Biografanmeldelse
06. sep. 2021
Miss Osaka
Den danske kvinde Ines (Victoria Carmen Sonne) rejser om på den anden side af kloden for at arbejde som selskabskvinde på en japansk natklub. Foto | Gabriela Yoshimoto Cruz

Miss Osaka

Dansk film med fascinerende Victoria Carmen Sonne som selskabskvinde i Japan kan med indtagende mystik få David Lynch til at smile.

Af Casper Hindse

Først er der naturen. Fjelde og elve, stilhed. Så zoomer kameraet ind, finder kvinden. Hun går i vandet. Hvad er det, hun slæber på? Et rødt klæde. Som blod igennem den elv, hvis overflade hun bryder.

Nej, se nu! Kvinden slæber på en anden kvinde, der driver med i sin røde kjole. Som en død fisk.

Miss Osaka slår indtagende tonen an som en eksperimentalfilm af Jørgen Leth, bare uden filmskaberens velkendte fortællerstemme.

Det enigmatiske drama byder på smut ned ad små bifloder, tørrer en kende ud undervejs i et overforklarende delta og formår alligevel at samle sig til en dybere sø af mening.

Den danske forfatter, digter, dokumentarist, spillefilminstruktør og eventyrer Daniel Dencik skriver i sine romaner og novellesamlinger præcis prosa. Men neden under bobler noget andet.

Enhver med interesse for den danske filmbranche vil skrige af grin over den måde, Dencik nøgternt gør sig morsom over Filmskolen i sin seneste roman Snask.

På filmfronten er det fascinationen for det lille menneske i den store verden, der træder frem. Uanset om det er den fascinerende dokumentar Moon Rider, opdagelsesrejsen Ekspeditionen til verdens ende eller den fremadskridende, men alligevel udsyrede spillefilm Guldkysten, har de alle en mystificerende logik.

Det gælder også Miss Osaka. Ofte tænker man: Hvad handler det her egentlig om?

I Nordnorge møder danske Ines den dragende Mimiko. Ines er på rejse med sin karrierekæreste, men den japanske kvinde – der kalder sig Maria – suger nærmest Ines til sig. Hurtigt sidder de sammen i en bil, slingrer af sted, drikker sprut.

I næste scene kysser de. Så daler sneen ned over elven, som de står ved. Pludselig er Mimiko-Maria væk.

Hvad er der sket?

Ved at krydsklippe i tid sår Dencik forvirring i handlingen. Helt abrupt sidder Ines på et fly mod Japan. Hun har kastet sig ud i et andet liv og overtaget Mimikos identitet. Hurtigt overtager hun også jobbet som selskabskvinde på Miss Osaka, en klub på den anden side af Jorden.

Paradoksalt nok lykkes det kun at holde historien nogenlunde klar, fordi den har så stenet en hovedperson.

Victoria Carmen Sonne har i de senere år markeret sig med en ny skuespilstil i dansk film. Den døsige og tilbagetrukne, der pludselig træder i karakter.

Hovedpersonen fra I blodet forsøger at finde sig selv igennem hende, men hun er som et stykke sæbe i hans hænder. I Holiday er hun der bare, indtil en krænkelse får hende til at finde makabre kræfter frem.

I Miss Osaka griber Ines en chance, som kun Carmen Sonne kan slippe af sted med, fordi hendes spil er så specielt. Øjnene falmer, noget kalder hende, kroppen bare følger med.

Det var ikke gået uden manuskriptets struktur. Alt er som et tilbageholdt åndedræt, og man venter på forløsning. Daniel Dencik og hans lovende medforfatter Sara Isabella Jønsson Vedde skaber spænding i tomrummet efter Mimiko. Imens famler hovedpersonen sig gennem en verden, der er så fremmed for hende, at retningen næsten forsvinder.

Der er en vis etnocentrisme i forestillingen om den hvide kvinde, som genopfinder sig selv i det mystiske Østen. Men samtidig er det ulogiske i højsædet på en måde, der kunne få David Lynch til at smile, mens naturens mystik minder om Jane Campions kultserie Top of the Lake.

I Miss Osaka er alt overflade. Vi må tænke os til resten, men alligevel bliver replikkerne sine steder overforklarende. Især samtalerne mellem kvinder og kunder på natklubben er skåret ud i pap. Det er et mærkværdigt valg for en film, der ellers insisterer på at bevare mystikken.

Men når filmen er bedst, bryder vi gennem overfladen og tager med Ines ud i det uvisse. Fra den norske natur rejser vi ind i den menneskelige i forsøget på at finde ud af, hvem vi selv er, og hvor vi hører til.

Titel:
Miss Osaka

Land:
Danmark

År:
2021

Instruktør:
Daniel Dencik

Manuskript:
Daniel Dencik, Sara Isabella Jønsson Vedde

Medvirkende:
Victoria Carmen Sonne, Mikkel Boe Følsgaard, Mirai Moriyama

Spilletid:
90 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
9. september

Relevante artikler

Biografanmeldelse
01. juli 2015
Guldkysten

Guldkysten

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
15. sep. 2025
Ultras

Ultras

Cph:Dox 2025
14. mar. 2025
Zlatan’s Nose

Zlatan’s Nose

Event-anmeldelse
04. mar. 2025
Oscar 2025

Oscar 2025

Streaminganmeldelse
02. sep. 2024
Svennis

Svennis

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten