Biografanmeldelse
01. mar. 2021
Minari
Ægteparret Monica (Yeri Han) og Jacob (Steven Yeun) prøver at få livet til at hænge sammen i det amerikanske hjerteland, hvor tilværelsen er barsk. Foto | Melissa Lukenbaugh

Minari

Thomas Vinterbergs banemand ved Golden Globe-festen, Lee Isaac Chung, fanger det store i det små med en poetisk fortælling om sin koreanske families svære liv i 80’ernes USA.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

”Bedstemor lugter af Korea!”

Lille David er træt af mor og fars skænderier langt ude på landet i Arkansas. Men da bedstemor Soonja flytter ind i Yi-familiens husvogn, er det hende, der bliver skydeskive for hans og storesøsterens frustrationer.

Hun er ingen rigtig bedstemor, mener de, for hun hverken bager småkager eller gør rent. Og bedstemor er da også noget speciel. Da David endelig finder sig en legekammerat i kirken, fortæller hun med det samme, at han tisser i sengen.

”Broken ding-dong!” siger hun bramfrit og peger.

Instruktør Lee Isaac Chung har skrevet Minari – der snuppede Golden Globe-prisen foran Thomas Vinterbergs Druk – ud fra egne erindringer fra midt-80’erne. Jan skildrer barnestore problemer helt i øjenhøjde med sin lille stjerne, Alan S. Kim. Men det er filmens modne forståelse for forældrene, der giver den en humanistisk gennemslagskraft.

De arbejder begge med at sortere kyllinger, men efter ti års slid vil Jacob være sin egen lykkes smed. Han vil dyrke koreanske grøntsager, også selv om hans kone Monica har svært ved at støtte ham. Det kan godt være, at 30.000 koreanere flytter til USA om året, men de flytter ikke ud på sydstaternes bøhland.

Monica har ingen at tale med, og hvad værre er: Det nærmeste hospital er en times kørsel væk, og David har hul i hjertet. ”Lægerne siger, det kan stoppe når som helst,” udbryder hun frustreret – mens sønnen i smug lytter uden for vinduet.

Jacob bringer vitterligt sin familie i fare, når en tornado er nær ved at blæse dem alle bort. ”Se bare,” siger han, da huset er holdt op med at skælve, og strømmen kommer tilbage: ”Vi bekymrede os helt uden grund!”

Det er let at tage Monicas parti, men Steven Yeun, der spiller den skumle levemand i Lee Chang-dongs mesterværk Burning, udtrykker Jacobs indestængte ambition og knægtede stolthed, så man ikke kan undgå at holde med ham. Han herser med den rablende religiøse nabo Paul, der hjælper ham med afgrøderne, og afviser den lokale brøndgraver, der vil bruge en ønskekvist til at udpege en god kilde.

”Koreanere bruger hovedet!” siger Jacob stolt til sin søn, da vandet pibler frem fra en brønd, han selv graver. Men da den løber tør, er han nødt til at kappe husets vandforsyning for at vande sine afgrøder.

Lee Isaac Chung kommer fra en fintmærkende dramatradition, men hans manuskript går ikke af vejen for nogle lidt bastante metaforer. Alligevel er Minari en erindringsfilm, der føles uomtvisteligt autentisk og medrivende.

Fotograf Lachlan Milne finder frem til en stilfærdig poesi, der ikke blot mærkes i den lysegrønne natur, men også i husvognens tunge træpaneler og støvede interiører. Emile Mosseris sart vemodige klaver- og kormusik bruges effektivt. Ofte er det kun cikaderne, der overdøver landlivets larmende stilhed.

Filmen gennemstrømmes af nostalgisk medfølelse for familiens medlemmer. Jacob og Monica er for overvældede af deres egne problemer til at give børnene et solidt anker i hverdagen. Men bedstemor ser ungerne i øjnene, ikke mindst når hun tæsker dem i kortspil.

Youn Yuh-jung er vidunderligt uhøjtidelig i rollen.

Det er hende, der sammen med David planter minari, en koreansk vandselleri, ved en lille flod tæt ved huset. Der er en overlevering fra hans koreanske ophav, der breder sig hurtigt i den amerikanske muld.

Minari føjer endnu en nybygger­fortælling til den amerikanske selvforståelse, men gør det mere diskret, end det måske kan lyde. På filmens plakat står Yi-familien foran et hus med et enormt amerikansk flag malet på, men i filmen bor de i en præfabrikeret, hvid husvogn.

Lee Isaac Chung er bevidst om den store historie, han fortæller, men også så specifik i sin skildring af én bestemt familie, én bestemt barndom, at det ikke behøver gøres til symbol for noget større.

Filmen er stor nok i sig selv.

Titel:
Minari

Land:
USA

År:
2020

Instruktør:
Lee Isaac Chung

Manuskript:
Lee Isaac Chung

Medvirkende:
Steven Yeun, Yeri Han, Alan S. Kim, Youn Yuh-jung, Will Patton

Spilletid:
115 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
15. april

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten