Tv-anmeldelse
10. sep. 2017
Lida
Lida er en karakterfuld hovedperson, når hun hygger sig med de andre gamle på plejehjemmet i Ukraine. Foto | Adomeit Film

Lida

Anna Eborns eftertænksomme dokumentar om den 81-årige Lida i Ukraine indkapsler tidens tand og alderdommens ensomhed.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Gennem syv år følger instruktøren Lidas stille liv på et alderdomshjem og besøger hendes familie, der er spredt i Rusland og Ukraine.

Lida er skabt af danske Adomeit Film, der også står bag Annika Bergs aktuelle Team Hurricane. Filmen har ingen egentlig handling, men er en eftertænksom udforskning af livets store aspekter. Tidens gang, kærligheden, døden, ensomhed og nationalitet.

Allerede de første billeder slår temaet an.

Lida fortæller om døden og sit forhold til religion, mens kameraet bevæger sig gennem en strålende gul solsikkemark på en sommerdag. Det karakteristiske 16 mm-format giver et let kornet og nostalgisk udtryk, som passer godt til indholdet.

Så klippes til Lida, der står med front mod os på alderdomshjemmet. Anna Eborn præsenterer ofte filmens medvirkende i let opstillede tableauer, hvor personerne indrammes forfra, så man tålmodigt kan betragte dem.

Man fornemmer, at Lida skrider kronologisk frem, men den er ikke bundet af en stringent dramaturgi. Filmen er nærmere en slags flydende collage, hvor forskellige dele bidrager til helheden.

Hovedfokus er naturligvis Lida, men undervejs forlader vi hende for at følge hendes søster og voksne søn.

De bor i dag adskilt fra hinanden. Lida fortæller, hvordan hun under krigen blev skilt fra sin søster, der endte på den anden side af grænsen i Rusland. Senere rejste også hendes søn fra hende for at finde arbejde, og de har ikke direkte kontakt i dag.

I en scene får sønnen vist de optagelser af Lida, vi tidligere har set, og han takker oprigtigt Anna Eborn for at få et indblik i sin mors liv. På den måde bliver Lida et slags filmisk bånd mellem Lida og hendes familie. Det er rørende at mærke kameraet forbinde generationerne på tværs af tid og rum.

Filmens udtryk er overvejende neddæmpet og melankolsk i et gråkoldt, ukrainsk vinterlandskab med visne træer, beton og snesjap som gennemgående stemningsmarkører. De fleste scener er stilfærdige og hviler afdæmpet i sig selv, som når Lidas bofæller får mad i spisesalen eller ser et ukrainsk sangprogram i tv.

Men undervejs skifter filmen også tempo og tone. En lille montageklippet sekvens er peppet op med energisk jazzmusik og farvefulde optagelser af Lidas familie på en sommerdag.

Eborn tør også lege med det dokumentariske udtryk, så det spiller effektivt sammen med indholdet. Lidas søn går i en mark og fremsiger en bøn, og billedsiden skifter til og fra bleghvide, overeksponerede billeder for at forstærke sanseligheden og det åndelige.

Lida er en film, der rummer livets forgængelighed på godt og ondt. Selv om et portræt af en gammel svensk-ukrainsk dame kan virke smal, er Anna Eborns dokumentar et mere universelt familieportræt.

Man mærker bestemt, at instruktøren tålmodigt og grundigt har dokumenteret Lidas liv gennem en årrække. Men mod slutningen af filmen antyder hun, at Lida rummer flere spændende sider, som filmen nærmest ignorerer. Det virker mere som efterkritik end en værdig afslutning på en ellers indsigtsfuld dokumentar.

Det kræver en smule tålmodighed at komme ind i filmens udforskning af de store eksistentielle temaer. Men giver man sig hen, er der en sjælden filmoplevelse i vente.

Titel:
Lida

Land:
Danmark og Sverige

Instruktør:
Anna Eborn

Medvirkende:
Lida Utas Andreasdotter, Monk Nile, Vikali Volodja Mikitovich

Spilletid:
88 minutter

Premiere:
Vises 11. september i Koncertkirken i København og de følgende dage i andre kirker ude i landet. Tv-premiere på DRK 17. september.

Relevante artikler

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten