Biografanmeldelse
10. sep. 2019
Late Night
Indisk-amerikanske Molly (Mindy Kaling) bliver ansat som forfatter hos talkshow-værten Katherine Newbury (Emma Thompson), så hendes program virker mere åben for minoriteter. Foto | Emily Aragones

Late Night

Stærke præstationer sikrer underholdningen i komedie, der hjertevarmt går i kødet på emner som diversitet, køn, race og sexchikane.

Af Samina Yasmin Jakobsen

”Jeg ville ønske, jeg var en farvet kvinde, så jeg også kunne få et job uden nogen kvalifikationer,” sukker en forsmået, hvid, mandlig manusforfatter i arbejdsrummet på talkshowet Late Night with Katherine Newbury.

Her er Molly, spillet af filmens manusforfatter Mindy Kaling, for nylig blevet hyret, men den positive særbehandling skyldes udelukkende dårlige seertal.

Den spidse talkshow-vært Katherine Newbury (Emma Thompson) har kun keret sig om ligestilling og diversitet i teorien, men da hendes forstokkede tankegang er ved at koste hende jobbet, beslutter hun at følge med tiderne: ”Bare skaf mig en kvinde! Hvilken som helst kvinde!” skriger hun i røret til sin producer, der prompte ansætter den indisk-amerikanske kvinde, som tilfældigvis sidder foran ham.

Vera Mindy Chokalingam, bedre kendt som Mindy Kaling, har gjort det til sit levebrød at skildre den person, hun tror andre ser i hende. En overbegejstret, til tider trættende, utrættelig optimist, hvis naive tro på kærligheden oftest efterlader hende i urkomiske situationer, som i hendes fornøjelige tv-serie The Mindy Project.

I Late Night, der er instrueret af Nisha Ganatra, gør Kaling brug af sine erfaringer fra diverse writers’ rooms.

Som 24-årig blev hun ansat som manusforfatter på den amerikanske The Office, som eneste kvinde i et rum fyldt med mænd, netop på grund af positiv særbehandling.

Kaling har udtalt, at hun i lang tid var flov over det, indtil det gik op for hende, at hun egentlig bare fik den adgang, andre er født med.

Hurtigt fik hun skabt den elskelige karakter Kelly Kapoor, ligesom hun også instruerede et par afsnit af den brillante serie, for til sidst at ende som executive producer. Siden har hun ikke skammet sig, og i Late Night tager hun problematikken op på humoristisk vis.

Emma Thompson leverer varen som arrogant og spydig-snobbet talkshow-vært, der gennem sine 28 år i branchen aldrig har fundet det nødvendigt at besøge det skriverum, hvor hendes jokes bliver til.

Men så forklarer chefen hende, at der er brug for et nyt, sympatisk ansigt, der kan hamle op med godmodige typer som Jimmy Fallon, der lige har haft Robert Downey Jr. inde som gæst. De vaskede sammen en stor hund. ”Det var fantastisk,” afslutter chefen med et suk.

Katherine må krybe til korset og forhøre sig hos sin forfattergruppe, om hendes image kan ændres til at være mere likeable. Men hun er ikke mere nede på knæ, end hun ikke orker at lære deres navne – hun giver dem numre. Nummer Syv spilles i øvrigt af Reid Scott, som i Late Night fortræffeligt viderefører den malkonduite, han er kendt for som en af de leflende spindoktorer i Veep.

Den nye, kvindelige manusforfatter rusker godt og grundigt op i det mandlige entourage, hvis rutineprægede jokes ikke er i stand til at gøre en bananflue fortræd. Men også Katherine stejler, da Molly forsøger sig med en vittighed om abortmodstand, den eneste joke i filmen, der nærmer sig farligt territorium.

For på trods af de mange sprængfarlige emner, som ligestilling, diversitet, køn, alder, race og sexchikane, er det ikke en komedie, der på nogen måde skiller vandene.

Kalings særlige form for hjertevarm humor passer exceptionelt godt til rom-coms, men det er ikke sådan en, hun har skrevet.

Som politisk kommentar bliver Late Night lidt for ufarlig, selv om Emma Thompson gør sit til at tilføre noget kant. Den britiske skuespiller bør få flere roller med plads til hendes komiske talent, for hun har både timing og vid og er en fryd at følge.

Problemerne ligger på manuskriptplan, da Late Night ikke formår at udfolde figurerne til andet end vanlige genreskabninger, der efter et par harmløse bump på vejen ender som bedre mennesker. Takket være de gode skuespilpræstationer er man dog fornøjeligt underholdt hele vejen dertil.

Titel:
Late Night

Land:
USA

År:
2019

Instruktør:
Nisha Ganatra

Manuskript:
Mindy Kaling

Medvirkende:
Emma Thompson, Mindy Kaling, John Lithgow, Reid Scott

Spilletid:
102 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
12. september

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
14. nov. 2025
Mors drenge

Mors drenge

Serieanmeldelse
03. okt. 2024
Ungeren

Ungeren

Biografanmeldelse
19. juni 2024
Club Zero

Club Zero

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten