Serieanmeldelse
18. juni 2024
NamaStay

Charlotte (Paprika Steen) og Andreas (Lars Brygmann) er flyttet til provinsen, hvor de er værter for den prætentiøse glamping-oplevelse NamaStay. 

Foto | Pineapple Entertainment

NamaStay

Paprika Steen og Lars Brygmann sprudler i dansk glampingkomedie, der er inspireret af Halløj på badehotellet og blander tragik og varme med akavet komik.

Af Kristian Ditlev Jensen

Paprika Steen og Lars Brygmann må betegnes som konge og dronning af akavetheden, når de giver den som vært og værtinde i den prætentiøse glamping-oplevelse NamaStay. For sjældent har man set en mere hårfin balance mellem det pinlige, sørgelige, skamfulde og latterlige. Og især lattervækkende.

De kiksede ord, som de to, sammen med en række andre gode navne, har fået lagt i munden, skyldes manuskriptforfatterne Stine Bjerregaard og Jesper Juhl, der laver fis med hver eneste karakter, mens instruktionen er i gode hænder hos Nikolaj Steen.

Det, der efter sigende begyndte som et sketch-show, er udviklet til fuldtonet serieunderholdning. Og bare under de to første afsnit bliver der grinet højt flere gange.

Parret Charlotte (en dominerende og overfladisk Paprika Steen) – ”men I kalder mig bare Lotte!” – og Andreas (en emotionelt ustabil Lars Brygmann) har, efter Andreas’ stress-relaterede hjertestop i tre, nej, fire minutter som følge af krakket i hans lille enmandsfirma, besluttet at sadle om og flytte til ”provinsen”.

I en udstykning fra nabogården har de sammen åbnet NamaStay, som er en mildt alternativ glampingplads – ”og det er ikke camping!” – med syv pragtfulde, mongolske jurt-telte, nej, otte, og nummer otte er faktisk også mere et villatelt.

Det sidste skyldes en mindre bookingfejl. Og den er kun begyndelsen på en total afsøgning af, hvad der overhovedet kan gå galt i det felt, man kunne kalde gæstfrihed i provins-Danmark.

Forfatterne er enormt gode til at finde de plot- og karaktersprækker, hvor alt det sjove ligger. Vi er rykket ud i sommerlandet, og det hele er pæredansk, men man fristes også til en sammenligning med britiske Halløj på badehotellet med John Cleese og Prunella Scales i de tilsvarende hovedroller.

I begge serier er devisen nemlig Murphys love: Hvis noget kan gå galt, går det galt.

Så er vandet i vildmarksbadet koldt – ”det er jo vildmark!” – og cideren har ”lidt prut”, men det er kun lige, når man åbner den, og så er den økologiske kylling til storbyhipsterne måske heller ikke heeelt øko, for hvem kan også styre, hvor en høne lige går hen, som naboerne Anker (Peter Gantzler) og Ilse (Stine Schrøder Jensen) formulerer det igen og igen.

Imens prøver Andreas at forhindre dem i at nævne alt det unævnelige. Efter samme skabelon må ”Henning fra regionen” (spillet fantastisk bøvet af Ole Boisen), som vil lave jordbundsprøver for at se, om grunden egentlig er en giftgrund, ikke nævne ordet ”forurening” foran gæsterne. Hvem sagde ”Don’t mention the war”?

Problemerne tårner sig op.

Så rafler folk ”utroligt aggressivt”, så klager bøsserne i naboteltet over støjen fra badminton, og så skal baristaen Agnes (Rosemarie Mosbæk, underlig på den sjove måde) lave en latte om, fordi en københavnergæst synes, at ”den var, ja, forkert”.

Der går rod i stregsystemet, som afregnes ved afrejse, de friske landæg er fra et supermarked, og da Lotte skal underholde, besvimer Andreas, imens han spiller guitar, hvilket først og fremmest giver naboen Anker mulighed for at lægge an på Andreas’ kone.

Indimellem bliver folk syge af saunakonkurrencen, og den virkelig søde dreng Sigurd (Arthur Smith med bravt stenansigt) tæver en voksen med en pind, da han skal passes, fordi mor lige skal ind på kontoret.

Da Paprika Steen instruerede den sprudlende lejrskolekomedie Fædre & mødre fra 2022, brugte hun det, man kunne kalde højskoletricket: Et ensembles roller vendes og drejes over tid, så alle udvikler sig som forvandlingskugler igennem et egentligt plot, der i al sin banalitet er rummeligt. Det er det samme, hendes bror Nikolaj Steen bruger her.

NamaStay sætter sig så præcist imellem nøjagtigt så mange stole, at det er komisk og samtidig også noget mere. For der en sødme, en tragik, en varme i det hele. Det er i ordets bedste forstand muntert.

Titel:
NamaStay

Land:
Danmark

År:
2024

Instruktør:
Nikolaj Steen

Manuskript:
Stine Bjerregaard, Jesper Juhl

Medvirkende:
Paprika Steen, Lars Brygmann, Peter Gantzler, Stine Schrøder Jensen, Ole Boisen, Rosemarie Mosbæk

Spilletid:
Syv afsnit af cirka 30 minutter

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
21. juni på DRTV

Relevante artikler

Biografanmeldelse
09. juni 2023
Toves værelse

Toves værelse

Nyhed
06. okt. 2022
Hudløs Paprika Steen i nyt Ekko

Hudløs Paprika Steen i nyt Ekko

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten