Serieanmeldelse
07. aug. 2020
Lovecraft Country
Sammen med sin onkel George (Courtney B. Vance) tager Atticus (Jonathan Majors) og veninden Letitia (Jurnee Smollett) på en skræmmende tur gennem et monsterfyldt USA. Foto | Eli Joshua Adé

Lovecraft Country

Overnaturlig horrorserie om 1950’erne leverer skræk på flere niveauer og sønderlemmende kritik af en racisme, som er højaktuel i USA.

Af Claus Nygaard Petersen

Betjenten kigger med en blanding af overlegenhed og afsky på passagerne i bilen.

”Ved nogen af jer, hvad en solnedgangsby er?” spørger han dem nærmest hvislende med had og foragt.

Vi er 1950’ernes USA, hvor det visse steder var forbudt for sorte at opholde sig inden for bestemte by-, kommune- eller amtsgrænser, efter at solen var gået ned.

En af de mange horrible love.

For Atticus Black, hans onkel George og veninde Letitia Dandrige i bilen lyder det som en trussel. Den hvide politimand informerer dem om, at de har under ti minutter til at komme ud af hans county.

De er på vej på tværs af landet for at finde Atticus’ far. Eneste spor er et brev, der leder dem til den del af staten Massachusetts, hvor horrorforfatteren H.P. Lovecraft hentede inspiration til sine grusomme historier.

De hvide racister er de nemme monstre at spotte i Lovecraft Country. Blikket i deres øjne afslører dem med det samme, men de er på det her tidspunkt trods alt en velkendt fjende for afroamerikanere.

En helt anden fare lurer dybt inde i de store skove, hvor Lovecrafts overnaturlige væsener huserer.

Den historiske serie – baseret på Matt Ruffs bog – rummer problemstillinger, som er højaktuelle i dag. Serieskaber Misha Green har tidligere lavet den fremragende Underground, der handler om det amerikanske slaveri, og hendes nyeste udspil ligger i naturlig forlængelse heraf.

Med udgangspunkt i Atticus, der lige er kommet hjem fra militæret, og Letitia, som er dybt engageret i borgerettigheder, kreerer Green et fascinerende og urovækkende univers.

Ligegyldigt hvor makabre de overnaturlige elementer er, kredser serien hele tiden om ét emne: identitet.

Når Letitias søster Ruby vågner op i en hvid kvindes krop, er den første impuls skræk. Men når den nye fysik giver mulighed for at opnå hidtil uopnåelige mål, opstår dilemmaet om, hvor meget af ens identitet og overbevisninger man er villig til at give afkald på.

Den mystiske kult Sons of Adam, en slags Ku Klux Klan med troldmænd, er særlig interesseret i Atticus på trods af deres drøm om et samfund, hvor alle kender deres rigtige plads – en holdning ikke ulig den, H.P. Lovecraft selv agiterede for.

Den kvindelige hovedrolle fra Misha Greens forrige serie, Jurnee Smollett-Bell, legemliggør også som Letitia en karakter af vital betydning. Sammen med Jonathan Majors som Atticus er de seriens hjerte og sjæl.

Begge rammer perfekt en kombination af frustration og afmagt over at blive set ned på, fordi de har en anden hudfarve. Indignationen lyser som en supernova, hver gang en hånd knyttes, eller munden klemmes en tand hårdere sammen for at undertrykke, hvad de virkelig føler, når de står ansigt til ansigt med racistiske klaphatte.

Dermed ikke sagt, at Lovecraft Country er panderykkende alvor hele tiden. Med Jordan Peele som producer og medskaber er det måske ikke så underligt, at hadet og uhyggen bliver akkompagneret af en befriende humor.

Især afsnit fem, hvor søgningen efter dagbogssider udvikler sig til den rene skattejagt i bedste Indiana Jones-stil, er et pragteksempel på løssluppenhed.

Men man glemmer ikke, hvad der er i fokus. Voice-over fra folk som forfatteren James Baldwin bliver sat ind på velvalgte tidspunkter og fungerer som kommentar til et samfund, der den dag i dag stadig ikke har fattet, at ingen bør behandles anderledes på grund af hudfarve.

Titel:
Lovecraft Country

Land:
USA

År:
2020

Serieskaber:
Misha Green, Jordan Peele

Medvirkende:
Jurnee Smollett-Bell, Jonathan Majors, Aunjanue Ellis, Abbey Lee, Jada Harris, Wunmi Mosaku, Michael K. Williams

Spilletid:
Ti afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
17. august på HBO Nordic

Relevante artikler

Serieanmeldelse
09. apr. 2019
The Twilight Zone

The Twilight Zone

Biografanmeldelse
30. mar. 2017
Get Out

Get Out

Tv-anmeldelse
15. mar. 2016
Underground

Underground

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
27. nov. 2023
Thanksgiving

Thanksgiving

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten