Biografanmeldelse
19. juli 2018
Mamma Mia! Here We Go Again
Sophie (Amanda Seyfried, midt) ærer sin afdøde mor ved at optræde sammen med hendes gamle trio The Dynamoes. Foto | Jonathan Prime

Mamma Mia! Here We Go Again

Fortsættelse af Abba-musical er et unødvendigt og ufrivillig morsomt deja-vu.

Af Kjartan Hansen

Så skal vi til den igen.

Nok engang fortsætter en biografsucces fra Hollywoods forjættede land med en ”længe ventet opfølger”.

Eksempler til skræk og advarsel inkluderer Grease 2, Dirty Dancing: Havana Nights og nu også Mamma Mia! Here We Go Again.

For ti år siden mødte vi Meryl Streeps syngende og dansende Donna, der i Mamma Mia! lever et forholdsvis sorgfrit liv som hotelejer på øen Kalokairi. Men hverken hun eller hendes voksne datter Sophie ved, hvem af morens tre gamle flammer, der er datterens rigtige far.

I fortsættelsen følger vi Sophie, der et år efter morens død vil ære hendes minde. Samtidig ser vi gennem flashbacks til 1979, hvordan en ung, lidenskabelig Donna oprindeligt fandt vej til det eksotiske, ægæiske øhav.

Alligevel nøjes filmen med at genfortælle den samme familiekrønike som sin forgænger i stedet for at grave et par spadestik dybere i Donnas vilde ungdom.

Hvilken filmskaber ville ikke blive ellevild ved tanken om at arbejde med hele tre Oscarvindere (Meryl Streep, Colin Firth og Cher), en tidligere James Bond (Pierce Brosnan) og Lars von Trier-skuespilleren Stellan Skarsgård i samme film?

Men end ikke deres samlede force er nok til at blæse nogen omkuld. For at sige det pænt har de alle leveret bedre præstationer før.

Til stor ståhej og forundring lander en ukendt helikopter på pittoreske Kalokairi. Ud træder en aldrende Cher, der iført sin karrieres måske mest kunstigt udseende paryk spiller bedstemor Ruby.

Den 72-årige sanger stjæler derefter scenen med en nyfortolkning af Abbas kæmpehit Fernando og ikke uventet filmens stærkeste sangpræstation.

Bagved pynter fyrværkeri den allerede maleriske, græske nattehimmel, mens havet forneden funkler i genskæret.

Men før vi når så vidt skrider halvanden time langsomt frem. Og den bekræfter kun, hvad man kunne frygte: Der er næsten ingen Abba-numre tilbage efter den første film!

Instruktør Ol Parker presser derfor citronen med de få resterende sange i den svenske popgruppes ellers omfattende bagkatalog og spæder til med gengangere. Heriblandt optræder det ikoniske titelnummer Mamma Mia, Super Trouper og I Have A Dream i begge film.

En mere kærkommen genganger er altid skønne Amanda Seyfried, der spiller datteren Sophie. Men denne gang har hun undergået et diskret makeover i form af en slankekur og gråtonet sminke. Det efterlader hende med et svækket udtryk, der skal få hende til at ligne en, som har lidt et stort tab.

Men det realistiske islæt, som er sjældent i musical-genren, mister sin effekt af skuespillerens ellers polerede udseende med nøje friseret hår og funklende, blå øjne.

Mamma Mia! Here We Go Again er desuden et utilsigtet testamente til Hollywoods forrykte forfængelighed. Det ser vi bedst i filmens ærbødige tilbedelse af Meryl Streep.

Det er uvist, om skuespilleren selv var besindig nok til at lade sig skrive ud af manuskriptet og derved mindske sin indblanding i et muligt filmisk mareridt.

Imidlertid har det ikke forhindret hende i at diktere, hvem der skulle spille Donna som ung. Valget faldt på Lily James (Downton Abbey). Måske ikke den mest talentfulde, men blandt filmindustriens smukkeste og mest charmerende, unge skuespillere i dag.

Og for yderligere at skjule den feterede Oscarvinders fravær optræder hun in absentia i store fotos, hvor hun ufrivilligt sjovt griner i baggrunden, mens vi ser stakkels Sophie krænge sjælen ud og græde modige tårer.

Tilbedelsen når komiske højder og er oplagt til et drukspil. Drik hver gang du ser Meryl! Og bund glasset, når divaen i egen høje person medvirker i en symbolsk gæsteoptræden, før hun og resten af ensemblet stemmer i til Super Trouper.

Fortsættelsen af Mamma Mia! føles som en triviel deja-vu-oplevelse, der hverken tilføjer historien et nyt lag eller byder på et tilstrækkeligt Abba-repertoire til at udfylde et soundtrack.

Titel:
Mamma Mia! Here We Go Again

Land:
England, USA

År:
2018

Instruktør:
OI Parker

Manuskript:
OI Parker

Medvirkende:
Amanda Seyfried, Meryl Streep, Lily James, Pierce Brosnan, Colin Firth

Spilletid:
113 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
19. juli

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten