Biografanmeldelse
17. okt. 2019
Maleficent: Mistress of Evil
I Maleficent: Mistress of Evil må titelfiguren (Angelina Jolie) beslutte, om krig mod menneskeden er den rette vej at gå, selv om hendes egen adoptivdatter (Elle Fanning) tilhører selvsamme dyreart. Foto | Jaap Buitendijk

Maleficent: Mistress of Evil

Eventyret om kvinden, der forbandede Tornerose, fortsætter med imponerende ambitioner og et skuffende udfald.

Af Frederik Hoff

En sort sol af faretruende, bevingede skabninger nærmer sig det svært bemandede slot. Soldaterne løfter deres armbrøster og forbereder sig på en snarlig død, mens angriberne fra luften gør det samme.

På begge sider må hundredvis lade livet for en meningsløs konflikt, der skyldes frygt og uvidenhed.

Sådan lykkes det i eventyrdramaet Maleficent: Mistress of Evil for den norske instruktør Joachim Rønning at male et sofistikeret billede af, hvordan fordomme og misforståelser i sidste ende kan føre til krig.

Rønning har taget stafetten videre fra Robert Stromberg, som i 2014 instruerede den første Maleficent, hvor Angelina Jolie spiller den onde fe fra eventyret Tornerose. Filmen formåede som den eneste af de uendelige live-action-film fra Disney at tilføje nyt til brødrene Grimms historie.

Maleficent: Mistress of Evil slår imidlertid et noget større brød op.

Da prinsessen Aurora bliver forlovet med Prins Phillip, udnytter hans mor anledningen til at starte en løgnagtig krig imellem mennesker og de magiske væsner, som Aurora er leder af.

En veloplagt Michelle Pfeiffer giver den fuld ondskabshammer som Phillips krigsbegærende mor, Ingrid. I en særligt velskrevet scene lykkes det hende at starte en krig kun via sylespids dialog og dræbende øjne.

Men selv om Ingrid på mange måder er den mest underholdende figur i filmen, er det også hende, der står i vejen for dens store potentiale.

Det er ærgerligt, at en film, der så elegant sætter en krigstragedie op som resultat af systematisk undertrykkelse og uvidenhed, samtidig ser krig og fordomme som noget, der kan løses på ti minutter, hvis blot en enkelt ansvarlig skurk forvandles til en ged, og de rigtige bliver gift.

Der er fredselskende og krigstørstende parter på begge sider, og krigen virker nærmest uundgåelig, fordi hverken mennesker eller eventyrvæsner tør nærme sig hinanden. Så at give Pfeiffer hele ansvaret giver et misvisende billede af, hvordan den slags konflikter reelt fungerer.

En decideret tegnefilmsagtig skurk af en orgelspillende håndlanger står for filmens grummeste scene. I bedste Game of Thrones-stil har Ingrid og håndlangeren samlet alle eventyrvæsner i en kirke til et bryllup, som viser sig at være en massakre, da det virtuost spillede orgel udløser en giftig gas fra dets piber.

Her er filmen allerstærkest.

Derfor er det ekstra skuffende, når grusomheden i sidste ende ikke har nogen egentlige konsekvenser. Og så er hovedpersonen kun at finde på lærredet cirka halvdelen af tiden.

Maleficent er ellers i en indre konflikt, der fungerer som en smuk personificering af den større krise. Selv må hun afgøre, om hun kan lægge hadet til menneskene bag sig, eller om krig er en nødvendighed.

Men fordi hendes svære valg i høj grad foregår uden for lærredet, er det svært at forstå, hvordan rejsen kulminerer i hendes endelige beslutning, som kommer til at virke klodset og konsekvensløs.

I stedet for Jolies charmerende hovedfigur må vi tage til takke med lange scener med Elle Fannings ganske velspillede, men uinteressante Aurora.

Hun akkompagneres af evigt forbløffede Phillip (Harris Dickinson), der tilsyneladende konstant er to scener bagud og decideret chokeret over, hvad der foregår omkring ham.

Tilsammen udgør de en meget stor og ikke særlig fængslende del af Maleficent: Mistress of Evil, der havde nydt godt af mere tid med den figur, som den sammen med sin forgænger forsøger at gøre interessant.

Hvad der er tæt på at blive en raffineret allegori over virkelighedens konflikter rettet mod et yngre publikum, må lade livet for dovne eventyrfloskler.

Titel:
Maleficent: Mistress of Evil

Land:
USA

År:
2019

Instruktør:
Joachim Rønning

Manuskript:
Micah Fitzerman-Blue, Noah Harpster, Linda Woolverton

Medvirkende:
Angelina Jolie, Elle Fanning, Michelle Pfeiffer, Harris Dickinson

Spilletid:
118 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
17. oktober

Relevante artikler

Biografanmeldelse
29. maj 2014
Maleficent

Maleficent

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten