Cph:Dox 2019
19. mar. 2019
Memory: The Origins of Alien
Sigourney Weaver og Ridley Scott under optagelserne til Alien. Ingen af dem har ladet sig interviewe til dokumentaren – og man savner dem. Foto | Exhibit A Pictures

Memory: The Origins of Alien

Man bliver godt underholdt, når Alexandre O. Philippe med nørdens nidkærhed optrevler historien om et af Hollywoods mest skelsættende febermareridt.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

”Nogle historier sætter sig fast i vores kollektive bevidsthed.”

Sådan starter Alexandre O. Philippe sit omfattende, indsigtsfulde og gennemført underholdende portræt af Ridley Scotts dystopiske gysermesterværk Alien.

Eller rettere, det burde han have gjort.

Den allerførste scene er faktisk en bizart irrelevant lille gang gys, hvor et par ældre damer – iført kadaverhvid makeup, sylespidse tænder og sorte kontaktlinser – hvæser ad kameraet som oldgræske furier. Det er en lille opvisning af, hvor gemen Scotts banebrydende æstetik er blevet i gyserbranchen, men guderne må vide, hvad den laver her.

Da prologen er overstået, tager Philippe et langt mere konventionelt hovedspring ned i et af Hollywoods mest gruopvækkende febermareridt.

Her er nye og gamle interviews med filmens kreative hovedkræfter og optagelser fra indspilningen samt indklip med manuskriptsider, storyboards og koncepttegninger. Mange af historierne er dog velkendte for inkarnerede fans af seriens pirrende blanding af makaber gru, maskinel dystopi og dunkel erotik.

Første interviewperson er forfatteren Dan O’Bannon.

Han havde skrevet sci-fi-komedien Dark Star for John Carpenter og hjulpet Alejandro Jodorowsky med hans skæbnesvangre vanvidsfilmatisering af Dune (dokumentaren Jodorowsky’s Dune bør enhver sci-fi-fan unde sig selv at se) og havde besluttet sig for en ondsindet rumgyser som sit næste projekt.

O’Bannon var vokset op på en diæt af grumme sci-fi-film og gysertegneserier og led af en tarmsygdom, der åd ham op indefra. Om natten havde han febermareridt om hvepse, der lægger æg i andre insekter, og det lagde kimen til et af filmhistoriens ondeste body horror-chok.

Scenen er uafrystelig for enhver, der har set Alien. Ved middagsbordet krænger det nådesløse rummonster sig pludselig ud af brystkassen på et af ekspeditionens holdmedlemmer. ”En kaskade af ildrødt blod,” som der stod i tegneserieversionen.

Alexandre O. Philippe giver også plads til mange af de andre kreative hoveder, der stod fadder til rummareridtet.

Som den berømmede billedkunstner H.R. Giger, hvis smukke, grufulde malerier tidligt udstak retningen for filmprojektet. Og Ridley Scott, der brugte sin baggrund som musikvideoinstruktør til at iscenesætte en virkelighedsnær fremtidsvision med solide rødder i 70’ernes film om arbejderklassen.

Begge optræder via arkivmateriale – Giger er død, Scott har travlt – men man savner virkelig at høre fra Sigourney Weaver, der var seriens frontkvinde gennem fire film.

Philippe er dog ikke interesseret i Alien som serie. Hans fokus er alene en udgravning af fundamentet for den første film, og undervejs giver han selv inkarnerede fans fornyet respekt for filmens sofistikerede blanding af ond skræk og sensuel forførelse.

Manuskriptet til Alien var nær blevet købt af den legendariske gysermogul Roger Corman, der ville have kogt en inspireret metervare på historien og gået lystigt videre til næste film. I stedet blev filmen et nærmest endeløst fascinerende værk, der vækker genklang i de dybeste kroge af menneskelig frygt og begær.

Der er en grund til, at psykologer og filosoffer fik øjnene op for Alien længe før, Ridley Scott selv kørte serien ud på et lommefilosofisk overdrev med Prometheus og Alien: Covenant.

Filmen spænder vidt, fra ursuppen af spæde idéer over produktion og frem til premieren, og den tilgang er på en gang prisværdigt grundig og let ordinær.

Alexandre O. Philippes metier har været at dykke dybt ned i nørdede emner. I The People vs. George Lucas fulgte han vrede Star Wars-fans, der var utilfreds med instruktørens evindelige pillerier ved sine egne film. I 78/52 satte han en hel film af til med fanatisk besættelse at diskutere brusebadsscenen i Psycho.

Denne gang føles stilen mere som ekstramateriale end en selvstændig historie. Det er let overfladisk, men medrivende fortalt.

Titel:
Memory: The Origins of Alien

Land:
USA

År:
2019

Instruktør:
Alexandre O. Philippe

Manuskript:
Alexandre O. Philippe

Medvirkende:
Dan O’Bannon, Ronald Shusett, Tom Skerritt, Veronica Cartwright

Spilletid:
95 minutter

Premiere:
23. marts i Empire Bio, 28. marts i Bremen Teater og 31. marts i Grand Teatret under Cph:Dox

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten