Biografanmeldelse
14. sep. 2024
Lee

Lee Miller (Kate Winslet) er en af det tyvende århundredes store kvinder. Hun gik som krigsfotograf tæt på virkeligheden, men med surrealistens sans for billedets koreografi.

Foto | Kimberly French

Lee

Kate Winslets kantede skønhed og stjernestatus passer perfekt til fotograflegenden Lee Miller, men filmen er for pæn og konventionel.

Af Flemming Kaspersen

Det var på høje tid, at den legendariske amerikanske fotograf Lee Miller (1907-77) fik sin egen biopic. Miller havde et vildt cv: feteret fotomodel, muse for mesterfotografen Man Ray og tæt forbundet med 1930’ernes surrealistiske kunstnere og siden en af fotojournalistikkens pionerer. 

Kort sagt, en af det tyvende århundredes store kvinder. 

Tidligere i år var Lee Miller inspiration for Kirsten Dunsts karakter i Alex Garlands dystopiske sci-fi-film Civil War. Og med Kate Winslet i titelrollen koncentrerer Lee sig netop om hendes periode som krigsfotograf under Anden Verdenskrig. 

Filmen starter i årene op til krigen. 

Lee Miller har lagt modelkarrieren på hylden og lever et sorgløst liv i en kunstnerkoloni i Frankrig. Enkelte har bemærket, at der sker ubehagelige ting i Tyskland, men det er ikke nok til at stoppe deres evige sommer. Den frisindede Lee er glad for alkohol og mænd, og da den britiske kunsthandler Roland Penrose dukker op, bliver det til en stormende forelskelse. 

Men krigen bryder ud, nazisterne invaderer Europa, vennerne spredes for alle vinde, og Lee ender i London sammen med Penrose. Her får hun job som fotograf på magasinet Vogue og begynder snart at skabe sin helt egen stil: helt tæt på virkeligheden, men samtidig med surrealistens sans for billedets koreografi. 

Hun følger med den amerikanske hær i kølvandet på D-dag. Senere tager hun sit vel nok mest berømte foto, der viser en nøgen Lee Miller i Adolf Hitlers badekar i München på selvsamme dag, hvor Hitler begik selvmord i sin bunker i Berlin! 

Miller fremstilles som en utæmmet og egenrådig kvinde med store ambitioner og råt kunstnerisk talent. Til gengæld er filmen forbløffende pæn og konventionel. 

Instruktøren Ellen Kuras er en rutineret dokumentarist og har som filmfotograf arbejdet for blandt andre den franske surrealist Michel Gondry. Derfor er det ganske overraskende, hvor meget hun holder sig til en sikker mainstreamstil i Lee

Man kan godt forstå, at den har fundet vej til Biografklub Danmarks velfriserede program. 

Historien er indrammet af det mest konventionelle biopic-greb overhovedet, nemlig interviewet med den aldrende hovedperson, der ser tilbage på sin fortid. Lee er en episodisk og gammeldags film, der gør Lee Miller mindre interessant, end hun formentlig var. 

Til gengæld er Kate Winslet – der også har produceret filmen – født til at spille rollen. Ofte kan man beskylde biopics for at glamourisere deres hovedperson for meget. Men Kate Winslets modne, lidt kantede skønhed og stjernestatus passer perfekt til Lee Miller, der var glamourøs og smuk, men også helt sin egen. 

Filmen er dog også et one-woman show. 

I betragtning af rollelistens tyngde virker de øvrige personer sært ubetydelige. Flere af skuespillerne er få scener fra at være endt på gulvet i klipperummet. Det gælder ikke mindst de franske giganter Marion Cotillard og Noémie Merlant, hvis roller nærmest er små cameos. 

Hvis man ikke i forvejen ved, at britiske Roland Penrose var en betydelig skikkelse i surrealismen, så hjælper filmen ikke. I Alexander Skarsgårds skikkelse fremstår han som et lækkert stykke mandfolk med lidt latterlige kunstneriske prætentioner. 

Tilsvarende kræver det et større kendskab til Lee Millers familieforhold at gennemskue interview-situationen – som dog afsløres til sidst. 

Mest modspil får Winslet fra Andrea Riseborough, der åbenlyst har en fest som den meget britiske Vogue-redaktør Audrey Withers. 

Lee Millers billeder var unikke og definerende for vores kollektive erindring om Anden Verdenskrig. De var både fotokunst og vigtig dokumentation. 

Men filmen om Miller skrumper hendes fascinerende liv mere, end godt er. En vild kunstner og et spændende menneske bliver mast ned i en pæn og nydelig biopic for det brede publikum.

Titel:
Lee

Land:
Storbritannien, USA, Norge, Australien, Irland, Singapore

År:
2023 

Instruktør:
Ellen Kuras 

Manuskript:
Liz Hannah, Marion Hume, John Collee, Lem Dobbs 

Medvirkende:
Kate Winslet, Alexander Skarsgård, Andy Samberg, Josh O’Connor, Andrea Riseborough 

Spilletid:
116 minutter 

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år 

Premiere:
26. september

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
01. okt. 2025
Highest 2 Lowest

Highest 2 Lowest

Biografanmeldelse
11. apr. 2024
Civil War

Civil War

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten