne. Vi ser og hører om walkie-talkies, Bill Clinton, O.J. Simpson, hvidvasknings-processen, smugler-øer og narko-bogholderi.

Af og til klippes der også til arkivoptagelser af Cali-kartellets bisser. Det føjer til autenticitetsfølelsen, når seriens narkobagmand Gilberto Rodríguez (gestaltet forrygende dæmonisk af Damián Alcázar) arresteres i en skjorte fuldstændigt magen til den, virkelighedens Gilberto blev lagt i håndjern i.

Tredje sæson giver et skræmmende indblik i kaosset i Colombia post-Escobar, og serien viser endnu engang, hvorfor narkokrige fænger. På et tidspunkt må Peña jagte kriminelle i junglen iført briller med nattesyn, og her slægter Narcos Denis Villeneuves mesterlige Sicario på.

Optrinnet står tilbage som en metafor for the war on drugs: Uden at kunne orientere sig ordentligt, må man famlende forsøge at gøre det rigtige.

Og så er der torturscenerne.

Det er direkte kvalmefremkaldende, når en forræder spændes fast mellem fire motorcykler, der kører af sted i hver sin retning. Brutaliteten er voldsom, men det er rosværdigt, når en scene formår at sætte sig i kroppen.

Titel:
Narcos

Land:
USA, Colombia

År:
2017

Serieskaber:
Chris Brancato, Carlo Bernard, Doug Miro

Medvirkende:
Pedro Pascal, Damián Alcázar, Francisco Denis, Kerry Bishe

Spilletid:
Ti afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Ti afsnit

Premiere:
1. september på Netflix

Relevante artikler

Tv-anmeldelse
30. aug. 2015
Narcos

Narcos

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten