Biografanmeldelse
19. mar. 2014
Monica Z
Edda Magnason glimrer som Monica Zetterlund i sangerindens unge, uskyldige dage. Men hun når ikke dybderne i den ældre, sjæleplagede jazz-stjerne. Foto | Peter Nordahl

Monica Z

Per Fly viser sig som en håndværkssikker og ofte elegant fortæller i portrættet af den svenske jazz-dronning. Men manuskriptet skøjter på overfladen og indeholder en pinlig, historisk fejl.

Af Morten Piil

Middle of the road og middelgod kan Monica Z ses som Per Flys forsøg på at installere sig i det professionelle mainstream-kompagni efter det mislykkede stileksperiment Kvinden der drømte om en mand.

Et vellykket forsøg, for så vidt som filmen allerede er blevet en gedigen svensk succes, både hos publikum og anmeldere og belønnet med fire Guldbagge-priser (nærmest en svensk pendant til Robert-prisen).

Monica Z viser da også Per Fly som en håndværkssikker og ofte elegant fortæller med et godt blik for det modsætningsrige i sin hovedperson: den legendariske svenske jazz- og popsangerinde Monica Zetterlund (1937-2005), der blond og meget hvid havde Ella Fitzgerald som sit idol, men måtte genopfinde sig selv som svensksyngende, jazzet solist med egne temaer for at videreføre den sorte tradition uden blot at efterligne.

Filmen er frit inspireret af Zetterlunds liv først i 1960’erne, hvor hun efter en første, benovet optræden i New York var ved at opgive karrieren og forblive i jobbet som telefondame. Men hun stræbte alligevel hårdnakket videre, trods sin provinsielle fars småtskårne formaninger om ikke at stræbe højere, end evnerne rakte.

Farens manglende værdsættelse kaster ifølge filmen en varig skygge over hende, og som kompensation søger hun hektisk anerkendelse og bifald overalt og har sporadisk mistro til egne evner.

Men sart er hun ikke: først og fremmest et livstykke fra den svenske provins, der både formår at indtage Stockholm og til sidst også New York med sin blanding af sofistikeret sangtalent, cool sensuel charme og barok humor.

De dramatisk påkrævede modhager i succeshistorien – et til tider overdrevet spiritusforbrug, et par mislykkede erotiske forhold og en status som ravnemor for en lille datter – virker ikke opsigtsvækkende. Og tilmed får problemerne sjældent særlig skarp kant i Peter Birros overfladiske manuskript med dets opsummerende, bastante replikker og i Per Flys letflydende, Hollywood-glatte instruktion.

Jo, der er scener, som lever, især når Sverrir Gudnasons skjult forelskede bassist optræder som Monicas selvudslettende modpol og stilfærdigt gelejder hende mod stjernerne, og når hun selv tager initiativet til at få baslinjen frem i starten af den vidunderlige Sakta vi gå genom stan.

Og de første New York-scener har både storbypoesi og spidning af datidens paradoksale racisme: Monica var for hvid til at synge med de sorte musikere.

Men hvad skal man mene omet svensk tidsbillede, der lader Monicas elsker, filminstruktøren Vilgot Sjöman, lave sin erotisk udfordrende Jeg er nysgerrig-film, fire år før den blev produceret? Ikke en ligegyldig smutter, for udviklingen gik så hurtigt i 1960’erne, at der er stor forskel mellem det spæde nybrud i 1963 og sædernes sammenbrud i 1967.

Det virker også folkekomedie-grotesk at fremstille samme banebrydende Sjöman som en mellemting mellem en klam seminarist og en hundeøjet nørd, ligesom troværdigheden svigter, når MonicaZ i sin økonomisk usikre karrierestart kan købe et mindre slot til elsker og datter (det var da angivelig også i virkeligheden en treværelses lejlighed).

I titelrollen overbeviser Edda Magnason (der har en god Monica-lighed) som startens frejdige provinspige med ben i næsen, men hun slår i mine øjne ikke til som den raffinerede sangerinde ramt af sjælelige konflikter.

Dybden mangler – også i sangforedraget, der er nydeligt, men uden forbilledets finesser og sårbare antydninger.

Dermed er den også i ganske god overensstemmelse med filmens rosenrøde ”det ender med et bryllup”-holdning og afsluttende apoteose – men til gengæld i modstrid med den sengelænkede Monicas ensomme endeligt ved en selvpåsat brand mange år efter.

Land:
Sverige

År:
2013

Instruktør:
Per Fly

Manuskript:
Peter Birro

Medvirkende:
Edda Magnason, Sverrir Gudnason, Kjell Bergqvist

Spilletid:
111 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt over 7 år

Premiere:
20. marts 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
13. sep. 2017
Borg

Borg

Biografanmeldelse
15. juni 2017
Den bedste mand

Den bedste mand

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Disney indgår stor AI-aftale
Nyhed
15. dec. 2025

Disney indgår stor AI-aftale

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten