Biografanmeldelse
08. juli 2019
Midsommar
Svenske Pelle (Vilhelm Blomgren) inviterer sine medstuderende til et sommerritual i hjemlandet, og en af dem tager sin traumatiserede kæreste Dani (Florence Pugh) med på turen. Foto | Gabor Kotschy

Midsommar

Instruktøren af Hereditary er tilbage med en gyser, der chokerer og provokerer med et parforholds forfald i den svenske sommer.

Af Damon Wise

Med Hereditary skabte Ari Aster en af de vigtigste gysere i nyere tid. Filmen er en oplevelse for hele kroppen, hvor man som publikum er følelsesmæssigt engageret i personerne, mens der skræmmes effektivt undervejs mod det uhyggelige twist.

I den første time tegner Asters anden film, Midsommar, til at være endnu mere forbløffende. Instruktøren virker så sikker på sin fortælling, at de stille og tankevækkende perioder (filmen varer hele 147 minutter) selvfølgelig må resultere i noget banebrydende og frygtindgydende.

Men når lyset bliver tændt igen, er Midsommar en kende skuffende, fordi den ikke rigtigt er en gyser – snarere et arthouse-drama tilført lidt blod og indvolde.

Filmen bliver ellers kaldt ”folk-horror”, der handler om emner som naturen og ofring, og den største inspirationskilde lader til at være The Wicker Man (originalen fra 1973, ikke det forfærdelige remake fra 2006). Midsommar byder på mange gustne, stemningsmættede sekvenser, men filmen udskyder det uundgåelige.

Der skal ske noget skidt for nogen, men hvem bliver det?

Det hele starter med en scene på ti minutter, som i sig selv er en forrygende kortfilm. Dani (Florence Pugh) kræver megen følelsesmæssig opbakning fra sin omverden, men får en mystisk e-mail fra sin bipolære søster, og det ender i en tragedie.

Instruktøren har tydeligvis set Lars von Triers Antichrist. Ikke alene sætter scenen tonen for resten af filmen, den giver også et indblik i forholdet mellem Dani og hendes kæreste Christian (Jack Reynor), en stille og afslappet antropologi-studerende.

Christian kæmper med at finde et emne for sin afhandling, og nysgerrigheden vækkes, da hans medstuderende Pelle (Vilhelm Blomgren fra den nye HBO-serie Gösta) inviterer ham samt Mark (Will Poulter) og Josh (William Jackson Harper) fra studiet til hjemlandet Sverige.

Her kan de opleve hans families midsommer-ritual, en ældgammel tradition, der finder sted med 90 års mellemrum.

Christian har ondt af Dani, så han inviterer hende med på turen, der nærmest starter som en teenage-blafferrejse. Will Poulter giver den endda som sexistisk og hedonistisk sportsnørd, der velsagtens skal lokke mainstream-publikum til.

Da de ankommer i den svenske natur, åbenbarer Aster et imponerende vue. Der er en komplet landsby inklusive indbyggere, og ganske usædvanligt for en gyser sker der hele tiden noget i baggrunden: en dans, et ritual eller nogle musikere, der tilfører en skinger tekstur til filmens uharmoniske soundtrack.

Og så er de lokale klædt i hvidt, hvilket kun øger de bange anelser.

I et stykke tid fortsætter Ari Aster den spændende leg. Ritualet foregår i løbet af ni dage, så instruktøren kan naturligvis ikke fyre alt sit krudt af med det samme. Derfor begynder han at eksperimentere med de velkendte klichéer, så de lokale faktisk fremstår venlige og søde.

Men i filmens mest fascinerende sekvens leverer instruktøren et voldeligt optrin, der med aktiv dødshjælp på to af de ældre medlemmer er lige dele chokerende og provokerende.

Dødsritualet ville i enhver anden film have fået Dani og Christian til at forlade landsbyen, men Midsommar lykkes med at forklare, hvorfor det faktisk appellerer til dem på et intellektuelt plan. Filmen er båret af stemning, men formår her at være meget konkret.

Herfra driver filmen roligt mod et klimaks, der er temmelig overvældende, hvad angår sex, stoffer og kaos, men ikke voldsomt overraskende. Mens Hereditary slutter på toppen og nærmest kræver et gensyn, slutter Midsommar med alle sine hemmeligheder ude i det åbne.

Med sit svedne og fugtige miljø er Ari Asters nye film blevet sammenlignet med Motorsavsmassakren, men i virkeligheden er den faktisk Roberto Rossellinis Rejse i Italien – en undersøgelse af et forhold, der går i vasken i forsøget på at redde det.

Det er fristende at tænke på, hvad Midsommar kunne have været, hvis Ari Aster havde droppet genre-staffagen og bare gået hele vejen med det udgangspunkt.

Titel:
Midsommar

Land:
USA

År:
2019

Instruktør:
Ari Aster

Manuskript:
Ari Aster

Medvirkende:
Florence Pugh, Jack Reynor, Vilhelm Blomgren, Will Poulter, William Jackson Harper

Spilletid:
147 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
11. juli

Relevante artikler

Nyhed
19. juni 2019
Sommergys på svensk

Sommergys på svensk

Biografanmeldelse
24. juni 2018
Hereditary

Hereditary

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
08. dec. 2022
Decision to Leave

Decision to Leave

Biografanmeldelse
01. aug. 2022
See for Me

See for Me

Biografanmeldelse
04. apr. 2022
Nitram

Nitram

Biografanmeldelse
19. okt. 2021
The French Dispatch

The French Dispatch

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten