Serieanmeldelse
07. apr. 2020
Mrs. America
Den konservative aktivist Phyllis (Cate Blanchett) samler sine tropper af forstadsfruer hos den lokale frisør, hvor de planlægger deres modsvar til feministernes kvindekamp. Foto | FX

Mrs. America

Cate Blanchett stråler som konservativ husmor med en sidegesjæft som politisk aktivist i fængslende drama om feminismens landvindinger i 1970’erne.

Af Kjartan Hansen

En kvinde træder ind på podiet iført badedragt med korset, opsat hår og et usædvanlig tykt lag sminke.

Cate Blanchett smiler og vinker elegant til et publikum af midaldrende mænd, hvis sultne blik hæfter sig ved hendes indsnørede krop. De klapper lystigt af hende.

Vi er med til konvention for USA’s republikanske parti, hvor politikernes hustruer årligt deltager i en skønhedskonkurrence.

Den er symbol for en politisk virkelighed, der mistede relevans efter 1970’ernes kvindekamp, som er seriens egentlige kerne.

Cate Blanchett spiller den dannede politikerfrue Phyllis Schlafly, der leder husmødrenes kamp for at stoppe feminismens fremmarch. Feministerne anføres af Rose Byrnes personificering af virkelighedens glamourøse aktivist: Gloria Steinem.

Med de to i front følger hvert afsnit en ny kvindes oplevelse af ligestillingens medvind i 1970’erne. Således blomstrer serien til en nuanceret multiplot-fortælling a la Robert Altmans klassikere som det politiske drama Nashville fra 1975.

Det er en enorm gevinst for serien, at den er båret af et alsidigt persongalleri, der vækkes til live af stærke præstationer.

Og så er det væsentligt, at både serieskaber Dahvi Waller og instruktørerne bag syv af sæsonens ni afsnit er kvinder: Amma Asante, Anna Boden og Laure de Clermont-Tonnere.

”Hun er så smuk, at hun sagtens kunne finde en mand,” siger Sarah Paulsons føjelige, men charmerende husmor Alice om Gloria. Hvortil veninden Phyllis svarer: ”Ja, men feministernes kamp handler åbenbart om frihed fra mænd.”

Som komisk islæt slutter Alice med et glimt i øjet: ”Jeg troede, det var frihed fra husarbejde.”

Gloria Steinem er i Mrs. America en sofistikeret kendis, der jages af journalister, når hun drager ud i nattelivet og fremstår som yin til husmødrenes yang. I virkeligheden var hun – og er stadig – en markant røst, der har kæmpet for kvinders rettigheder. Og har derved opnået ikonstatus.

I serien er hun træt af nederlagene i den aktivistiske kamp og prøver at påvirke udfaldet i den politiske boksering. Men Cate Blanchett stjæler rampelyset som forstadsfruen Phyllis, der aggressivt higer efter en plads på den politiske scene.

Ikke desto mindre optræder fruen eksemplarisk iført nydelige kjoler, permanentet hår og skuespillerens funklende smil som husmoridealet. En standard, hun mener, feminismen er med til at nedværdige. Netop hendes indre kamp bliver genstand for et fængslende drama.

Derfor går hun og ligaen af husmødre til modangreb på kvindekampen. Kredsen uddeler hjemmelavet bagværk til politikere som reklame for konservative dyder: Kvindens plads er i hjemmet.

Omvendt fremhæver Glorias fløj, at grundstenen for den amerikanske forfatning er friheden til egenrådighed.

I et flashback fra Glorias perspektiv sidder en abortlæge med en ung kvinde på briksen.

”Du må sværge to ting,” siger han med alvorlig røst, men viser sig så som en af de gode i en svær tid. ”Du fortæller aldrig nogen mit navn. Og du skal gøre lige, hvad der passer dig med din krop og dit liv.”

Således forstår man, at det i virkeligheden er en etisk kamp, der består af forskellige syn på, hvad kvindeidealet bør være. Eller om der bør være et. Det bliver fremhævet i sekvenser, hvor journalister, politikere og samtidens tv-personligheder deler deres mening om kvinders rettigheder.

Under organisationens landsmøde følger vi Phyllis i en festsal med nydeligt påklædte, høfligt smilende fruer, der minder om robotkvinderne i gyserfilmen The Stepford Wives fra 1975.

”Vi må standse disse radikale, kommunistiske feminister,” siger repræsentanten fra Texas og får store klapsalver. Stemningen bliver anderledes anspændt, når hun fortsætter med at nedskyde andre ligestillingsprojekter og siger ”neger”.

Imidlertid er også seriens feministiske bevægelse splittet. Nogle mener, at de bør støtte den autentiske politiker Shirley Chisholm som både USA’s første kvindelige og sorte præsidentkandidat. Andre synes, at de skal prioritere kampen for fri abort, der stadig deler vandene i USA i 2020.

Allerede i første afsnit bliver det tydeligt, at titlen Mrs. America ikke hentyder til vinderen af en skønhedskonkurrence. Hun er en allegori over såvel forstadsfruer som ligestillingsaktivister, der mødes i den politiske boksering for at afgøre kvinders fremtid i USA.

Titel:
Mrs. America

Land:
USA

År:
2020

Serieskaber:
Dahvi Waller

Medvirkende:
Cate Blanchett, Rose Byrne, Tracy Ullman, Uzo Aduba, Elizabeth Banks, Sara Paulson

Spilletid:
Ni afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
16. april på HBO Nordic

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten