Biografanmeldelse
04. aug. 2025
Lesvia

I datidens all you need is love-flipperånd strømmede lesbiske kvinder fra hele verden til den græske ø Lesbos, men ikke alle var glade for frigjortheden. 

Foto | Anemon Productions

Lesvia

Græsk dokumentar giver et intimt indblik i den kultur, der siden 1970’erne har blomstret mellem de lesbiske turister på øen Lesbos, men skildrer også konflikten med de lokale.

Af Kim Sidsel Minuva

På den græske ø Lesbos, der ligger et stenkast vest for Tyrkiet, findes byen Mytilini. Den ligner det arketypiske græske postkort med hvidkalkede hjem og et azurblåt hav, der bruser op ad øens sandstrande. 

På en plads midt i byen står en statue af den antikke digter Sapfo, der levede på øen Lesbos omkring 600 før Kristus, og som Platon kaldte den tiende muse. Statuen blev rejst i 1960’erne, og for øens græske beboere var det en overraskelse, at der i netop 60’erne og 70’erne pludselig begyndte at strømme turister til Lesbos. 

Disse turister var nemlig ikke helt gennemsnitlige. Snarere end børnefamilier med fædre i tennissokker og sandaler var det lesbiske kvinder fra hele verden, der valfartede til Lesbos. 

De betegnede sig selv som efterkommere af Sapfo. Poeten er nemlig en af de tidligste stemmer i historien, der skriver om kærlighed mellem kvinder og sit begær efter gudinder og kvinderne omkring sig. Så de lesbiske turister ser sig selv i hende. 

Kvindernes rejser, sameksistens og forhold dokumenterer den græske instruktør Tzeli Hadjidimitriou i Lesvia. Det indebærer de intime, elskende og seksuelle forhold, kvinderne delte og stadigvæk deler. Men også de konflikter, der opstod mellem dem og lokalbefolkningen. 

Som dokumentaren bemærker, kommer ordet ”lesbisk” fra øen Lesbos, fordi Sapfo kom derfra. Men er man blot fra Lesbos, er man også lesbisk, selv om man ikke er lesbisk. I en nøddeskal er den problematik et godt udtryk for sammenstødet mellem turister og lokalbeboere. 

Hadjidimitriou er selv lesbisk i begge betydninger. Hun var blot nitten år, da hun i 1981 for første gang besøgte byen Eressos, hvor lesbiske rejsende camperede og holdt ferie. Den oplevelse ændrede hendes selvforståelse, og her begyndte hun at dokumentere de festlige enklaver, som de lesbiske kvinder dannede. 

Denne dokumentation er utvivlsomt Lesvias store styrke. Gamle, plettede fotos, grynet film fra videokameraer og håndskrevne noter fra Hadjidimitrious dagbøger giver tilskueren et intimt indblik i den kultur, der blomstrede mellem de kvindelige turister. 

Som flere af de interviewede kvinder udtaler, var Eressos et sted, hvor man kunne være sig selv uden omverdenens fordomme. Det er tydeligt – solbrune og skoldede bryster, helt kort hår og ubesværet intimitet oser ud af lærredet. 

Hadjidimitriou præsenterer også loyalt begge sider af striden mellem de lesbiske turister og lokalbefolkningen. Mens de lesbiske finder et tiltrængt fristed i hinandens selskab, virker det grænseoverskridende for øens beboere, at kvinderne bramfrit kysser og befamler hinanden offentligt og i det hele taget opfører sig lidt for festligt. 

Når kvinderne bevæger sig ind i byen blandt de lokale, føler beboerne sig trængt. Men holder de sig for sig selv, bliver det også problematisk, fordi øboerne så mister indtjeningen fra dem. 

Dokumentarens biografiske elementer er mindre vellykkede. Hadjidimitrious personlige observationer fylder meget i starten, men optræder kun sporadisk senere i filmen. I stedet for at binde fortællingen sammen afbryder de den historiske dokumentation. 

På den måde mangler Lesvia en afsluttende sløjfe, der samler fortællingen. Der savnes også perspektiveringer. Hvordan forholdt Eressos-turisterne sig til lesbiske transkvinder? Og hvorfor var de fleste af de valfartende kvinder overvejende hvide? 

Det ændrer dog ikke på, at Lesvia giver et vellykket og personligt indblik i en kultur, der er i fare for at gå i glemmebogen. Dengang var lesbisk kærlighed langt fra almindeligt anerkendt, og set i lyset af nutidens internationale politiske klima føles tilbageblikket på et lesbisk fristed særligt relevant. Som Sapfo selv udtrykte det for tusindvis af år siden: 

I vil huske det
for også vi i vores ungdom
gjorde disse ting 

ja, mange og smukke
byen
blændende

Titel:
Lesvia

Land:
Grækenland

År:
2024

Instruktør:
Tzeli Hadjidimitriou

Medvirkende:
Tzeli Hadjidimitriou, lesbiske fra hele kloden, Lesbos-øens lokalbefolkning

Spilletid:
78 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
7. august

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
20. maj 2025
Murderbot

Murderbot

Biografanmeldelse
08. dec. 2024
A Different Man

A Different Man

Serieanmeldelse
16. sep. 2024
The Penguin

The Penguin

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten