Biografanmeldelse
25. feb. 2014
Monumenternes mænd
En hær af Hollywoods tunge drenge kæmper forgæves mod usjove replikker i George Clooneys kunstskattejagt, som ellers er baseret på et gribende kapitel af Anden Verdenskrig. Foto | Claudette Barius

Monumenternes mænd

George Clooneys stjernebesatte heltekvad drukner i halvplatte jokes og en lemfældig omgang med det autentiske forlæg.

Af Rune Bruun Madsen

Med film som Good Night, and Good Luck og Kamæleonen – subtile dramaer med veldoceret politisk brod – har Clooney gennem det sidste tiår markeret sig som meget mere end et gråsprængt colgate-smil. Og trofæhylden derhjemme er kun blevet vægtigere med årene.

Monumenternes mænd, der atter har Clooney i dobbeltrollen som instruktør og skuespiller, er imidlertid en træg affære, som behandler sit emne lettere nonchalant.

Efter filmens premiere på Berlinalen var det imidlertid Clooney selv, der trak overskrifter med udtalelser om, at British Museum burde levere sine kunstskatte tilbage til de oprindelige ejere. Dermed aktualiserede han det spørgsmål, der udgør den tematiske krog i filmen: Hvem tilhører kunst?

Historiens største kunsttyveri fandt sted under Anden Verdenskrig, og var søsat af Hitler, der selv forsøgte sig som kunstmaler i Wien, inden han foretog et karriereskift af dimensioner. Nazisterne stjal op mod fem millioner kunstværker, der skulle udstilles på et gigantisk Führer-museum i Hitlers østrigske barndomsby, Linz.

Clooney spiller kunsthistorikeren Frank Stokes, der opstøver en broget skare af kunstinteresserede herrer. Deres umulige mission er at stjæle Europas arvegods tilbage, for som Stokes heroisk ytrer i sin salgstale for præsident Eisenhower: ”Fortjener ikke alle mennesker at se Mona Lisas smil?”

Titlens flok af monumentmænd udgøres af et glorværdigt ensemble af skuespillere, der foruden Clooney inkluderer Matt Damon, Bill Murray, John Goodman og Jean Dujardin (The Artist).

Men allerede under militærtræningen cementeres den platte jargon, der misfarver en autentisk fortælling med et enormt potentiale.

”Jeg er på vandvognen,” konstaterer den drikfældige Donald Jeffries (Hugh Bonneville) eksempelvis tørt, da Stokes tilbyder ham en drink. ”Hvor længe har du været det?” spørger Stokes. ”Siden i morges!”

Da mændene ankommer til Europa, spankulerer små fraktioner af gruppen lystigt på kryds og tværs af et underligt mennesketomt og problemfrit kontinent i jagten på de forsvundne kunstskatte.

James Granger (Matt Damon) tager til Paris for at charmere sig ind på den franske kurator Claire Simone (Cate Blanchett), der har bogført nazisternes systematiske tyveri.

Hele tre gange må vi høre Matt Damons karakter snakke vrøvlefransk, blot for at blive irettesat af franskmændene (der selvsagt bærer alpehue).

Med sin nostalgiske fernis og kække dialog placerer Monumenternes mænd sig genremæssigt langt tættere på den hygsomme Dirch Passer-komedie Soldaterkammerater end Saving Private Ryan. Slagmarken er ikke et nervepirrende og realistisk helvede, snarere en nødvendig kulisse for at udvikle nogle interessante karakterer.

Den virkelige krig foregår imidlertid mellem en hær af gedigne skuespillere og et manuskript, der bliver en ørkenvandring af uforløste one-liners og plat patriotisme.

Kun i teamet med arkitekten Richard Campbell (Bill Murray) og Preston Savitz (Bob Balaban) er den komiske kemi intakt. Bill Murray har en upåklagelig timing bag det notoriske stenansigt.

I en af filmens mere rørende scener returnerer Granger et maleri til en tom, parisisk lejlighed. De jødiske beboere er for længst deporteret og formodentligt dræbt

Et imponerende og for mange formentlig ukendt kapitel af verdenshistorien ender derfor som en lavkomisk farce uden hverken det samfundspolitiske bid eller den begavede dialog, der tidligere har været Clooneys signatur.

Balancegangen mellem satiriske optrin og krigens umiskendelige alvor lykkes kun sjældent. Af samme grund bliver det heller ikke for alvor rørende, da scenariet rent faktisk spidser til, og flere af kunstheltene mister livet.

Land:

USA

År:
2013

Instruktør:
George Clooney

Manuskript:

George Clooney, Grant Heslov

Medvirkende:
George Clooney, Matt Damon, Cate Blanchett, Bill Murray, John Goodman, Jean Dujardin

Spilletid:

118 min.

Aldersgrænse:

Tilladt over 11 år

Premiere:
27. februar 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
19. nov. 2014
Human Capital

Human Capital

Tv-anmeldelse
13. nov. 2014
Democrats

Democrats

Biografanmeldelse
29. okt. 2014
Nightcrawler

Nightcrawler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten