Biografanmeldelse
31. aug. 2018
Mile 22
James Silva (Mark Wahlberg) og resten af Overwatch-holdet kæmper sig 35 kilometer gennem en sydasiatisk by, mens alt og alle eksploderer rundt omkring dem. Foto | Murray Close

Mile 22

Peter Berg og Mark Wahlberg har for fjerde gang slået pjalterne sammen, men den eksplosive action savner bare et minimum af menneskelighed.

Af Daniel Emami Riis

Tiden er ved at løbe ud.

Overwatch-holdet har næsten tilbagelagt de 22 mil. Men skurken Axel har blokeret vejen i sin bil. Ingen udfordring for specialagenterne, der har en drone i luften udstyret med missiler. Fem sekunder efter er Axel fortid.

De blodige og grusomme krigsscener i Saving Private Ryan blegner i sammenligning med volden i Mile 22.

Men hvor scenerne i Spielbergs krigsepos er svære at glemme, fordi ligene, ødelæggelserne og fortvivlelsen trænger ind under huden, er volden i Mile 22 hurtigt glemt.

I Mile 22 er der ingen menneskelighed, ingen nærhed, ingen empati. Det gør volden meningsløs og fortvivlende ligegyldig.

Li Noor (Iko Uwais) arbejder for en efterretningstjeneste i Sydøstasien. Han ligger inde med fortrolige oplysninger om skjulestedet for en stor mængde radioaktivt Cæsium-139, der er blevet stjålet fra amerikanerne.

Den amerikanske elite-enhed Overwatch med James Silva (Mark Wahlberg) i spidsen har fået til opgave beskytte Noor. 22 mil – 35 kilometer – skal de transportere ham. Fra den amerikanske ambassade til en mark, hvor han vil blive evakueret med et fly.

De 35 kilometer viser sig naturligvis at være en stor udfordring at tilbagelægge for Overwatch, der bliver jaget vildt af Axels efterretningstjeneste.

James Silva er et mentalt ustabilt geni. Det gør ham til den perfekte dræbermaskine. Der er ingen udslag på pulsmåleren. Hverken når han henretter, eller når skudsalver tordner forbi hans hoved. Sociale begivenheder betyder intet for ham. I stedet for at ønske kollegaen Alice tillykke med fødselsdagen fejer Silva kagen af bordet: ”Der er ikke tid til kage.”

Hans hjerne registrerer ting hurtigt, og derfor er han hele tiden på tæerne. Han er hyperaktiv. For at dæmpe sig selv finder han ro i at svirpe sig selv med en elastik om håndleddet.

Det eneste, der kan holde trit med James Silva, er filmens klippetempo. Hvert eneste øjeblik udsættes ens øjne for et epileptisk bombardement af blod og lig. Blinker man et kort sekund med øjnene, overser man let tre drab.

I det mindste er det en befrielse at misse lidt af alle de meningsløst brutale henrettelser.

Overwatch-agenten Alice Kerr (Lauren Cohan) er den eneste karakter, der indgyder forhåbning om lidt medmenneskelighed i filmen. Hun er fraskilt og savner sin lille datter, der bor hos faren.

Under transporten må agenterne fra Overwatch søge tilflugt i et lejlighedskompleks efter et bagholdsangreb. Midt i alle eksplosionerne møder Alice en lille asiatisk pige. Men den moderlige kærlighed, Alice ellers til daglig må undertrykke, får ikke lov at trumfe kaossets meningsløshed. Pigens værelse plastres til med håndgranater.

Alice efterlader sågar den lille pige, der med et tomt blik står alene og stirrer på en af de onde agenter, som lige har fået en kugle skudt for panden.

Man kan undre sig over, hvorfor filmen indleder med et budskab om, at krigsførelse har ændret sig. Der refereres til Ruslands indblanden i det amerikanske præsident valg i 2016, en god vinkel, som instruktøren desværre taber på gulvet i virvaret af sadistiske henrettelser.

Filmens eneste højdepunkt er en komisk højhastighedsdialog mellem Silva og skurken Alex. Wahlberg serverer på fornemste vis svinere, om end kvaliteten af det verbale overfald ikke nærmer sig The Departed.

Ironisk nok er det ikke-dødbringende intermezzo filmens eneste vellykkede øjeblik.

Filmens store problem er de identitetsløse karakterer. Det er umuligt at relatere sig til dem som mennesker. De er koldblodige dræbere, der ikke har andet i tilværelsen end hemmelighedsstemplede missioner.

Man står tilbage med en masse spørgsmål. Hvorfor har de opgivet deres liv til fordel for Overwatch? Hvorfor reflekterer de ikke over deres handlinger, der uden tvivl må have store politiske konsekvenser? Har de kvaler med de valg, de har taget?

Hvis vi bliver fri for en toer, kan vi dog godt undvære svarene.

Titel:
Mile 22

Land:
USA

År:
2018

Instruktør:
Peter Berg

Manuskript:
Lea Carpenter

Medvirkende:
Mark Wahlberg, Lauren Cohan, Iku Uwais, Ronda Rousey, John Malkovich

Spilletid:
94 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
30. august

Relevante artikler

Biografanmeldelse
16. mar. 2017
Patriots Day

Patriots Day

Biografanmeldelse
19. feb. 2014
Lone Survivor

Lone Survivor

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
04. okt. 2018
Smallfoot

Smallfoot

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten