Tv-anmeldelse
07. maj 2014
Louie

Louis C.K. er sprunget ud i endnu en sæson af Louie, hvor han igen udleverer sig selv på alle buttede leder og kanter i rollen som halvdårlig komiker og -far.

Foto | FX

Louie

Verdens sjoveste mand, Louis C.K., er tilbage som sit traurige og hysterisk morsomme alter ego, Louie. Fjerde sæson åbner med forrygende eksistentiel tragikomik.

Af Kasper Sølvsten

Da vi for halvandet år siden sidst så Louie, kørte det ikke for ham. Jobbet som afløser for David Letterman på Late Show var glippet, han var ensom, og kærlighedslivet var dødt, sådan helt bogstavelig.

Den Louie, vi møder i de to første afsnit af fjerde sæson, har det ikke væsentlig bedre. Og så er han oven i købet blevet ældre.

”Livet er kort, siger mange. Og det er det. Hvis du er et barn, som dør. Men når du er 46 år, er det ikke kort længere.”

Sådan siger han i en af de stand-up-sekvenser, der på bedste Seinfeld-vis bryder serien Louie op og giver et afbræk fra scenerne om den triste komikers ret uglamourøse dagligdag som skilsmissefar i New York. Alt er skrevet, instrueret og produceret af en af vor tids største amerikanske stand-uppere, Louis C.K.

I første afsnit tynger alderen for alvor Louie. Han beklager sig til en ven over, at han skal bruge så mange kræfter på at omstille sig fra de sene arbejds-aftener, når børnene er hos deres mor, og de dage, hvor han skal stå tidligt op for at køre dem i skole.

”Forlad dem,” lyder rådet fra vennen. ”Hvem bekymrer sig om, hvad en far gør? Dine børn stinker – og du er for resten heller ikke nogen særlig god komiker."

Sådan siger vennen. Eller er det mon snarere det, Louie forestiller sig, at vennen tænker?

Man er aldrig helt sikker på, hvad der er virkeligt, og hvad der er fantasi i Louie. Scener, der har et realistisk, ja, nærmest dokumentarisk præg med improviserede skuespil og håndholdt kameraføring, kan på et splitsekund ændre karakter.

Handlingen eskalerer ud af et komplet uventet spor, dialogen bliver absurd, musikken begynder at spille, mens perspektiver, farver og stemninger kan ændre sig på et øjeblik.

Det er blandt andet denne leg med seerens forventninger og virkelighedssans, der gør Louie til noget ganske særligt. Hvornår er vi inde i Louies rødmossede skal? Hvornår er det i orden at grine, og hvornår skal man have ondt af ham?

Under en kortspilsaften kommer Louie og en flok kammerater til at tale om onani – et af mester-masturbatøren Louis C.K.’s yndlingsemner. Én fortæller, at siden han fik en vibrator, er hans orgasmer ”gået fra en treer til en tier”.

Mens Louie står i sexbutikken for at købe en vibrator, får han et voldsomt hold i sin aldrende ryg. Doktoren – en vidunderlig, vrissen Charles Grodin – fortæller ham, at der ikke er noget at gøre ved det. Mennesket er ikke skabt til at gå oprejst. Med mindre Louie har tænkt sig at kravle på alle fire resten af sine dage, må han acceptere at have ondt.

Det er absurd og sjovt, men det også en eksistentiel sandhed: Der er intet at gøre ved, at man bliver ældre og en dag skal dø.

I de foregående sæsoner har Louis C.K. i stadig stigende grad gjort brug af den stream of consciousness-agtige opbygning, hvor handlingen hele tiden udvikler sig i nye og overraskende retninger. I anden episode af den nye sæson får vi et af de hidtil mest vellykkede og vanvittige eksempler på dette.

Jerry Seinfeld, 90’ernes store stand-upper, beder Louie om at komme ud til en fest i det fashionable Hamptons og opvarme for sig. Showet bliver en katastrofe.

Helt nede i kulkælderen med et ikke-eksisterende selvværd bliver Louie pludselig samlet op af en smuk kvinde i en sportsvogn. Hun kører ganske enkelt af sted med ham og hiver ham med i seng. Bagefter kan Louie ikke forstå, hun vil have sex med ham, blot fordi hun synes, han er sjov.

”Jeg ville have en meget øm pik, hvis alle, der synes, jeg er sjov, ville have sex med mig,” siger Louie.

”Måske sker det her ikke i virkeligheden,” svarer hun.

Situationen eskalerer ud i en vanvittig spiral, som involverer en arrig far, et blindt øje og et sagsanlæg i millionklassen – alt sammen i vakuummet mellem virkeligheden og Louies små-perverterede, men aldeles elskelige forestillingsverden.

Det er et godt og latterkrampe-indbydende sted at være!

Louie er blevet bedre og bedre for hver sæson, og forrige år kårede vi her på Ekko tredje sæson til årets bedste serie blandt andet foran Breaking Bad.

Grundlæggende føles det urimeligt at dømme et værk, når man kun har oplevet en brøkdel af det. Men indtil videre tyder det på, at fjerde sæson af Louie bliver mindst lige så tragisk og komisk som de foregående. Jeg glæder mig til resten.

Titel:
Louie

Land:
USA

År:
2014

Hovedforfatter:
Louis C.K.

Instruktør:
Louis C.K.

Medvirkende:
Louis C.K., Jerry Seinfeld, Sarah Silverman, Charles Grodin

Spilletid:
22 min. pr. afsnit

Premiere:
Sæsonpremiere 5. maj på FX. Dansk premiere endnu ukendt.

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. mar. 2015
Big Eyes

Big Eyes

Biografanmeldelse
29. okt. 2014
No Good Deed

No Good Deed

Biografanmeldelse
15. okt. 2014
Annabelle

Annabelle

Biografanmeldelse
01. okt. 2014
Let's Be Cops

Let's Be Cops

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten