Biografanmeldelse
22. juni 2020
Mit tunesiske eventyr
Selma (Golshifteh Farahani) forsøger med et stort smil og ukueligt gåpåmod at tale sig igennem et svært gennemtrængeligt bureaukrati i Tunesien. Foto | Carole Bethuel

Mit tunesiske eventyr

Hjertevarm fransk-tunesisk komedie er fyldt med underholdende karakterer og charmerende kulturmøder.

Af Patricia Smollerup

”Vi arabere taler meget. Mine kunder snakker løs,” siger salonejeren Baya til den unge Selma, som efter mange års ophold i Paris er rejst tilbage til hjemlandet Tunesien for at forsøge at starte sin egen praksis som psykoanalytiker.

Planen er ikke helt uden udfordringer. For som Baya skeptisk fortsætter: ”Når kunderne går fra salonen, har de fået flot, glat hår eller striber. Efter at have været i hamam er de helt rene. Men hvad får de ud af at komme og snakke med dig?”

Med den fransk-tunesiske komedie Mit tunesiske eventyr viser Manele Labidi i en humoristisk og let tone et tunesisk samfund i en tid fyldt med forandringer.

Landets mangeårige præsident Ben Ali er flygtet i eksil efter folkelige oprør, som også skulle vise sig at blive startskuddet på hele det arabiske forår. Det tunesiske samfund befinder sig i en brydningstid, hvor de skal genopbygge sig selv. En tilstand, som Labidi sammenligner med de første måneder af psykoterapi.

Det er i dette kaotiske og forandrede Tunesien, at Selma forsøger at starte sin praksis op.

Med et billede af Freud under armen har hun forladt sit liv i Europa for at vende tilbage til familien og rødderne. Her tager hun nu kampen op med blandt andet et ustruktureret, bureaukratisk helvede, og Selma giver sine kunder en anderledes mulighed for at reflektere over deres eget liv og identitet.

Gennem filmen vises en række sjove og aldeles charmerende små, kulturelle detaljer ved det arabiske samfund, som ikke kan undgå at få én til at trække på smilebåndet.

Det er alt fra den ikoniske stressende og hidsige mellemøstlige trafik fyldt med evig råben og dytten til den alt for flittige brug af vendingen ”Inshallah” (hvis Gud vil). Med den lille vending kan man lægge al ansvar fra sig.

Selma kæmper med at få autorisation fra myndighederne til at drive sin praksis, og da hun hos Sundhedsministeriet spørger en ansat om mulighederne for, at ansøgningen går igennem, får hun svaret ”Inshallah”. Og da Selma senere er fortvivlet over pludselig at skulle have en anbefaling fra en højerestående, tunesisk funktionær for at ansøgningen kan blive godkendt, er den ansattes eneste svar og hjælp, at det skal hun nok finde ud af, hvis Gud vil.

Filmen byder på adskillige humoristiske karakterer. Særligt salonejeren Baya er yderst underholdende, når hun med sit tykke lag af tung makeup, store guldsmykker og hårlak-stive krøller brokker sig højlydt over, at hun kun får en ti minutters session hos Selma, fordi hun kommer tyve minutter for sent.

Da hun efterhånden endelig har lært at komme til tiden, truer hun de andre kunder til ikke at fortælle det videre. Hun har jo sit ry at passe på.

Også Selmas kusine Olfa (Aïsha Ben Miled), der kun går med tørklæde for at dække sin hårfarvningskatastrofe, og som gifter sig med en ung, homoseksuel mand for at kunne rejse til Europa med ham, er en interessant figur.

Samspillet mellem Golshifteh Farahanis Selma og Majd Mastoura i rollen som den regelrette politibetjent Naim fungerer også aldeles godt.

I det kaotiske land kæmper han en ensom kamp for at opretholde en vis portion orden. Og han bliver aldeles fornærmet over Selmas forsøg på at snige sig uden om myndighedernes godkendelse af hendes praksis og efterfølgende forsøg på at bestikke ham.

”Du tror, at vi er helt uciviliseret – ren jungle,” siger han og fortsætter: ”Vi har regler, som vi skal overholde. Uden regler går landet til grunde.”

Man kunne dog godt ønske, at man havde fået mere at vide om Selmas baggrund og motivation for at kæmpe for de tunesiske borgeres mulighed for at kunne lette deres hjerte hos hende. Hvorfor brænder hun netop sådan for det?

Men når det er sagt, er Mit tunesiske eventyr et sødt og uskyldigt bekendtskab, som efterlader én i højt humør.

Titel:
Mit tunesiske eventyr

Originaltitel:
Un Divan à Tunis

Land:
Frankrig, Tunesien

År:
2019

Instruktør:
Manele Labidi

Manuskript:
Maud Ameline, Manele Labidi

Medvirkende:
Golshifteh Farahani, Majd Mastoura, Aïsha Ben Miled

Spilletid:
88 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
25. juni

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. maj 2022
How I Met Your Father

How I Met Your Father

Serieanmeldelse
19. apr. 2022
The Dropout

The Dropout

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Historien på film
Flammen & Citronen
Tema
03. nov. 2007

Flammen & Citronen

Manden bag Anden
Interview
14. maj 2009

Manden bag Anden

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten