Biografanmeldelse
02. juli 2013
The Lone Ranger
Indianeren Tonto er ingen Jack Sparrow, og Johnny Depp balancerer på kanten af kikset slapstick. Her sammen med Armie Hammer som The Lone Ranger. Foto | Bojan Bazelli

The Lone Ranger

Den nye sommer-blockbuster fra Johnny Depp og holdet bag Pirates of the Caribbean skyder med spredehagl efter de store western-klassikere.

Af Daniel Pilgaard

”Manifest Destiny,” var i 1800-tallet navnet for de amerikanske nybyggeres tro på, at det var deres guddommelige skæbne at udvide territoriet mod vest.

Texas blev optaget i den amerikanske union i 1845 og skulle med udvidelsen af jernbanenettet forene de to kyster. At amerikanernes skæbnetro var skæbnesvanger for mange indianerstammer, tog man knap så tungt.

Gore Verbinskis stort anlagte sommer-blockbuster The Lone Ranger tager fat i 1860’ernes Texas, hvor advokaten John Reid (Armie Hammer) og indianeren Tonto (Johnny Depp) slår pjalterne sammen i jagten på retfærdighed.

For uretfærdighed er der nok af.

Et jernbaneselskab med en veloplagt Tom Wilkinson i spidsen kører alt og alle over i umætteligt magt- og pengebegær. Og outlaw-kongen Butch Cavendish (William Fitchner) er rendyrket ondskab, hvilket han demonstrerer tidligt i filmen, hvor han på bizar vis skærer John Reids brors hjerte ud og sluger det råt.

I samme sekvens skydes Reid ned, men Tonto, der også jagter den morderiske Cavendish, kommer ham til undsætning. Indianeren redder ham fra døden og tolker det som en spirituel oplevelse, der betyder, at den kejtede Reid er hans skæbnebestemte følgesvend.

Så begynder ellers jagten på skurkene i det vilde vesten gennem et væld af obligatoriske sekvenser, hvor modsætningerne mellem indianeren Tonto og idealisten Reid trækkes helt op, inden de opnår en fælles forståelse, og Reid langt om længe træder i karakter som den maskerede hævner. I amerikansk kultur er The Lone Ranger en kendt figur, der startede i radioen i 1930’erne, kom på tv i 50’erne og siden er blevet til flere spillefilm, hvoraf The Lone Ranger er den første i over to årtier.

Filmen er først og sidst et fuldtonet stykke Hollywood-underholdning, men Johnny Depp, der også er executive producer på filmen, er samtidig kendt som en stor kritiker af krigene i Irak og Afghanistan, og man fornemmer hans politiske ståsted i plottet, der er en slags allegori over USA’s nyere historie: Erhvervslivet er magtfuldt og korrupt, mens kavaleriet drager i krig mod indianerne på løgnagtige præmisser.

På den måde træder The Lone Ranger ind i en stolt western-tradition for symbolsk samfundskritik – som de Vietnam-kritiske The Wild Bunch og Little Big Man med Dustin Hoffman,hvor fortidens synder mod indianerne også var det metaforiske udgangspunkt.

Det er derfor heller ikke helt uden humoristisk bid, når Tonto udslynger et ”det er en god dag at dø på” som en hilsen til netop Dustin Hoffmans indianer. Men desværre er det også et af de få sjove skud i bøssen.

Depps egen indianer lider under ordinære replikker og en præstation, der balancerer på grænsen af kikset slapstick. Depp og instruktør Gore Verbinski skabte charme og kant med Jack Sparrow i Pirates of the Caribbean-serien, men her falder partnerskabet sammen. Helt galt går det i en overplat scene, hvor Depp tager et fuglebur over hovedet af frygt for en omstrejfende kat.

The Lone Ranger strækker sig unødigt over 150 minutter, og man kunne med fordel have skåret den helt unødvendige rammefortælling, hvor en ældgammel Tonto – levende udstillet i et cirkus – fortæller filmens historie til en lille dreng.

Skudduellerne brager løs i Monument Valley, som John Ford gjorde ikonisk i utallige film. Hans Zimmers musik låner mere, end hvad godt er, fra Morricones komposition til Once Upon a Time in the West. Og Tontos forhistorie med Cavendish viser sig at være en pendant til forholdet mellem Charles Bronson og Henry Ford i selvsamme Leone-klassiker.

Verbinskis film skyder med spredehagl efter de store western-klassikere, men finder ikke sig selv midt i krudtrøgen.

Land:
USA

År:
2013

Instruktør:
Gore Verbinski

Manuskript:
Justin Haythe, Ted Elliott, Terry Rossio

Medvirkende:
Johnny Depp, Armie Hammer, Tom Wilkinson, Helena Bonham Carter

Spilletid:
150 min

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
3. juli 2013

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. nov. 2015
Legend

Legend

Biografanmeldelse
25. juni 2015
The Word

The Word

Biografanmeldelse
17. juni 2015
Entourage

Entourage

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten