Biografanmeldelse
04. juni 2014
Locke

Tom Hardy er formidabel som den fåmælte byggepladsleder Ivan Locke, der taler i telefon med alle de vigtigste mennesker i hans tilværelse på en skæbnesvanger køretur.

Foto | Kerry Brown

Locke

En mand kører i bil og taler i telefon – mere sker der ikke i Locke. Hvem kunne forudse, at det er opskriften på et stramt suspensefuldt og fundamentalt vellykket drama?

Af Lars Bukdahl

Det er klart, at hvis man skal lave en effektiv actionfilm om cement, så skal hele filmen foregå inde i en personbil. Eller: Det er klart, at hvis man laver en film, der foregår inde i en bil, så skal den mest effektive action i filmen handle om cement.

Nej, selvfølgelig er ingen af delene klart. Men at begge dele forekommer fuldstændig åbenlyst selvfølgelige i Steven Knights generøst stramme drama Locke, siger noget om, hvor fundamentalt og imponerende vellykket den er.

Filmen handler så heller ikke kun om cement. Men jeg er sikker på, at den var blevet endnu bedre af kun at handle om cement.

Ikke fordi det personlige melodrama, den også handler om, ikke pågår med nøjagtig samme realistiske intensitet som cement-dramaet, men fordi melodramaet knopskyder ud i et metafysisk psyko-drama, som forekommer temmelig unødvendigt, for ikke at sige rigtig åndssvagt.

Lad mig sætte noget referat på: Den dygtige byggepladsleder Ivan Locke, spillet af Tom Hardy, sætter sig ved aftenstide ind i sin bil og begiver sig mod det hospital, hvor en kvinde, som han har haft et one night stand med, har fået sat sin fødsel i gang.

Undervejs taler han i telefon med sine to sønner, som han havde aftalt at se fodbold med, og sin kone, som han vælger at fortælle alt. Han bliver også nødt til at informere sin arbejdsgiver og sin assistent om, at han ikke vil være i stand til at supervisere den rekordstore ladning cement, der ankommer tidligt næste morgen.

Nå ja, så taler han også med kvinden, han har gjort gravid, og som ingen andre pårørende har, samt forskellige medlemmer af hospitalspersonalet.

Der er med andre ord rigelig med folk at tale med og rigelig at tale med dem om. Så hvorfor skal Locke tale med sin afdøde fars tavse spøgelse også?

Jeg gider ikke være principielt imod samtaler med spøgelser, jævnfør Hamlet, Harry Potter med flere, så lad mig omformulere spørgsmålet: Hvorfor skal han besværge over for sin fars spøgelse, at han ikke vil gentage dennes svigt over for lille Ivan? Det er undertekst i hysterisk overdrive.

Samtalerne med konen går totalt i skilsmisse-hårknude og afløses af samtaler med de rådvilde sønner, der lige præcis holder sig fra at overskride grænsen til det sentimentale. Arbejdsgiveren kobles rimelig hurtigt og brutalt af, mens samtalerne med assistenten, Gareth, holder sig topdynamiske hele vejen igennem.

Locke skal jo føre den nervøse fyr gennem cement-leverings-forberedelsen, sørge for, at alt er på plads, og intet går galt. Og naturligvis går alt muligt galt, fordi alt muligt ikke er på plads.

Suspense-højdepunktet må være, da Gareth af alle kræfter spæner efter hjælp hos en polsk håndværker kort før fyraften. Al denne cement-suspense er så meget desto federe, fordi den er så u-kriminalistisk arbejdsplads-konkret – og udspiller sig i en bil indeholdende kun én skuespiller.

Skuespilleren er Tom Hardy, der skabte sig så voldsomt og voldeligt spektakulært i Nicolas Winding Refns Bronson. Med et formidabelt nuanceret underspil spiller Hardy i Locke et både privat og professionelt ekstremt afdæmpet menneske, hvis liv på alle fronter flosser katastrofalt op.

Og selvfølgelig giver han sig og råber ”Fuck!” og slår i rattet, men på telefonen insisterer han hele vejen igennem på sin dæmpethed, både når han forgæves forsøger at forklare sig over for sin kone, og når han med held guider Gareth i at få styr på cementen.

Den dæmpethed er filmens både inderste og inderligste action, cementdirrende derudad i den smukt blinkende, engelske nat.

Titel:
Locke

Land:
USA / England

År:
2013

Instruktør:
Steven Knight

Manuskript:
Steven Knight

Medvirkende:
Tom Hardy, Olivia Colman, Ruth Wilson, Andrew Scott, Ben Daniels

Spilletid:
85 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
5. juni 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
26. nov. 2022
Vanskabte land

Vanskabte land

Biografanmeldelse
12. juli 2022
Et sekunds lykke

Et sekunds lykke

Biografanmeldelse
06. mar. 2022
Benedetta

Benedetta

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten