Biografanmeldelse
31. okt. 2018
The Man Who Stole Banksy
Selv om Banksy-værket fra Vestbreddens omstridte mur kritiserer Israel, blev palæstinensere sure over æslet. Værket blev derfor pillet ned og solgt til Danmark. Foto | Jacopo Farina

The Man Who Stole Banksy

Ambitiøs dokumentar om et Banksy-værk fra Bethlehem rejser vigtige spørgsmål, men fortaber sig i talende jakkesæt og palæstinensiske rappere.

Af Anders Højberg Kamp

Det er overalt i nyhederne i 2007.

Kunstnere valfarter til Jerusalem, efter at den verdensberømte street art-kunstner Banksy, hvis identitet ingen kender, har malet muren med symbolladet graffiti. Han vil gøre verden opmærksom på den kæmpe mur, som Israels regering begyndte at bygge i 2002 og adskiller den palæstinensiske Vestbred fra resten af Israel.

På gadeplan i Bethlehem møder vi blandt andre anti-krigskunstneren Peter Kennard og den moderne popart-kunstner Ron English, der i sin tid malede på Berlinmuren. Her er også en taxichauffør.

Taxichaufføren ligner stereotypen på en bodybuilder nede fra den lokale jernhule med store, sorte solbriller. Han tager os med i sin taxi. Han arbejder også som livvagt. Engang vejede han 65 kilo. Nu 245 kilo. Selv kalder han sig for ”Bæstet Walid”.

”Fuck you, Banksy,” siger han og viser os fingeren fra sin taxi.

Og hvad laver denne komiske karakter, der som din lokale kioskmand siger ”min ven” med et flabet smil, i dokumentaren?

På grund af et billede på den fire ton tunge murvæg. Det forestiller en soldat, der kontrollerer et æsels id-papir. Palæstinenserne så æslet som et hån, og så fik Walid en idé: At sælge værket til højeste byder.

I samarbejde med en lokal forretningsmand får han skåret murværket ud og sendt det på et skib hele vejen til Danmark, hvor kunstsamleren Peter Hvidberg har sagt ja til at give en formue for ”en Banksy”.

For så at sætte det til salg igen.

Historien om et stykke stjålet street art fænger. Parallellen til Berlinmuren er oplagt, og derfor er det en genistreg, at det er Iggy Pops djævelske stemme, som fortæller dette moderne eventyr. Punkrockeren boede i årene fra 1976 til 1978 i Vestberlin med David Bowie, hvor de sammen skrev nogle af rockhistoriens mest ikoniske værker.

Desværre får Iggy Pop for lidt taletid. Walid er en sjov karakter, ligesom Iggy Pop er en glimrende fortæller. Men de forsvinder i den enorme mængde af interviews.

Fra kedelige jakkesæt, der forklarer mudrede juridiske regler om street art, over Banksy-beundrere til palæstinensiske rappere, heriblandt en af filmens eneste medvirkende kvinder fra Palæstina.

Meget af informationen kunne Iggy Pop have fortalt os, og kilderne skulle være forblevet baggrund. Men måske det enorme antal af mennesker skal symbolisere, at Banksy er en massekunstner, der taler til folk i hele verden?

Bag filmen står den debuterende dokumentarist Marco Proserpio, som tydeligvis har manglet en skrap redaktør eller klipper. Instruktøren vil simpelthen fortælle alt for meget.

Om krisen i Israel og gadernes fattigdom. Om den vestlige, kapitalistiske indflydelse på Palæstina. Om street art, der ender på dyre auktioner blandt de rige og i sidste ende måske i mørke kældre langt væk fra folket.

Men her stopper det ikke.

For kan lokalbefolkningen overhovedet se kunsten i det, eller betragter de det som vandalisme? Og skaber street art ikke bare en slags besættelsesturisme, hvor det ville være bedre, hvis Banksy blot donerede penge?

Endelig er der hovedhistorien om den charmerende taxichauffør Wahid. Får han overhovedet sine penge for at transportere værket ud af Israel?

Kameraet rejser fra øst til vest akkompagneret af insisterende musik, så man mister pusten. Ambitionerne fejler så sandelig ikke noget.

Titel:
The Man Who Stole Banksy

Land:
Italien

År:
2018

Instruktør:
Marco Proserpio

Manuskript:
Marco Proserpio, Christian Omodeo, Filippo Perfido

Medvirkende:
Walid Zawahrah, Iggy Pop, Peter Hvidberg

Spilletid:
93 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
1. november

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
18. dec. 2025
Gaucho Gaucho

Gaucho Gaucho

Biografanmeldelse
27. nov. 2025
Nürnberg

Nürnberg

Streaminganmeldelse
10. mar. 2021
Zappa

Zappa

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten