Biografanmeldelse
28. juni 2021
My Salinger Year
Bogglade Joanna (Margaret Qualley) bliver ansat på et forlag, hvor hun sættes til at læse fanbreve til kultforfatteren J.D. Salinger. Foto | Philippe Bossé

My Salinger Year

Fornøjelig film om en ung forfatterspires arbejde på et forlag i New York og usædvanlige kontakt til manden bag kultromanen Forbandede ungdom.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Den amerikanske forfatter J.D. Salinger (1919-2010) var i et halvt århundrede den litterære verdens store huleboer.

Kun en enkelt roman blev det til, men Forbandede ungdom fra 1951 var med sin beskrivelse af ungdommelig angst og fremmedgørelse en sådan sensation, at han – forfulgt af sin egen berømthed – trak sig tilbage fra offentligheden.

Myten om J.D. Salinger mærker man overalt i My Salinger Year, der er en fornøjelig og finurlig film baseret på autentiske Joanna Rakoffs erindringer.

Forfatterspiren Joanna Rakoff scorer et assistentjob hos Salingers forlægger i New York i midten af 1990’erne. Samtidig indretter hun sig med kæresten i det hippe Brooklyn-kvarter Williamsburg, der endnu ikke er mere gentrificeret, end at de akkurat kan betale sig fra en kælderlejlighed med badeværelse uden håndvask.

Joanna er i gang med en glidende overgang fra universitetslivet til en litterær bohemetilværelse. Kæresten Don, en bedrevidende ekspedient i en socialistisk boghandel, mobber Joanna for hendes bourgeois-ambitioner om at blive noget så gement som publiceret.

Rigtige forfattere skriver og lader andre bekymre sig om resten, mener han.

Man kunne forvente, at J.D. Salinger selv ville bifalde den attitude, men på kontoret begynder Joanna at tage imod opkald fra ”Jerry”, der viser sig at være forfattermyten selv. Og Salinger (Tim Post) er god for både kollegial opbakning og faderlige råd. Han pønser endda selv på en ny udgivelse, et sjældent genoptryk af en 30 år gammel novelle.

Livet på det mahognibrune kontor er muntert iscenesat. Joannas skrappe chef Margaret fandt sin faste rytme tilbage i 60’erne, og hun har ingen planer om at lade tidens gang forstyrre den.

I en scene anskaffer hun modstræbende en computer til kontoret, men insisterer på, at den skal forblive slukket under en støvhætte. Kontorets korrespondance skrives fortsat i hånden og renskrives på skrivemaskine af kønne, unge sekretærer.

En af Joannas faste pligter er at åbne, læse og besvare Salingers fanbreve – uden at afvige med så meget som et komma fra det standardsvar, kontoret har brugt siden 1963.

Men hun har svært ved at modstå fristelsen til at skrive et personligt svar.

Det er en sød coming-of-age-film, instruktør og manuskriptforfatter Philippe Falardeau har begået, fuld af weltschmerz og kloge, helende ord.

Sigourney Weaver stråler som betonchefen Margaret, mens ofte oversete Colm Feore er charmerende som hendes partner, den deprimerede laps Daniel. Han bliver blåøjede Joannas første allierede på kontoret, en udstrakt hånd fra det tilrøgede og martinisjaskede parnas, hun drømmer om at blive en del af.

Margaret Qualley, der gjorde indtryk i Quentin Tarantinos Once Upon a Time in Hollywood, gør rollen som Joanna til et fint visitkort, selv om manuskriptet plejer sine vendepunkter mere end sine karakterer.

Man forstår hurtigt, at den forsagte drømmer skal lære at sige fra over for folk som hendes selvoptagede kæreste og finde sin egen vej – godt hjulpet på vej af Salinger.

My Salinger Year rokker ikke ved den piedestal, den store forfatter er blevet sat på gennem årene. Når Joanna læser fanbrevene til ham, forestiller hun sig fans tale direkte til kameraet. Det er almindelige stemmer og så berørt af hans forfatterskab, at de føler sig kaldet til at skrive.

Den effekt har Salinger haft på læsere, siden Forbandede ungdom udkom. En af grundene til, at Joanna overhovedet skal læse fanbrevene, før hun makulerer dem, er, at Mark David Chapman var besat af romanen, før han skød og dræbte John Lennon. Sendte han mon også fanbreve?

My Salinger Year leder tankerne hen på The Devil Wears Prada, der også handler om forlagsverdenen i New York, men man savner den films spydige kækhed. 

I sine noveller kunne J.D. Salinger skrive et helt livs drømme og skuffelser frem med få linjer om hverdagens trummerum. Han fandt dramaet i det uanselige og formåede med antydningens kunst at drage læseren dybt ind i historier, der ved første gennemlæsning virker overfladiske, men som vokser sig større og større i erindringen.

Philippe Falardeaus film bryder ikke på samme måde den glatte overflade. Man glemmer derfor hurtigt karaktererne, men så længe filmen varer, er man godt underholdt.

Titel:
My Salinger Year

Land:
Canada, Irland

År:
2020

Instruktør:
Philippe Falardeau

Manuskript:
Philippe Falardeau

Medvirkende:
Margaret Qualley, Sigourney Weaver, Douglas Booth

Spilletid:
101 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
1. juli

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten