Cph:Dox
04. nov. 2014
Merchants of Doubt
Robert Kenners Merchants of Doubt fortæller gennem talking heads, hvordan knapt så uvildige tænketanke narrer journalisterne og caster deres tungerappe spindoktorer og lobbyister som eksperter på klimaområdet. Foto | Cph:Dox

Merchants of Doubt

Oscar-nomineret instruktør hiver tæppet væk under klimaskeptikernes spinmaskine i veludført, men lidet øjenåbnende dokumentar.

Af Jesper Olsen

Problemet med Robert Kenners nye dokumentarfilm Merchants of Doubt er, at den ikke fortæller os noget, vi ikke vidste i forvejen.

Ja, global opvarmning er en reel og menneskeskabt trussel. Det forklarede Al Gore os fint i En ubekvem sandhed, og dem der nægter at tro det, er så urokkelige i deres overbevisning, at en ny film hverken gør fra eller til.

Og at klimaskeptikerne forsøger at forplumre debatten med løgne og spin, kan heller ikke overraske nogen.

Kenner, der instruerede den anderledes øjenåbnende, Oscar-nominerede Food, Inc. fra 2008, trækker trådene tilbage til tobaksindustriens årelange PR-kampagne mod videnskaben og viser med talking heads, animationer og en lidt poppet tryllekunstneranalogi, hvordan samme sofistiske strategier har afsporet klimadebatten.

Tobaksindustrien vidste længe før resten af verden, at deres cigaretter var både afhængighedsdannende og sundhedsskadelige, men svor alligevel under ed, at det ikke var tilfældet. Og da folk blev dræbt i cigaretbrande, sendte de aben videre til møbelbranchen, som ikke havde brandsikret deres møbler. Og så begyndte møbelmagerne at fylde deres sofaer med sundhedsskadelige og ineffektive flammehæmmere.

Her tager filmen en længere afstikker, før den nærmer sig sin egentlige materie: Klimadebatten og de ”tryllekunstnere”, der forvrænger den.

For olie- og benzinbranchen handler det hele selvsagt om penge. De ved godt, påstås det, at deres postulater ikke har hold i virkeligheden, men de lyver for at forhale og blive siddende på flæsket så længe som muligt. Det lykkedes for tobaksindustrien i 50 år, men ”vi har ikke 50 år”, som Naomi Oreskes, der skrev bogen, som inspirerede filmen, konstaterer.

Klimadebatten er også en politisk slagmark, hvor liberalisterne ser klimaforanstaltninger – som al anden politisk regulering – som en knægtelse af den personlige frihed. For dem er miljøaktivisterne kommunister i forklædning – eller ”vandmeloner”, som de kalder dem: grønne udenpå og røde indvendigt.

Kenner og hans interviewofre afdækker overbevisende, hvordan knapt så uvildige tænketanke narrer journalisterne og caster deres tungerappe spindoktorer og lobbyister som eksperter på området. Og som regel kommer de rigtige eksperter, klimaforskerne, der sjældent er knivskarpe kommunikatører, til kort i den direkte tv-duel.

Her formidler Kenners talende hoveder dog klart og forståeligt, som da James Hansen, én af klimadebattens vigtigste stemmer, forklarer drivhuseffekten som et tæppe, Jorden er viklet ind i.

De fleste af interviewpersonerne er imidlertid talerør for filmens pointe. De siger i bund og grund det samme, og derfor bliver filmen noget enstonig i længden.

Skeptikerne kommer også til orde, men her savner man større journalistisk brod i de lidt for artige spørgsmål. Mest interessant er den glatte og skruppelløse rænkesmed Marc Morano, der æder svage retorikere til morgenmad.

Han indrømmer uden blusel, at klimaekspert kun er noget, han spiller på tv, mens han med selvtilfreds iver fortæller, hvor sjovt det er at bagvaske udvalgte klimaforskere i medierne.

De dødstrusler, hans ”ofre” modtager, affejer han som bagateller. Når én af filmens ”fjender” er så ligefrem om sin egen uhæderlighed, må man spørge, hvor store Kenners afsløringer egentlig er?

Håndværksmæssigt er der ikke det store at udsætte på Merchants of Doubt, som er dygtigt lavet, velresearchet og velfortalt med fiffig ironisk sans i animationer og musikvalg. For det meste er den vældigt underholdende. Men dens sandheder er hverken særligt ubekvemme eller overraskende.

Titel:
Merchants of Doubt

Land:
USA

År:
2014

Instruktør:
Robert Kenner

Spilletid:
96 min.

Premiere:
Vises i forbindelse med CPH DOX i Empire Bio (7/11) og Dagmar Teatret (10/11 og 13/11).

Relevante artikler

CPH:DOX
09. okt. 2014
Oscar-bejler åbner Cph:Dox

Oscar-bejler åbner Cph:Dox

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
09. feb. 2015
Better Call Saul

Better Call Saul

Biografanmeldelse
21. jan. 2015
American Sniper

American Sniper

Biografanmeldelse
07. jan. 2015
Taken 3

Taken 3

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten