Biografanmeldelse
17. juli 2019
Løvernes konge
Den lille løveprins vises igen frem på Kongesletten, men Simba mangler den bedårende mimik, der har gjort tegnefilmen fra 1994 til en klassiker. Foto | Disney

Løvernes konge

Dyrene har mistet deres charmerende mimik, men stærke stemmeskuespillere og Hans Zimmers storslåede lydside redder Disneys live-action-genindspilning.

Af Patricia Smollerup

En rødlig solopgang over savannen. En kraftfuld stemme synger i vilden sky på det afrikanske sprog zulu, og den lille løveprins vises i mandrillen Rafikis strakte arme frem på Kongesletten og hyldes af Afrikas dyr. 

Man behøver nærmest ikke sige mere. 

Som barn af 90’erne har introsekvensen brændt fast på nethinden, og det er umuligt ikke at få en smule kuldegysninger, når den her 25 år senere igen er på det store biograflærred. 

Løvernes konge er den næste i rækken af Disneys strøm af live-action-genindspilninger af tegnefilmklassikerne, og selskabet er her helt inde at røre ved kronjuvelerne. Det er historien om den lille løveunge Simba, som efter farens tragiske død må kæmpe med sorg, skyldfølelse og ansvar, besejre den grusomme onkel og indtage sin retmæssige plads som konge. 

Det er godheden mod ondskaben og de helt store temaer om stolthed, skæbne, familie og tab. Stærke budskaber, som vi kender fra originalen, er stadig i højsædet. 

Der er en balance i livet, og de døde lever videre igennem de efterladte. 

Genindspilningen holder sig unægtelig tæt til den originale film fra 1994 – både hvad angår dialogerne og billedsiden – og flere steder føles det nærmest som én-til-én-gengivelse. Det kan godt give en bitter fornemmelse af, at Disney driver rovdrift på sine klassikere. 

Men når grundmaterialet er så stærkt, og når fortællingen drøner derudad, er det næsten umuligt ikke at blive revet med. Og netop det bundsolide fundament er blandt dét, som holder genindspilningen oppe, selv om den aldrig når den originale tegnefilms niveau. 

De storslåede og flot animerede landskaber gør filmen en biograftur værd: et rindende, klart vandfald, en frodig jungle og en støvet kløft, som gnuerne galopperer vildt og ukontrolleret af sted i. 

De glubske hyæner er faretruende, når de jagter en ung Simba og Nala – og tilfører uhygge og mørke til universet.

Desværre er de andre dyr animeret for generisk og mangler en stor del af charmen fra den oprindelige tegnefilm. Der er ikke megen ansigtsmimik, og dyrene virker mest som hevet ud af et naturprogram. Fuglen Zazu har mistet sin bedrevidende mine, mens den fjogede Pumbaa pludselig kunne være et hvilket som helt vortesvin i den afrikanske jungle.

Den ondskabsfulde bror Scar, der altid har været familiens sorte får, er ikke helt så uhyggelig som tegnefilmfiguren. Uden det djævelske smil og de lynende, grønne øjne virker han blot som endnu en løve – måske en smule mere hærget og med en lidt mindre manke.

Heldigvis kompenserer stemmeskuespillerne for de kedelige dyreanimationer og giver vores elskede figurer den personlighed, vi kender så godt fra tegnefilmen.

Som den belærende Zazu leverer John Oliver en stærk præstation fyldt med selvhøjtidelighed, og der er et godt samspil mellem Billy Eichner og Seth Rogen som de glade livsnydere Timon og Pumbaa.

Filmen sprudler især i scener med den charmerende duo med mottoet ”Hakuna Matata” – ingen bekymringer. Og man trækker på smilebåndet, når de syngende daser rundt i junglen, kommenterer på Simbas (Donald Glover) pludselige fraseringer og Timon, der altid tager æren for Pumbaas gode idéer.

Ligesom i den originale tegnefilm er det igen Hans Zimmer, som pryder lydsiden med en majestætisk underlægningsmusik, der tager os med på det afrikanske eventyr, spiller på de helt store følelser og underbygger det grandiose drama. Det er en musikalsk oplevelse, der flere steder giver gåsehud – både når Mufasa (James Earl Jones) taler til Simba fra stjernehimlen, eller når Simba endelig indtager sin retmæssige plads på Kongesletten.

Den nye udgave af Løvernes konge minder én om, hvorfor man faldt pladask for den originale tegnefilm tilbage i 90’erne.

Titel:
Løvernes konge

Originaltitel:
The Lion King

Land:
USA

År:
2019

Instruktør:
Jon Favreau

Manuskript:
Jeff Nathanson

Medvirkende:
Donald Glover, Seth Rogen, Chiwetel Ejiofor, James Earl Jones, Beyoncé, Billy Eichner

Spilletid:
118 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
17. juli

Relevante artikler

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. maj 2022
How I Met Your Father

How I Met Your Father

Serieanmeldelse
19. apr. 2022
The Dropout

The Dropout

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten