Biografanmeldelse
30. dec. 2018
Mary og troldkvindens blomst
Mary er en livlig hovedperson med hjertevarme, mod på livet og en smittende sødme, der får én til at smile af hendes evige ivrighed. Foto | Amuse

Mary og troldkvindens blomst

Eventyr om en godhjertet pige og en farverig skurkeduo skaber naturlig magi og en sympatisk morale i ånden fra Miyazaki.

Af Patricia Smollerup

Foruden sit utæmmelige, røde hår er Mary en ganske almindelig pige. I en stille landsby forsøger hun at få sommerens sidste uge til at gå, inden hun skal starte på en ny skole. Klodset og lidt for ihærdig skaber hun problemer overalt. Hun er lige ved at vælte bedstemorens glas på gulvet og kvaser gartnerens blomst, da hun forsøger at hjælpe til med havearbejdet. 

Men en dag finder Mary en magisk, blå blomst i skoven nær landsbyen. Den fortryller hendes kost, og snart flyver hun mod en trolddomsskole oppe i de højere himmellag. 

Animationen er umådeligt flot. 

Det giver et sug i maven, når Mary bevæger sig op mod mælketandshvide skyer på sin flyvende kost, og et festfyrværkeri af glimtende farver sprøjter ud fra kosten. I trolddomsskolens forhave vokser forstanderinden på majestætisk vis op ad et bølgebrusende springvand. 

Mary og troldkvindens blomst er baseret på Mary Stewarts børnebog The Little Broomstick fra 1971. Det er længe før Harry Potter tog sine første skridt på Hogwarts, men i denne post-Potter-tid har fortællingens kosteride-timer, fag i magikemi og kurser i forvandling trods animationens store detaljerigdom ikke helt samme magi. 

Hiromasa Yonebayashi har på mange måder stået i lære hos kongen af anime, Miyazaki – først som animator på Studio Ghibli og senere som instruktør på Arriettys hemmelige verden (med manuskript af mesteren) og den Oscar-nominerede Marnie – min hemmelige veninde

Mary og troldkvindens blomst er den første spillefilm produceret af det nye Studio Ponoc, der overtog mange Ghibli-folk, da det legendariske studie droslede ned for produktionen, og som nu forsøger at løfte arven fra et af animationsfilmens mest elskede studier. 

Det lykkes delvist. 

Helt i Miyazakis ånd dyrkes respekten for naturen. Vi ser mageløse tegninger af en grøn, frodig skov, hvis træer har snoede, mosdækkede stammer. Naturen er en urkraft, der ikke kan tæmmes, og fortællingens skurke begår hybris, når de volder dens væsener skade i videnskabens og egen vindings tegn. 

Det er en tematik, der ikke ligger langt fra vores egen virkelighed. Naturdyrkelsen bliver kun mere relevant, som kloden bliver varmere, og det er en tematik, der er med til at løfte filmen og give den bid – til trods for den på overfladen meget velkendte handling og struktur. 

Også menneskets brug af dyr til videnskabelig forskning får en løftet pegefinger med på vejen. Magtesløse aber, næsehorn og dådyr udnyttes til pinefulde forsøgseksperimenter. Dyremisfostre med blomster og vinger dukker op i hobetal, mens den gale professor forsøger at finde formlen på succes. 

Mary er en livlig hovedperson med hjertevarme, mod på livet og en smittende sødme, der får én til at smile af hendes evige ivrighed. ”Hun kaster sig altid hovedløst ud i ting,” siger hushjælpen fru Bang. 

Til fornøjelse for Ghibli-fans bringer Hiromasa Yonebayashi flere ingredienser fra Studio Ghibli med videre. Inspirationen fra Miyazaki skinner også igennem, når den hjælpsomme og godhjertede pige Mary drøner rundt på sin flyvende kost sammen med sin kat, akkurat som heksen fra Kiki – den lille heks. 

Den diminutive videnskabsmand er en sprudlende, komisk skurk, når han med sine korte ben og små briller har store planer. Over for ham er den skrappe forstanderinde, hvis spidse næse, trekantede, røde briller og lilla hår giver hende et stramt look. Sammen udgør de to en farverig skurkeduo. 

Desværre er de danske stemmer ikke helt deres karakterer værdige. De mangler glød og indlevelse – og virker en smule mekaniske. 

Selv om Mary og Troldkvindens blomst opdyrker nyt terræn, er man glad for endnu en anime-perle i den japanske samling.

Den sympatiske morale om, at al modgang kan overvindes med loyalitet og kærlighed, kan man nok tåle at høre igen. Og så har fortællingen en samfundskritisk brod, der rammer perfekt ned i en tid, hvor selv de mindste har brug for at lære om miljøet.

Titel:
Mary og troldkvindens blomst

Originaltitel:
Meari to majo no hana

Land:
Japan

År:
2017

Instruktør:
Hiromasa Yonebayashi

Manuskript:
Riko Sakaguchi, Hiromasa Yonebayashi

Medvirkende:
Hana Sugisaki, Ryûnosuke Kamiki, Yûki Amami

Spilletid:
103 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
3. januar

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. maj 2022
How I Met Your Father

How I Met Your Father

Serieanmeldelse
19. apr. 2022
The Dropout

The Dropout

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Goodbye June
Streaminganmeldelse
20. dec. 2025

Goodbye June

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

Mest læste

Manden bag Anden
Interview
14. maj 2009

Manden bag Anden

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten