Biografanmeldelse
17. juni 2014
Når dyrene drømmer
Sonia Suhl stjæler billedet i Når dyrene drømmer som en sart blomst med et rugende mørke lige under overfladen. Danmark har fået et nyt ungt talent. Foto | Rolf Konow

Når dyrene drømmer

Danmarks første rendyrkede varulvefilm holder sig fra klassiske genreelementer, som lokker ungdommen til. Men den lykkes som mytologisk socialrealisme a la Lad den rette komme ind.

Af Nicolas Barbano

Siden den lille danske genrefilm havde verdenspremiere på årets Cannes-festival, har der været skrevet meget om filmen. Og i pressens omtale er hovedpersonen skiftevis blevet kaldt en vampyr og en varulv. Det sidste kommer nærmest.

Vi er i en lille jysk kystby, hvor betonbunkere stikker op af bølgerne som ildevarslende minder om en mørk fortid, der ikke må gentage sig.

Med lidt held vil sekstenårige Maria da også finde sig til rette som et normalt menneske i de voksnes rækker ved de lokale samlebånd. Eller ende som sin mor, der fastholdes i en stærkt medicineret eksistens som umælende zombie. Der er nemlig også en tredje mulighed, men den tør ingen sige højt. Især ikke til Maria.

Danske folkesagn vrimler med varulve, men i dansk film er emnet til at overse med hidtil kun en enkelt spillefilm, Jens Ravns Polanski-inspirerede Ulvetid (1981), hvor Ghita Nørby og Frits Helmuth mistænker Jannie Faurschou for at forvandle sig ved hjælp af et magisk bælte, og tre kortfilm: Driver dug falder rim (1985), Mareridt (1987) og Lykantrop (1991).

I samme nabolag spiller Cyron Melville en otteårig knægt med et indre vilddyr i Carsten Rudolfs Menneskedyret (1995). Og i Legos dansk producerede, animerede tv-serie Legends of Chima går menneskeagtige ulve amok i episoden The Hundred Year Moon (2013).

Hvorvidt Når dyrene drømmer rent faktisk skildrer en varulv kan diskuteres, for ingen betegnelser for fænomenet nævnes, og der er hverken pentagrammer, fuldmåne, ulvehyl eller sølvkugler.

Det udyr, der lejlighedsvis antydes af urolig rygmuskulatur, beherskede sminkørtricks og knurrende underlægningsmusik, kunne således lige så vel være eksempelvis en varræv eller varschæfer.

Heller ikke filmens genre er nem at fastslå. På papiret har Når dyrene drømmer givetvis lignet en ret traditionel monsterfilm: En teenagepige opdager, at hun ligesom Michael J. Fox i Teen Wolf (1985) har arvet et dyrisk gen. Tilstanden synes relateret til hendes pubertet (The Company of Wolves, Ginger Snaps), og forældrene har intet fortalt hende (True Blood, Bitten).

Det oplæg kunne snildt have resulteret i en effektfuld horrorfilm med forvandlinger i fuldmåneskær, klør og tænder i blodigt strubekød, støbning af sølvkugler og en afsluttende jagt i et tåget landskab.

Men sådan skulle det ikke gå.

En for danske film typisk berøringsangst over for konkrete genreelementer har sat sit præg på tingene, så eksempelvis en vigtig dramatisk hændelse mod filmens slutning ikke vises – pludselig render personerne bare rundt tilsølet i blod.

Humor er også bandlyst, og der bruges kun lidt energi på erotik og basal suspense.

En horrorfilm skræddersyet til unge er det i alt fald ikke blevet, selvom den har modtaget støtte (over ni millioner, hvoraf næppe halvdelen er synlige på lærredet) under Filminstituttets ungdomsordning, der satser på ”Nordic Twilight”-gysere.

Alligevel er resultatet langt fra endnu en fiasko.

Muligvis har heldet været bedre end forstanden. Eller måske er debuterende instruktør Jonas Alexander Arnby et markant talent.

Berøringsangst eller ej – filmens styrke er antydningens kunst, præget af realistisk miljøskildring, fint skuespil og de bjergtagende stemningsfulde billeder, hvor tågen ruller ind over et dunkelt Jylland: mytologisk socialrealisme a la arthouse-film Lad den rette komme ind.

Et særligt lyspunkt i filmen er den filmdebuterende Sonia Suhl i hovedrollen, solidt flankeret af Lars Mikkelsen og Sonja Richter. Ikke blot er hun af udseende særdeles troværdig som sidstnævntes datter, hun spiller rollen med et væld af nuancer, mens man under hendes sarte ydre fornemmer et stærkt og gådefuldt indre, perfekt til rollen.

Det bæst, der har erstattet Olsen-bandens granat i Vestjyllands bunkere, er et velkomment vilddyr.

Titel:
Når dyrene drømmer

Land:
Danmark

År:
2014

Instruktør:
Jonas Alexander Arnby

Manuskript:
Rasmus Birch

Medvirkende:
Sonia Suhl, Lars Mikkelsen, Sonja Richter, Jakob Oftebro, Gustav Dyekjær Giese

Spilletid:
84 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
12. juni 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Rejsen mod nord

Rejsen mod nord

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten