Biografanmeldelse
15. apr. 2024
Lupin III: Cagliostros borg

Lupin tager en slapper, mens makkeren Jigen gør køretøjet klar til næste biljagt.

Foto | TMS Entertainment

Lupin III: Cagliostros borg

Hayao Miyazakis spillefilmdebut om storsvindleren Lupin er en festlig kupfilm, der varsler mesterinstruktørens besnærende fortællestil og detaljerigdom.

Af Kjartan Hansen

Chihiro og heksene, Det levende slot og Min nabo Totoro er for længst klassikere, som fængsler publikum i alle aldre i biografen såvel som til et gensyn hjemme i sofaen. 

Blandingen af fabulerende fortælling og fremragende filmisk håndværk er sandeligt besnærende. 

Det er derfor ikke mærkeligt, at den dobbelt Oscar-vindende animationsinstruktør Hayao Miyazaki ofte bliver kaldt for en japansk Walt Disney – omend filmskabernes værker på ingen måde kan forveksles med hinanden. 

Instruktøren, som er aktuel med svanesangen Drengen og hejren, brød igennem med tv-serien Rupan Sensei (1971-77) om den ejendommelige storsvindler Arsène Lupin III, der ligesom Egon Olsen altid har en plan om at snyde sig til millioner. 

Hver gang viser gevinsten sig dog ikke at være rigdom, men livets små glæder mellem de dramatiske begivenheder. Lupin blev kaldt for ”det 20. århundredes festligste storsvindler” på plakaten, da serien fostrede en spillefilm i 1979. 

I forbindelse med 45-året får filmen endelig herhjemme biografpremiere i en flot 4K-kopi med danske undertekster, og titlen er ændret fra Arsene Lupin knock-outer alt til Lupin III: Cagliostros borg. 

Efter et røveri på Monacos berømte casino Monte Carlo viser det sig, at Lupin og makkeren Jigen Daisuke er stukket af med bilen fyldt med falske pengesedler. 

Fordi alle tråde peger i retning af greven Lazare d’Cagliostro opsøger de ham for at få hævn. På vejen støder de imidlertid på den kidnappede prinsesse Clarisse, som greven vil tvangsgiftes med for at sikre sig familiens skjulte skat. 

Ulig andre helte i børnehøjde flirter Lupin med kvinder på snuskede beværtninger, men er samtidig en gøgler uden lige. Når det lykkes ham at snyde sin modstander, danser han sejrsdans, men smiler kejtet for at redde sit skind, når han fejler. 

Morsomt er det også, når Lupins badebukser viser sig at være et par størrelser for brede og falder af, mens han jagter en af Cagliostros vagter til vands. 

Miyazakis debut udfolder sig med andre ord som en kupkomedie a la Ocean’s Eleven, mens den dekadente skurk Grev Cagliastro med sit skumle tilflugtssted på en middelalderborg omgivet af loyale håndlangere er som taget ud af James Bond-universet. 

Filtreret gennem mesterinstruktørens forunderlige fantasi opstår der noget ganske magisk. 

Med inspiration fra japanske samuraii-fortællinger og en romantisk forestilling om Europas Middelhavskyst optræder franske og italienske navne side om side med de japanske.

De eksotiske beliggenheder er oplagt skalkeskjul for slibrige typer, ligesom vestlige film ofte bruger Caribien og Latinamerika. 

Opmærksomme biografgængere vil bemærke kritikken af systemer, der holder hånden over rigmænd som Cagliastro og løfter pegefingeren mod de fattige for deres desperate handlinger. 

Ligesom når Miyazaki i Porco Rosso fra 1992 både kommer ind under huden på desperate lykkeriddere og samtidig fortæller en fængslende fabel om krigstraumer med optakten til Anden verdenskrig lurende i horisonten. 

Glimtvis er det forstyrrende, at makkeren Jigen og samuraiien Goemon pludselig forsvinder fra fortællingen, ligesom ellers iøjnefaldende personer optræder sporadisk uden nogen væsentlig indflydelse på løjerne. 

Anderledes vellykket er tråden med Fujiko, der udgiver sig for en hofdame, men viser sig at være spion, der trækker i trådene uden at involvere sig for meget. 

Som koreograferede dansere i en musical bevæger tandhjul og jernkæder i et klokketårn drevet af vandet i Middelhavet sig i takt rundt om helten, der bekæmper den onde Greve i sværdkamp mod filmens slutning. 

Den smukke sekvens er underholdende og varsler allerede tidligt i karrieren Hayao Miyazakis detaljerigdom og rige fortællestil. 

Lupin III: Cagliostros borg er en sanselig oplevelse, som børn og voksne bør unde sig. 

Titel:
Lupin III: Cagliostros borg 

Original titel:
Rupan sansei: Kariosutoro no shiro 

Land:
Japan 

År:
1979 

Instruktør:
Hayao Miyazaki 

Manuskript:
Monkey Punch, Hayao Miyazaki, Haruya Miyazaki 

Medvirkende:
Yasuo Yamada, Eiko Masuyama, Kiyoshi Kobayashi, Makio Inoue, Gorô Naya 

Spilletid:
100 minutter 

Aldersgrænse:
Frarådes børn under syv år 

Premiere:
18. april

Relevante artikler

Biografanmeldelse
30. jan. 2024
Drengen og hejren

Drengen og hejren

Nyhed
04. aug. 2023
Den smukke atombombe

Essay: Den smukke atombombe

Essay
26. okt. 2005
Flyvende drømme

Flyvende drømme

Tema
29. mar. 2004
Animation
Animation på japansk

Animation på japansk

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten