Biografanmeldelse
24. dec. 2012
Life of Pi
Det imponerende computerskabte arbejde får tigeren Richard Parker til at fremstå virkeligere end ja … en virkelig tiger. Foto | Phil Bray

Life of Pi

Man glemmer alt andet end at overleve 227 dage med Pi i Ang Lees tekniske svendestykke.

Af Julie Moestrup

”Du skal nu høre en historie, der vil få dig til at tro på Gud!”

Nej, tak, svarer min ateistiske sindelagskontrol et par minutter inde i den taiwanesisk-amerikanske instruktør Ang Lees filmatisering af Life of Pi. En roman, der i en småhurtig vending kan beskrives som Noahs Ark, der sejler på visit hos Robinson Crusoe.

Men som ifølge forfatteren selv, Yann Mantel, er inspireret af en anden, brasiliansk roman om en mand fanget på åbent hav i en redningsbåd med en panter. Hovedpersonerne i Life of Pi, der i 2002 modtog Booker-prisen, er til sammenligning den 17-årige dreng Piscine Moliter Patel – også kaldet Pi – og en bengalsk tiger, der overlever et skibsbrud og 227 dage på en redningsbåd i Stillehavet.

Dengang bogen udkom, lød den som en svulstig omgang allegorisk new age på vældig gamle flasker. Samme fornemmelse bliver genopfrisket med filmens løfte om en religiøs åbenbaring. Men nej. Life of Pi har hverken vækket gudsfrygt eller tro hos denne anmelder. Ang Lee har nemlig heldigvis undgået de værste eksistentielle faldgruber, når temaer som religion og sekularisme, mennesket og dyret, fantasi og rationalitet sættes under lup.

Instruktøren, der har været fire år undervejs med filmen, bevæger sig på en knivsæg, men trækker stikket hjem med et sansebombardement i 3D. Den får én på skralden allerede i filmens intro fra en zoologisk have i Indien, hvor zebraer, fugle og aber i stærke farver og lyde giver forsmag på den teknik og intensitet, der skal få én til at overgive sig til den magisk-realistiske og fantasifulde historie.

I Canada møder en lettere skriveblokeret forfatter den karismatiske inder Pi, der som eneste overlevende fra et skibbrud fortæller sin historie i et langt tilbageblik. Om den bengalske tiger Richard Parker. Om hyænen, zebraen og orangutangen, der ikke overlevede fødekæden i redningsbåden. Der bliver sat dramatiske billeder på ulykken, hvor hans familie, de fleste dyr fra deres zoologiske have i Indien og besætningen på et japansk fragtskib forliser på turen fra hjemlandet mod en ny fremtid i Canada. Og før det og med humoristisk bagklang beskrives opvæksten i en sekulær familie, hvor Piscine Moliter Patel, der er opkaldt efter en offentlig parisisk svømmehal, flirter med tro i diverse afskygninger: hindu, kristen, katolik, muslim – you name it – og som årene går, ryger der også en smule lekture af Camus og Dostojevskij indenbords.

Det er udgangspunktet for den eksistentielle rejse, Pi ser tilbage på. Men er den sand? Eller er det en overlevelsesstrategi? Er han i virkeligheden tigeren, der har slået sin mor og de andre fra besætningen ihjel på redningsbåden? Det er spørgsmålet, der står hen i det uvisse. Og heldigvis for filmen vælger Ang Lee ikke at tage parti for hverken den ene eller anden fortolkning.

Derimod er der fuld valuta for pengene, når det gælder de tekniske, moderne tigerkræfter i 3D og ikke mindst det imponerende computerskabte arbejde, der får tigeren Richard Parker til at fremstå virkeligere end ja … en virkelig tiger.

Life of Pi er et eminent arbejde på de tekniske fronter, og den fotografiske detaljering gør, at man glemmer alt andet end at overleve de 227 dage med Pi. Og netop lader store tanker om tro og tvivl fortone. Life of Pi er 58-årige Ang Lees tekniske svendestykke og hands down for manden, der aldrig gentager sig selv.

Med film som Spis drik mand kvinde, The Ice Storm, Tiger på spring, drage i skjul og Brokeback Mountain har han bevist sin særegne åbenhed for tankegods og virkemidler i både europæisk, asiatisk og amerikansk filmtradition.Med Life of Pi har han gjort det igen.

Du skal nu se en film, der vil få dig til at tro på Ang Lee!

Land:
USA

År:
2012

Instruktør:
Ang Lee

Manus:
David Magee

Medvirkende:
Suraj Sharma, Irrfan Khan, Rafe Spall, Gérard Depardieu

Spilletid:
127 min.

Premiere:
25. december 2012

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
16. juli 2014
Sommersøndag

Sommersøndag

Biografanmeldelse
26. juni 2014
Enough Said

Enough Said

Biografanmeldelse
27. feb. 2013
Kvartetten

Kvartetten

Fra samme instruktør

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten