Cph:Dox
08. nov. 2015
Looking for Exits
I Looking for Extis forklarer Ellen Brennan, at alt i hendes krop skriger, at hun ikke skal springe, når hun stiller sig sådan her. Alligevel bliver hun ved at gøre det. Foto | Peter Alsted

Looking for Exits

Ekstremsport-dokumentar undersøger i smukke, rolige omgivelser, hvorfor en livsglad atlet dagligt risikerer livet i Alpernes bjergtagende landskab.

Af Jeppe Mørch

Ellen Brennan er ved at trække i sportstøjet. Det får hende til at ligne et flyvende egern i sparkedragt – toppet med en cykelhjelm.

Men der er intet barnagtigt over næste sekvens.

Hun stiller sig med tæerne ud over en klippe i Alperne. Der er flere kilometer ned. Pludselig kaster Brennan sig ned mod alpelandskabets takkede stengulve med 240 kilometer i timen.

Looking for Exits er en flegmatisk, eftertænksom dokumentar om ekstremsport. Afbrudt af bjergtagende billeder af en kvinde i frit fald. Pulsen går op og ned i den Cph:Dox-aktuelle film.

Instruktør Kristoffer Hegnsvad er fra Ekkos helt egen andedam. Han har tidligere været assisterende redaktør på magasinet, og nu svinger han pennen hos Politiken, hvor han også er redaktør af Film & Tv-tillægget. Når han altså ikke instruerer dokumentarer.

I 2013 lavede Hegnsvad den 30 minutter lange Laamb, der også handler om særegen sport. Her følger vi senegalesiske brydere, mens den kontemplative sportsdokumentars ærespræsident, Jørgen Leth, fortæller hen over billederne.

Denne gang følger vi amerikanske Ellen Brennan, der er verden hurtigste kvinde, når hun kaster sig ud over klipperne. Sporten hedder wingsuit basejumping, og den er vanskelig at praktisere i USA.

I filmens sjoveste anekdote erindrer Brennan, at nogle landmænd ikke tillader udspring, fordi de er bange for, at deres køer så vil kopiere menneskene. Så hun er nu flyttet til Chamonix Mont-Blanc i Frankrig, hvor man ikke frygter suicidale kvæg.

Brennan lever som en eremit, der har helliget sig de pittoreske, voldsomme bjerglandskaber og sin sport. Hun har vendt samfundets betimelighedskrav ryggen og gør nu det, hun har lyst til. Og så må hun om aftenen tage til takke med ruskomsnusk, som da hun og en kollega en aften deler rødvin og lighter-ristede skumfiduser.

Hegnsvad anvender simple, effektive kneb for at skabe overrumplende billeder. Alperne er bare et af verdens smukkeste bagtæpper. Det er ganske enkelt storslået, når fotograf Peter Alsted viser, hvordan tinderne perforerer de skyer, der er så farlige for en basejumper. Det er næsten ikke til at forstå, at de her underskønne dyner af gennemskinnelig vat kan være dødbringende.

Døden er en følgesvend i Looking for Exits. Ved at montere et kamera på hjelmen følger vi Brennans voldsomme dyk mod bjergdalene. Én forkert bevægelse, og det ender fatalt.

Filmen er inddelt i ni kapitler, der præsenteres med en overskrift og en højdeangivelse. Det giver en god fornemmelse af at være med på en afstressende vandretur, når Brennan leder efter afsatser at springe fra. Hun kalder dem ”exits”.

Men så 25 minutter inde tager et uroligt, krampeagtigt pianostykke over, mens Brennan som et lille menneske trasker forbi de enorme kæmper, som er bjergene. Lige så skøn naturen er, lige så farlig kan den være.

Hvor Laamb undersøgte brydningens forbindelse til mytiske overgangsritualer gennem brutale tvekampe, så handler Looking for Exits om kampene med én selv.

På et tidspunkt må en slukøret Brennan opgive at springe gennem et tæt lag af skyer. Vi forstår hende, det ser dødsensfarligt ud! Men hun bruger interessant lang tid på at retfærdiggøre sin beslutning om ikke at hoppe over for kameraet.

Dokumentaren er interessant, når den undersøger paradokset om den livsglade Ellen Brennan, der dagligt risikerer livet.

Filmen har undertitlen Conversations with a Wingsuit Artist. De her samtaler forsøger løst at komme omkring, hvordan det føles at flyve. Brennan fortæller om at drømme om at svæve som barn. Og om at sige farvel til gode venner, fordi de tager for store risici i springene.

Nogle gange bliver Looking for Exits i interview-situationerne for snakkende. Pressematerialet omtaler Brennan som en moderne udgave af filosoffen Henry David Thoreau, og hun citerer selv digteren Walt Whitman.

Men det mest fascinerende ved dokumentaren er dog ikke Ellen Brennans ord. Det er hendes voldsomme ridt fra bjergenes top mod dalenes helle.

Titel:
Looking for Exits

Land:
Danmark

År:
2015

Instruktør:
Kristoffer Hegnsvad

Medvirkende:
Ellen Brennan

Spilletid:
62 min.

Premiere:
Kan ses under Cph:Dox 9. november i Empire Bio og 14. november i Palads

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Fra samme instruktør

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten