Biografanmeldelse
29. juli 2015
Marshland
Mordets gåde synes uløseligt i marsken, hvor ingen siger noget, og alle holder på deres. De to betjente må finde både hjerne og knytnæve frem i Marshland. Foto | Julio Vergne

Marshland

Hårdkogt spansk ørken-thriller byder på rigtige mænd og frie fugle kort efter Franco-styrets fald. Solidt skuespil skaber en fremragende oplevelse.

Af Anders Højberg Kamp

Floden tager form som en slange set fra fugleperspektiv, og netop fuglene går igen fra klip til klip som i en Hitchcock-film. Disse fugle er symbolet på længsel efter frihed, for instruktør Alberto Rodríguez’ film udspiller sig i de andalusiske ødemarker en spytklat tid efter diktatoren Francos fald i 1975.

Fokus er på det upolerede og særligt uspolerede. Vi er langt fra overklasse og civilisation og tæt på de lovløse, luderne, landmændene, de strejkende fabriksarbejdere og de spanske hillbillies.

To detektiver er sendt til en lille by for at finde to forsvundne teenagepiger, der bliver fundet tortureret og voldtaget i en nærliggende flod.

Pedro (Raúl Arévalo) er den venstreorienterede idealist, som vil genopbygge samfundet efter fascismen. Idealisme kunne derimod ikke rage Juan (Javier Gutiérrez) mindre. Han er den arrede børste, som lever i nuet med prostituerede og sprut.

Pedro går tidligt i seng og forarges, når han finder et foto af Hitler og Franco på sit hotelværelse. Måske er spanierne ikke kommet så meget videre rent politisk?

Juan fester til fem om morgenen.

Spillet og ikke mindst skuespillet mellem de to bærer filmen fremad. Hvordan behandler man én, som tydeligvis ved noget? Med et høfligt forhør eller ved at slå og være brutal? Der spilles med overbevisende realisme, samtidig med at de to hovedroller overholder de fascinerende konventioner for den arketypiske, råhudede mand.

Marshland er spækket med ”rigtige mænd”, ligesom dem vi ser i amerikanske thrillere som Mud og Winter’s Bone – og i en række Clint Eastwood-roller. Det er, som om den hærdede facade skjuler en fortid, vi aldrig kommer helt til bunds i. Det skildres sublimt i Marshlands hærgede hovedpersoner. Deres mimik fortæller en forhistorie, som vi slet ikke ved, om vi tør kende.

Udviklingen af personerne giver samtidig kant til good cop/bad cop-begrebet.

Juans fortid ligger hos Franco. I dag betaler han prisen ved at pisse blod og – antager vi – er alvorligt syg, og netop derfor skal han have det bedste ud af sit letlevende liv, mens han samtidig skal betale tilbage ved at opklare den alvorlige forbrydelse.

Pedro derimod fralægger sig undervejs noget af sin idealisme og indser, at man af og til må være en fandens karl, når man leger med forbryderne. Altså nærmer detektiverne sig hinanden, hvilket både fører slåskampe, et skuddrama og biljagter med sig.

Marshland skildrer det kaos, der må have udspillet sig i årene efter Franco. Ingen kan stole på nogen, alle har noget at skjule, og hver mand må tage, hvad der tilkommer ham.

Derfor er det heller ikke let for de to detektiver at opklare mordet. Der står måske flere bag forbrydelsen? Korruptionen i samfundet er konstant til stede, og vidnerne dækker måske ligefrem over det hele?

Alligevel er der nu ikke lagt meget vægt på, at vi skal sidde og gætte på, hvem morderne er. Det hele bliver afklaret lidt efter lidt, selv om man skal holde tungen lige i munden, hvis man skal fange det hele. Marshland er kompleks, underspillet og sender os visuelt tilbage til Sergio Leones spaghettiwesterns, hvor fluerne sidder i det mudrede skæg.

Marshland har helt fortjent vundet Spaniens største filmpris Goya for bedste film, bedste instruktør og bedste hovedrolle, som både Javier Gutiérrez og Raúl Arévalo var nominerede til. Den gode betjent (Arévalo) vandt den. Det giver håb for europæiske thrillers og Alberto Rodríguez’ evne til at lave intelligente spændingsfilm, som han også forsøgte med den tre år gamle Grupo 7.

Populær underholdning skal USA ikke have patent på, og Marshland er et flot bud på, hvor konkurrencen skal komme fra.

Titel:
Marshland

Originaltitel:
La isla mínima

Land:
Spanien

År:
2014

Instruktør:
Alberto Rodríguez

Manuskript:
Alberto Rodríguez, Rafael Cobos

Medvirkende:
Raúl Arévalo, Javier Gutiérrez, Nerea Barros, Antonio de la Torre

Spilletid:
105 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
30. juli

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
27. nov. 2025
Nürnberg

Nürnberg

Streaminganmeldelse
10. mar. 2021
Zappa

Zappa

Boganmeldelse
16. okt. 2020
Casper

Casper

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Den amerikanske præsident vil have britiske BBC til at betale ti milliarder dollars efter den misvisende klipning i Trump: A Second Chance, som har ligheder med Guldbrandsens A Storm Foretold på DRTV.

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten