Biografanmeldelse
07. dec. 2015
Lysets nostalgi
Mere end tyve år efter Pinochet-styrets fald bliver der i Atacama-ørkenen i det nordlige Chile stadig ledt efter rester fra pårørende og slægtninge, der forsvandt under militærdiktaturet. Foto | Katell Djian

Lysets nostalgi

Chilenske Patricio Guzmán fortæller sit lands tragedie i et personligt og indigneret filmessay, der i sig selv er opløftende filmkunst.

Af Lars Movin

Med vægtige politisk-historiske værker som det tredelte The Battle of Chile (1975-79) og Salvador Allende (2004) har den i Frankrig bosatte dokumentarist Patricio Guzmán for længst placeret sig som Chiles store kronikør.

I sit seneste udspil, Lysets nostalgi, vender den nu 70-årige mester endnu en gang tilbage til sit hovedmotiv: det chilenske folks problematiske forhold til fortiden.

Men hvor han tidligere er gået direkte i kødet på sine emner, har han denne gang, måske i et anfald af dét, Per Kirkeby kalder ”alderens arrogance”, bevilget sig selv friheden til at fortælle sin historie med en blanding af personligt engagement og poetisk lethed.

Resultatet er blevet et både smukt og spøjst filmessay, der i elegante strøg maler personlige erindringer og refleksioner ind i den kollektive historie, samtidig med at Chiles smertepunkter ligger og ulmer som en mørk understrøm lige under den forførende overflade.

Rammen om fortællingen er Atacama-ørkenen i den nordlige del af landet.Som den tørreste ørken på Jorden er Atacama det sted, hvor luften er mest klar og derfor bedst egnet til observationer af himmelrummet.

I filmen fortæller Guzmán om sin interesse for astronomi – en passion, han tilsyneladende deler med mange chilenere – og får på forunderlig vis dette tema til at hænge sammen med beretningen om en lille gruppe ældre kvinder, som i dag, mere end tyve år efter Pinochetstyrets fald, stadig er i gang med at finkæmme ørkenens sand for rester af slægtninge, der forsvandt under militærdiktaturet.

Sammenkædningen kan forekomme søgt, men grebet fungerer i kraft af selve kompositionens styrke, der gør filmen til en kunstnerisk gestus, som via sin form udsiger det uudsigelige og forvandler det til et stykke audiovisuel musik.

Det er på en gang elegisk og optimistisk, anklagende og helende.

Titel:
Lysets nostalgi

Originaltitel:
Nostalgia de la luz

Land:
Chile, Frankrig

År:
2010

Instruktør:
Patricio Guzmán

Manuskript:
Patricio Guzmán

Spilletid:
90 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
10. december 2015

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. apr. 2022
Grotten – Il buco

Grotten – Il buco

Cph Pix 2021
16. nov. 2021
Little Galaxies

Little Galaxies

Biografanmeldelse
18. sep. 2021
Kandis for livet

Kandis for livet

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Disney indgår stor AI-aftale
Nyhed
15. dec. 2025

Disney indgår stor AI-aftale

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten