Serieanmeldelse
20. maj 2025
Murderbot

Sikkerhedsrobotten Murderbot (Alexander Skarsgård) har hacket sin egen software, så den ikke længere behøver at adlyde hver eneste ordre fra de åndssvage mennesker.

Foto | Apple TV

Murderbot

Alexander Skarsgårds talent for tør komik skinner livligt igennem i sci-fi-serie om en løssluppen dræbermaskine.

Af Kim Sidsel Minuva

I en ikke så fjern fremtid er det ydre rum ikke opdelt i lande, som Jordens muld er i dag. I stedet er størstedelen af rummet ejet af en ultrakapitalistisk kæmpekoncern, der bare bliver kaldt Selskabet.

Både mennesker og robotter arbejder hele deres liv for Selskabet, og det gælder også sikkerhedsrobotten Murderbot (Alexander Skarsgård). Den har hacket sin software, så den ikke længere behøver at adlyde hver eneste ordre fra de åndssvage mennesker – og så har den givet sig selv et navn, den selv har valgt.

På trods af titlen handler Chris & Paul Weitz’ serie, baseret på Martha Wells’ bogserie The Murderbot Diaries, ikke om en arrig robot, der myrder til højre og venstre.

Hvis menneskene finder ud af, at den har fri vilje, bliver den nemlig taget ud af drift og genbrugt. I stedet bliver Murderbot pålagt at agere livvagt for en flok socialistiske hippieforskere på en fjern planet.

Robotten ville hellere dyppes i tjære og fjer, men den må opretholde facaden og bide tænderne sammen. Murderbot er utroligt sarkastisk, og serien er gennemsyret af tør humor.

For at udholde hippiernes selskab har den downloadet hundredvis af episoder af fremtidens sæbeoperaer, der er inspireret af sci-fi-klassikere som Star Trek. Og i seriens første halvdel forstår man godt Murderbots trang til at undslippe sine skøre klienter.

Hippierne er med deres selvstændige levevis uden for Selskabets jerngreb sympatiske, men karaktererne er utroligt enkelt optegnet.

Ratthi (Akshay Khanna) smiler altid stort og har et kronisk behov for at være sej. Nørdede Arada (Tattiawna Jones) er sammen med nonbinære Pin-Lee (Sabrina Wu) et umage, åbent par, som ikke er helt på bølgelængde.

De tre fungerer bedre som komiske indspark hver for sig end som polyamorøst trekløver på forsøgsbasis.

Noget mere spændende står det til med lederen af gruppen, Mensah (Noma Dumezweni), og gnavne Gurathin (David Dastmalchian), der har transhumanistiske hjerneimplantater. Det skyldes i høj grad, at de får lov til at udfolde sig i selskab med Murderbot.

Mensah træder i karakter som et komplekst menneske, der både er sej og sensitiv, når hun for eksempel udfører krisekirurgi på Murderbots halvt mekaniske, halvt organiske og blødende rygrad. Og Gurathin og Murderbot kan ikke udstå hinanden, hvilket skaber en fængende konflikt.

Der er dog ingen tvivl om, at Alexander Skarsgård bærer serien.

Murderbot udtrykker som i romanforlægget ofte sine spydige tanker gennem voice-over, men når Skarsgård får lov til at vise sit ansigt, skinner hans komiske talent livligt igennem.

Murderbot bruger ikke ansigtsmimik, og den hader at se folk i øjnene. Det er underholdende, når Skarsgård kigger alle andre steder hen end øjnene, mens han leverer en absurd replik med iskoldt pokerfjæs. Selv om Murderbots indre dialog fylder meget, er det oftest seriens falde på halen-komik, der træner lattermusklerne.

Murderbot finder sit fodfæste i fjerde afsnit, hvor Ratthi med forudsigelige resultater insisterer på at bruge en pistol, han aldrig har holdt i hænderne før, og hvor Arada og Pin-Lee kvaser en fjendtlig sikkerhedsrobot med deres rumskib, som var det en enorm fluesmækker.

Man kunne ønske, at Murderbot turde skrue op for den fjollede humor.

Første sæson er struktureret omkring to mysterier, som Murderbot og hippierne modstræbende må løse sammen, men det er tydeligt, at der er kræset mere for komikken. Og det fungerer så godt, at det ville klæde serien at tage sig selv mindre seriøst og hengive sig fuldstændigt til absurditeten.

I sidste ende fastholder Murderbot og det både tåbelige og realistiske sci-fi-univers interessen, selv når plottet og bipersonerne vakler, hvilket utvivlsomt er takket være Skarsgårds store komiske talent.

Man længes efter endnu mere sci-fi-slapstick af samme skuffe.

Titel:
Murderbot

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
FahmToa Fraser, Roseanne Liang, Paul Weitz, Chris Weitz

Manuskript:
Chris Weitz, Paul Weitz, Martha Wells

Medvirkende:
Alexander Skarsgård, David Dastmalchian, Noma Dumezweni, Sabrina Wu, Tattiawna Jones

Spilletid:
Ti afsnit af cirka 25 minutter

Anmeldelse:
Ti afsnit

Premiere:
16. maj på Apple TV+

Relevante artikler

Biografanmeldelse
27. sep. 2023
The Creator

The Creator

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
04. aug. 2025
Lesvia

Lesvia

Biografanmeldelse
08. dec. 2024
A Different Man

A Different Man

Serieanmeldelse
16. sep. 2024
The Penguin

The Penguin

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten