Biografanmeldelse
09. jan. 2025
Lykkens visdom – Dalai Lamas rejse mod fred

Det åndelige overhoved Dalai Lama er efterhånden 634 år gammel og lever i dag i skikkelse af sin fjortende inkarnation, 89-årige Tenzin Gyatso.

Foto | Das Kollektiv für audiovisuelle Werke

Lykkens visdom – Dalai Lamas rejse mod fred

Dokumentarfilm om Dalai Lama formår ikke at komme i dybden med tibetansk buddhisme, men drukner portrættet i banaliteter og politisk korrekthed.

Af Kristian Ditlev Jensen

Noget af det dybe ved buddhismen er treenigheden af psykologi, filosofi og spiritualitets evne til at sammensmelte modsætninger. 

”Du” og ”jeg” er i buddhismen – og i asiatisk sprog og filosofi i det hele taget – ikke modsætninger. Du fremmer dig selv ved at hjælpe dine medmennesker. Og det har voldsomme konsekvenser – for menneskesyn, synet på verden og fremtiden.

Mener skaberne af denne film.

Af samme grund undrer man sig såre, når man ser den i øvrigt ret hyggelige film Lykkens visdom – Dalai Lamas rejse mod fred. Den sætter sig nemlig meget præcist imellem to stole, og den formår ikke rigtigt at få noget som helst til at smelte sammen til et hele. Og dét er skuffende, hvis man er fan af Dalai Lama og finder buddhismen tankevækkende.

Det ville ellers være så let og oplagt at lave en endegyldig biografisk dokumentar om det efterhånden 634 år gamle åndelige overhoved Dalai Lama. Han lever i dag i sin fjortende inkarnation i skikkelse af den lille Yoda-agtige, tibetanske mand med det forrygende navn Jetsun Jamphel Ngawang Lobsang Yeshe Tenzin Gyatso, normalt forkortet Tenzin Gyatso.

Han er nu 89 år gammel, og alene derfor er det på tide med en definitiv præsentation.

En definitiv præsentation af den tibetanske buddhisme kunne også være interessant. Man ville elske at se en udførlig, dyb og seriøs gennemgang af tankerne. Hvad man ikke ønsker, men faktisk desværre får i denne film, er begge dele, sådan lidt halvt. 

Det er ret frustrerende.

Billedsiden byder på tibetanske bjerge, smukke ansigter og en hel del materiale fra arkiverne. Men med over én million dræbte tibetanere siden kinesernes respektløse besættelse af nabolandet, ser man forbavsende lidt til volden og kampene og torturen og det kulturelle folkedrab. Det hele nævnes bare i floskelagtige overskrifter.

Mest betagende er filmen, når man ser Dalai Lama sidde i en ret morsomt udseende, overdimensioneret øreklaplæsestol, som han åbenbart mediterer i derhjemme. 

Nærbillederne af hans mumlende åndelige praksis, de små øjenbryn, den spidse mund, er på en uventet måde voldsomt interessante at se på og følge. Men straks skal der klippes over til politisk korrekt leflen for den veluddannede middelklasse.

Buddhismen, som især venstrefløjen og venstreorienterede kunstnere i den vestlige verden har taget til sig som dydssignalering, fokuserer på en kerne i mennesket.

Det er vanskeligt at komme uden om den virkelighed, der udsiges filosofisk og psykologisk. At alle mennesker vil være glade og have fred. Eller som Dalai Lama siger et sted: ”Alle mennesker er ens.” Uanset hudfarve, nationalitet, handicap og intelligens er alle mennesker ens.

Men så kommer det: Bortset lige fra, at kvinder burde have mere magt i verden, ja, faktisk burde de overtage den politisk. For med kvinder ved roret ville verden blive et bedre sted.

Det er, i enhver forstand af ordet, fuldkommen rablende selvmodsigende, og det vidner om en religiøs leder, der muligvis efterhånden har turet lidt for meget rundt på amerikanske campusser.

Men billederne af alle de ”ens mennesker” matcher fordommen. De fleste er nemlig unge, de fleste ligner amerikanske studenter i forskellige farver, mange har regnbuer malet på kinderne og aktivistblåt og -lyserødt hår. To unge kvinder ligger og holder kælent i hånd i græsset. 

Men hvor er arbejderne henne? Hvor er de travle kontorfolk? Hvor er de stenrige? Hvor er de sindssyge på Bangladesh’ elendige hospitaler? Nej, så hellere en smuk, blond kvinde og en småsexet sort mand eller en transkønnet.

Det her lugter mere af feel good end af well made. Og det er ikke overraskende, at det er den glatte Hollywood-stjerne Richard Gere, som har produceret den usammenhængende og ret vakkelvorne tobens-produktion.

Filmen rummer reelt en del filosofiske perler, der kommer fra Dalai Lamas mund. Men man skal selv grave dem ud af den mudrede fortælling om, hvordan hele verden ville være et bedre sted, hvis der bare var fred.

Det sidste er selvfølgelig helt rigtigt. Og skrigende banalt.

Titel:
Lykkens visdom – Dalai Lamas rejse mod fred

Originaltitel:
Wisdom of Happiness

Land:
USA, Schweiz

År:
2024

Instruktør:
Philip Delaquis, Barbara Miller

Manuskript:
Philip Delaquis, Barbara Miller

Medvirkende:
Dalai Lama

Spilletid:
90 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
16. januar 

Relevante artikler

Biografanmeldelse
21. sep. 2023
Munken

Munken

Interview
20. sep. 2023
Ikke engang en munk kan styre tilværelsen

Ikke engang en munk kan styre tilværelsen

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten