kortfilmanmeldelse
14. apr. 2021
The Letter Room
Fængselsbetjenten Richard (Oscar Isaac) får til opgave at gennemlæse de indsattes post for at fange eventuelle ulovligheder, men han bliver særligt involveret i en bestemt sag. Foto | Sam Chase

The Letter Room

Selv om Elvira Linds Oscar-nominerede kortfilm har en spillefilm i maven, leverer den danske instruktør og Oscar Isaac en tryllebindende skildring af ensomhed.

Af Casper Hindse

Det er muligt at anskue danske Elvira Linds dramatisk rolige kortfilm på to måder.

Enten ser du The Letter Room, der om mindre end to uger kan vinde en Oscar-statuette, som en maggiterning af ensomme, stillestående følelser.

Eller også ser du den som et værk, der vil så meget, at det ikke helt passer ind i kortfilmformatet.

Kameraet følger fængselsbetjenten Richard.

Det er verdensstjernen Oscar Isaac, der spiller lovens tøvende arm med udenlandsk accent i et amerikansk fængsel. Isaac formår fra første øjeblik at skabe en aura omkring Richard, som aldrig forsvinder. Han hilser venligt på kolleger og indsatte, men sammen med kameraet fornemmer vi hurtigt, at tristessen holder ham nede.

Ikke en eneste fuge i den livstrætte pande trækker i en forkert retning.

Da Richard har fulgt en fange ud i solen til en omgang basketball, bliver han kaldt ind på sin chefs kontor.

Her begynder The Letter Room for alvor. Den mutte, men bestemte betjent ”forfremmes” til at gennemlæse alle de breve, de indsatte modtager.

Kan der gemme sig hemmelige beskeder mellem linjerne? Kan der være puttet narko i det hvide papir?

Richard har selv bedt om at komme frem i rækkerne, men brevudvekslinger var ikke lige, hvad han havde håbet på. Men i stakkene af formaninger og bristede håb støder han på en række historier, der vækker noget i ham.

Brevene er fra en forelsket kvinde. Rosita vil dele sit liv med en indsat, selv om der bogstaveligt talt er en mur imellem dem.

Richard suges ind i en anden verden. En liderlighedens og kærlighedens verden. Med ganske få bevægelser formår Oscar Isaac at rette sig mere op, når Richard læser brevene.

En ordforelskelse opstår. Da chefen en dag kigger forbi, går der nærmest skoledreng i den. Richard lukker ned for sine småfantasier og mumler, at alt er godt her hos ham.

The Letter Room er en formfuldendt film.

Den kommer en anelse for sløvt i gang, men som både instruktør og manuskriptforfatter formår Elvira Lind at skabe et identitets-tomrum omkring rollerne. Fuldstændigt som hun i øvrigt tidligere har formået i sine træfsikre dokumentarfilm Bobbi Jene og Songs for Alexis.

The Letter Room er befolket af ensomhed.

En indsat håber på brev fra sin datter, men må nøjes med at spille basketball for sig selv i den knitrende sol. Chefen forsøger at række ud mod sine ansatte, men hæmmes af sin kejtede facon. Richard drømmer om at dele sit liv med nogen og måske ser han en mulighed i brevene fra Rosita.

Da han endelig opsøger kvinden med den intime pen, opstår en scene på en café, der er både dybt rørende og mærkværdigt ubehagelig. Magtbalancen mellem Isaac og stortalentet Alia Shawkat skifter konstant og sender betjenten i en ny retning.

Men at The Letter Room er så formfuldendt spænder også ben for filmen.

De allerbedste kortfilm har historier, hvor man kan fornemme, at de er skabt til netop det korte format. De er en lille skive af hverdagen, der kan smage af et helt liv.

Tænk blot på Ekko Shortlist-vindere som Ud, spring over, ind og Maja. Eller de tidligere Oscar-nominerede kortfilm af Anders Thomas Jensen: Ernst og lyset og Valgaften.

Sådan en kortfilm kunne The Letter Room også have været, hvis den alene havde fokuseret på Richards historie. I stedet breder filmen sig ud og kommer til at fungere som et slags instruktør-cv.

The Letter Room kunne snildt have været en spillefilm.

Historien er stærk og tager kun til i styrke, imens betjentens interesse for Rosita højnes og privatsfæren overskrides. Samtidig er der nogle uudforskede forhold til de andre betjente, fangen med basketbolden og ikke mindst den akavede kvindelige chef.

Elvira Lind kan uden problemer skabe et stort drama i små omgivelser.

Uanset om Richard er på arbejde i fængslet eller spiser mad foran fjernsynet derhjemme, er alt holdt i matte farver. Ofte filmes der med dybdefokus, så tilskueren kan mærke hans ensomme sind.

Selv hvis Elvira Lind ikke skulle vinde en Oscar, har vi uden tvivl at gøre med en yderst talentfuld dansk spillefilminstruktør in spe.

Titel:
The Letter Room

Land:
USA

År:
2020

Instruktør:
Elvira Lind

Manuskript:
Elvira Lind

Medvirkende:
Oscar Isaac, Alia Shawkat, Brian Petsos, John Douglas Thompson, Eileen Galindo

Spilletid:
30 minutter

Premiere:
15. april på TV 2 Play og 24. april på TV 2

Relevante artikler

Biografanmeldelse
17. apr. 2018
Bobbi Jene

Bobbi Jene

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
15. sep. 2025
Ultras

Ultras

Cph:Dox 2025
14. mar. 2025
Zlatan’s Nose

Zlatan’s Nose

Event-anmeldelse
04. mar. 2025
Oscar 2025

Oscar 2025

Streaminganmeldelse
02. sep. 2024
Svennis

Svennis

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten