Cph Pix 2021
16. nov. 2021
Little Galaxies
Elisabet Solé Roca spiller den ene af de to unge, spanske kvinder, der i filmen bryder ud i sang med tekster, som skuespillerne selv har skrevet om deres eget liv. Foto | Danish Documentary

Little Galaxies

Max Kestner udvider sit imponerende filmværk med dokumentarisk musical, der viser en ny, moden åbenhed over for tilværelsens mysterier.

Af Lars Movin

Siden det første lille gennembrud i 2004 med det finurlige selvportræt Rejsen på ophavet har Max Kestner skabt sin egen niche i det danske filmlandskab. Han har lavet en række formsprængende værker, hvor ikke mindst genrebegrebet har været under omkalfatring. 

I film efter film har han udviklet og perfektioneret sine greb og metoder, samtidig med at han også er blevet ved med at udfordre sig selv. 

Det sidste kom til udtryk i 2017 med QEDA, noget så usædvanligt i en dansk sammenhæng som en science fiction-film. Og med sit seneste udspil, Little Galaxies, har han bevæget sig ud i endnu en uudforsket hybrid-egn, nemlig den dokumentariske musical. 

Selv om begrebet ”dokumentarisme”, som næsten altid hos Kestner vrides til noget nær ukendelighed. 

Filmen udspiller sig i Barcelona, hvor de altdominerende hovedpersoner – et par unge kvinder, Elisabet (Elisabet Solé Roca) og Lucía (Lucía H. Torres) – færdes som to molekyler eller planeter i et kosmos, hvor der måske, måske ikke, findes en mening med at lade deres baner krydse hinanden. Og med denne sprogbrug har vi allerede antydet filmens toneleje og dens på en gang distancerede og intime blik på karaktererne. 

Fra Kestners tidligere arbejder genkender vi fornemmelsen af en usynlig dukkefører, som med sikker hånd har tilrettelagt filmens univers og undervejs spiller virtuost på alle fortællingens virkemidler, både de kendte og de nyopfundne. 

Dette aspekt manifesteres mest tydeligt i en voice-over – en engelsk kvindestemme. Stemmen indrammer og kommenterer det spansksprogede univers med en monolog, som lydefrit blander instruktørens egne formuleringer med citater fra verdenslitteraturen (klip fra de bøger, hovedpersonerne tilfældigt får fingrene i). 

Men samtidig har Kestner denne gang i nogen grad givet slip på sin vanlige kontrol. 

En del af det stof, der er vævet ind i filmens komplekse tekstur, er tilsyneladende et dokumentarisk materiale optaget over en længere periode, hvor man uden at få specifikke biografiske oplysninger om Elisabet og Lucía kommer så tæt på dem, at man så at sige kan fornemme deres indre sjælemusik. 

Det sidste udtryk er ikke tilfældigt valgt. 

For det første er Little Galaxies et bud på at sætte billeder på menneskers indre liv. Og dernæst er lige netop brugen af musik med til at gøre filmen til et enestående værk, både i Kestners eget regi og i det hele taget. 

I en syv-otte scener undervejs forsvinder personerne ligesom ind i sig selv og bryder ud i sang, vel at mærke uden at omgivelserne tilsyneladende bemærker det. Og disse sange er blevet til i en ganske særegen proces. 

Kestner har bedt de to hovedpersoner om at skrive eller improvisere nogle sangtekster, som så efterfølgende er blevet bearbejdet af henholdsvis komponisten Flemming Nordkrog og Jomi Massage og hendes ensemble Speaker Bite Me. Og derpå er sangene blevet inkorporeret i filmen – ikke så meget som pauser i handlingen (der ikke rigtigt findes), men snarere som endnu et element i et poetisk/musikalsk flow af bevidstheds- og virkelighedsfragmenter. 

Max Kestner har altid været dygtig. 

Det er han også i den nye film. Men samtidig er det, som om den næsten rigide metodestramhed, der har præget nogle af de tidligere værker, nu i nogen grad er blevet erstattet af en mere moden åbenhed, en højere grad af modtagelighed for tilværelsens mysterier, flertydighed og uforudsigelighed. 

I Little Galaxies fornemmes en øget villighed til at lade sig forme af livet. Hvor man tidligere måske mest af alt er blevet imponeret over alle de hjerneknipsende påfund, bliver man denne gang først og fremmest berørt af en film, der på sin helt egen måde går under huden med sine sonderinger af sjælelige tilstande. 

Dermed har Kestner igen sprængt sig fri af sin egen fortid og konventionerne og samtidig lagt konturerne ud til endnu et rigt landskab, som bare ligger og venter på at blive udforsket.

Titel:
Little Galaxies

Land:
Danmark

År:
2021

Instruktør:
Max Kestner

Manuskript:
Max Kestner

Medvirkende:
Lucía H. Torres, Elisabet Solé Roca

Spilletid:
82 minutter

Premiere:
12. november på Cph Pix

Ekko #89

Max Kestner bliver interviewet af en hollandsk kulturkritiker i det nye nummer af Ekko.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.

Relevante artikler

Biografanmeldelse
03. okt. 2017
QEDA

QEDA

Interview
02. juni 2015
80 år frem med Max Kestner

80 år frem med Max Kestner

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. apr. 2022
Grotten – Il buco

Grotten – Il buco

Biografanmeldelse
18. sep. 2021
Kandis for livet

Kandis for livet

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten