Biografanmeldelse
06. aug. 2015
Maries historie
Kærligheden mellem Marie, som er født både blind og døv, og idealistiske Marguerita holder filmen kørende til den bitre ende. Foto | Michael Crotte

Maries historie

En poetisk historie om en blind- og døvfødt fransk pige og hendes nonnelærer rammer med overbevisende skuespil i midten af hjertet.

Af Anders Højberg Kamp

Filmen er stille som i klosterets gange. Og dog lydhør som et langt violinspil med den mest betagende signaturmelodi.

Fotografen Virginie Saint-Martin tager os tilbage til landlige omgivelser i Frankrig i slutningen af det 19. århundrede. De blå klæder, den brune bark og den nøgne hud står skarpt i billedet, når nonnerne henter den døvblindfødte pige ned fra træet, hun er flygtet op i. Hun er fjorten år og mere dyr end menneske, mener klostermutter og sender pigen tilbage til forældrene. For de tager sig kun af døve piger.

Men den tuberkuloseramte nonne Marguerite (Isabelle Carre) føler sig bundet til den unge pige, og med et bånd mellem deres arme tvinger hun pigen til klostret og påtager sig som sin sidste livsopgave at civilisere teenageren, der aldrig har set eller hørt en lyd.

Hvordan vil hun gøre det?

Ved at lære Marie at føle ordene.

Lad hende først føle på en kniv. Lav derefter en knivs bevægelse med pigens arme. Ordet for kniven bliver lig med den skærende bevægelse. På den måde lærer pigen ikke bare at forstå genstande, men også at kommunikere. Marguerites ambitioner er større end det konkrete sprog, hun vil også have Marie til at lære at tænke i abstraktioner.

Det første halve år går det knap så godt. Pigen skriger, hyler og løber, når hun skal spise med kniv og gaffel i fællessalen, mens nonnerne prædiker. Hendes intelligens ser ikke ud til at udvikle sig, men langsomt føler hun sig tryg ved Marguerite. Og ved tryghed kommer lærdom.

Samspillet mellem de to piger driver filmen fremad. Det ville have været let at gøre klostermutter til den onde, som ville skille dem ad, men konflikter er nedtonet i Jean-Pierre Améris’ drama til fordel for kærlighed og læren om livets barske realiteter. Smukt er det, når Marie møder sine forældre igen. Sørgerligt, når Marguerite lærer Marie om døden. Om at Marguerite snart skal dø.

Langsomt forstår både karaktererne og tilskuerne, at de er bundet til hinanden. Marie lever med Marguerites ord i et fængsel, og det samme gør Marguerite med sin sygdom. Forskellen er, at den ene har livet foran sig og langsomt slipper ud, mens den anden suges ind.

Filmen lever i sit eget dvælende tempo og forfører én fuldstændigt. Man griner, når hun får en tur i sin trillebør, holder sig halvt for øjnene, når hun smadrer et glas, glædes når hun langsomt lærer knivens væsen.

Den unge debutant Ariana Rivoire er selv døv, og måske derfor spiller hun særdeles overbevisende. Over for hende står den erfarne franske skuespillerinde Isabelle Carré, som spiller med den naive uskyldighed, der gør, at vi tror på historien, som er bygget på en sand fortælling.

Marie Heurtin er det franske svar på den amerikanske blinddøve Helen Keller, som blev berømt forfatter og politisk aktivist. Hun blev i 1962 portrætteret i Arthur Penns The Miracle Worker.

Knap så storslået er Maries Historie. Den er blid, følsom, stille, omend den også virker mere utrolig end mange af de hverdagshistorier, vi kender fra eksempelvis Danmark, hvor mange, der er er døve og blinde fra barndommen, aldrig udvikler sig til et stadie, hvor de lærer alfabetet eller det politiske landskab at kende.

Filmen er et stykke livsbekræftende poesi og en hyldest til menneskehedens fremskridt og lærdom. Jeg tror desværre, at den er for langsom og kunstnerisk fortalt til nogensinde at nå opmærksomheden, den fortjener. Her er heller ingen suspense eller god-mod-ond, men en poetisk svanesang, et medmenneskeligt drama, som er simpelt, men aldrig banalt, som nok er frankofilt, men aldrig så frankofilt, at det bliver højpandet.

Maries historie er ikke den store, men den rene skønhed.

Titel:
Maries historie

Originaltitel: Marie Heurtin

Land:
Frankrig

År:
2014

Instruktør:
Jean-Pierre Améris

Manuskript:
Jean-Pierre Améris og Philippe Blasband

Medvirkende:
Isabelle Carré Ariana Rivoire Brigitte Catillon Noémie Churlet Gilles Treton Laure Duthilleul

Spilletid:
95 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for alle over 15 år.

Premiere:
6. august 2015

 

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
18. dec. 2025
Gaucho Gaucho

Gaucho Gaucho

Biografanmeldelse
27. nov. 2025
Nürnberg

Nürnberg

Streaminganmeldelse
10. mar. 2021
Zappa

Zappa

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten