Kunstanmeldelse
21. aug. 2021
Letters from St. Petersburg
Set gennem Catherine Pattinama Colemans kameralinse virker de kroppe og personer, der normalt gøres til betændte politiske spørgsmål, helt naturlige i deres hjemlige omgivelser. Foto | Frau Film

Letters from St. Petersburg

Dansk dokumentar om russisk lgbtq-ungdom skildrer en undertrykt og skjult verden. I Nikolaj Kunsthal bliver den nærmest guddommelig.

Af Sidsel Minuva

Nogle ædelsten består af præcis de samme bestanddele. Deres kemiske sammensætning er ens, og alligevel ser de fuldstændigt forskellige ud. 

Måske er mennesker på samme måde. 

Det er i hvert fald sådan, dokumentaren Letters from St. Petersburg indrammer sin fortælling. Kunstneren og instruktøren Lotte Nielsen tegner med filmen et portræt af St. Petersburgs lgbtq-ungdom via interviews og samtaler mellem ni unge mennesker. 

I Rusland er det ulovligt at afholde Pride og omtale homoseksuelles rettigheder i et positivt lys, og lgbtq-personer og -forhold anses som nærmest pornografisk. 

Alligevel funkler den undertrykte ungdom som diamanter. Og på blot seksten minutter laver Lotte Nielsen et sigende snapshot af en kultur, man ellers ikke får et indblik i. 

Kameraet dvæler ved deres ansigter i nærbilleder og deres kroppe i totaler. Men det føles på ingen måde voyeuristisk. De unge queer- og transpersoner ser direkte ind i kameraet og har fuld kontrol over situationen. 

De kærtegnes af lysindfaldet og de utroligt billedskønne indstillinger skabt af fotograf Catherine Pattinama Coleman (Sorte måne). De er simpelthen smukke. De kroppe og de personer, der normalt gøres til betændte politiske spørgsmål både i Rusland og i Danmark, virker i deres hjemlige omgivelser helt naturlige. 

Det burde ikke virke så revolutionært, men det gør det. 

Der er ingen guidende fortællerstemme, så de unge queerpersoner får lov til at definere sig selv. 

En transkvinde fortæller eksempelvis om teenageårenes frygt for, at stemmen går i overgang. Hun ville nemlig gerne være sanger og ramme de høje toner. Nu skal hun tvinge sin stemme ud i de tonelejer. 

”Det føles væmmeligt, at din krop gør noget, som du ikke vil have,” forklarer hun. 

På trods af de forandringer, som puberteten forårsagede, er hun glad for sin krop. Hun elsker sig selv, som hun er nu. Og i Lotte Nielsens linse virker hendes penis ikke skæmmende, men derimod lige så kvindelig som resten af hende. 

Det rolige kamera, den skønne lyssætning og den drømmeagtige underlægningsmusik skaber en nærmest æterisk, poetisk filmoplevelse. 

Det er hjemligt og hjerteligt at se disse udsatte lgbtq-personer være så komfortable med sig selv og hinanden. Sammen med den poetiske stemning er det, som om de eksisterer i et parallelt univers, der er bedre og tryggere end virkeligheden. 

Men det brydes brat, da vi til slut får serveret arkivmateriale. I en telefonoptagelse arresterer politibetjente brutalt lgbtq-aktivister. 

Lydsiden består også af oplæsninger af queerpersonernes breve til deres mødre. Brevene skal aldrig sendes, men de har alle skrevet det, de drømmer om at sige. 

”Ville du stadigvæk elske mig, hvis du vidste, hvem jeg er, og hvad jeg laver?” 

”Mor, hvorfor tror du, jeg er sindssyg? Du fik mig til at have det dårligt med overhovedet at være blevet født. Hvorfor gjorde du det mod mig?” 

Blandingen af billeder og oplæsning går lige i hjertet, og det gør hammer-ondt. 

Letters from St. Petersburg kan eksklusivt opleves i Nikolaj Kunsthal. I den gamle kirke er filmen sat op på dobbelt storskærm i midten af kirkeskibet. Der er mørkt, masser af plads og interviewpersonernes ord runger mod stenvæggene.

Det runger faktisk så kraftigt, at man nærmest kan mærke det i kroppen. 

I Nikolaj Kunsthal virker Letters from St. Petersburg nærmest overjordisk. Alt er større og skønnere og mere virkningsfuldt. Transkvindens forstærkede sangstemme får en guddommelig karakter. 

Man kunne ønske sig, at filmen var permanent inventar i Nikolaj Kunsthal. For det føles som et privilegie at kunne opleve Letters from St. Petersburg forstærket. Og det er et enormt privilegie blot at kende til den russiske lgbtq-ungdom, der ellers er skjult og jaget. 

Hver og en er de ni deltagere som de skønneste ædelsten. Og resten af os er lavet af det samme stof som dem, på trods af vores forskelligheder og afstanden mellem os. 

Det giver mod, som intet andet kan.

Titel:
Letters from St. Petersburg

Land:
Danmark

År:
2021

Instruktør:
Lotte Nielsen

Manuskript:
Lotte Nielsen

Medvirkende:
Grisha, Marina, Alina, Katya, Viktor, Yana, Lada, Alyona, Lou

Spilletid:
Seksten minutter

Premiere:
12. – 22. august i Nikolaj Kunsthal i forbindelse med WorldPride

Relevante artikler

Interview
13. aug. 2021
En forbandet russisk ungdom

En forbandet russisk ungdom

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
14. aug. 2022
Paper Girls

Paper Girls

Biografanmeldelse
01. maj 2022
Medina

Medina

Tv-anmeldelse
10. apr. 2022
Vores liv med autisme

Vores liv med autisme

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten