festivalanmeldelse
29. sep. 2020
Making a Mountain
Forbrændingsanlægget Amager Ressourcecenter bliver også kaldt Copenhill, fordi der på toppen af bygningen er både en kunstig skibakke, klatrevæg og vandrestier. Foto | Kaspar Astrup Schröder

Making a Mountain

Dansk dokumentar om Bjarke Ingels’ futuristiske vanvidsprojekt Copenhill udvikler sig til en billedskøn konstruktionssymfoni.

Af Mikkel Krebs Behnke

Bjarke Ingels og hans tegnestue BIG har trukket adskillige overskrifter i det seneste årti.

Det forstår man godt. Med visionære, grønne ambitioner for arkitekturen har Ingels gjort BIG til et af de hotteste firmaer i verden.

I Danmark står tegnestuen bag det imponerende Amager Ressourcecenter eller Copenhill, som det også bliver kaldt. Helt unikt har man koblet energiproduktion sammen med en kunstig skibakke, klatrevæg og vandrestier. Det har forenet to adskilte verdener: den menneskelige og den industrielle.

I dokumentaren Making a Mountain, der er åbningsfilm på dette års Copenhagen Architecture Festival, følger Kaspar Astrup Schröder og hans medinstruktør Rikke Fokdal Selin tilblivelsesprocessen af, hvad man fristes til at kalde et futuristisk vanvidsprojekt.

Det starter med udvælgelsen af projektet, hvor der fejres med champagne, og fortsætter med visionerne, frustrationerne og udfordringerne til den første skitur ned ad bakken.

Men projektet viser sig bogstavelig talt at være op ad bakke.

Den autodidakte instruktør er tidligere gået tæt på Bjarke Ingels. I 2017 lavede han Big Time, der gennem seks års optagelser giver et unikt indblik i stjernearkitektens kreative og innovative tanker.

Denne gang følger Schröder et specifikt BIG-projekt. Og selv om det er et forbrændingsanlæg, som portrætteres, er der kommet en billedskøn dokumentar ud af optagelserne.

Vi inviteres helt ind i beslutninger, diskussioner og visioner. Det giver et fascinerende indblik i en spændende proces på et allerede ikonisk byggeri.

I første indstilling ser man hvid røg stige til himmels på en smuk, skyfri dag. Straks tænker man CO2, forurening og klimaforandringer. Men langsomt zoomes der ud, og en grøn bakke med buske, træer og skilift træder frem i forgrunden og fjerner tankerne fra en apokalyptisk klimakrise.

Så møder vi manden bag den grønne bakke, der puster hvid røg op. Bjarke Ingels forklarer de grundlæggende tanker bag Copenhill, hvor en utopisk idé om et menneskeligt skabt økosystem er blevet ført ud i verden.

Processen er lang og filtret. Projektet er nemlig uden fortilfælde. Intet sted i verden har man bygget et forbrændingsanlæg op som spektakulær arkitektur og et rekreativt, urbant rum.

I dokumentaren er vi ikke kun vidne til arkitekternes interessante rejse fra visionen til udvælgelsen af materialer og forliste drømme om en bestemt skorsten. Også de praktiske og finansielle overvejelser får vi adgang til i maskinrummet.

Direktøren på Amager Ressourcecenter, Ulla Röttger, må kæmpe hårdt med at få finanserne til at hænge sammen med visionerne. Opgaven gøres ekstra svær af, at hun jo har fået penge til et forbrændingsanlæg og ikke en forlystelsespark.

Men Making a Mountain er mere end blot en procesdokumentar.

Mellem møder og interviews dokumenteres selve bygningens tilblivelse. Med smukt komponerede billeder skildrer instruktørerne den kølige, betonprægede industri, som ARC er under den grønne skibakke.

De rå billeder akkompagnerer han med yndefuld, klassisk strygermusik. Det er et velbenyttet, men effektivt kontrasterende trick, hvor både lyd- og billedside træder endnu stærkere frem. I de sekvenser udvikler dokumentaren sig til en reel konstruktionssymfoni.

Titel:
Making a Mountain

Land:
Danmark

År:
2020

Instruktør:
Kaspar Astrup Schröder, Rikke Fokdal Selin

Medvirkende:
Bjarke Ingels, Ulla Röttger

Spilletid:
55 minutter

Premiere:
30. september på Copenhagen Architecture Festival

Relevante artikler

Biografanmeldelse
01. maj 2017
Big Time

Big Time

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
20. dec. 2022
Dreyers Gertrud

Dreyers Gertrud

Boganmeldelse
17. juni 2022
Om kedsomhed

Om kedsomhed

Biografanmeldelse
03. maj 2022
Skolen ved verdens ende

Skolen ved verdens ende

Biografanmeldelse
25. apr. 2022
Jeg er Zlatan

Jeg er Zlatan

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten