Biografanmeldelse
23. feb. 2023
Kysset
Den unge adelskvinde Edith (Clara Rosager) forelsker sig i soldaten Anton Abildgaard (Esben Smed), men han nærer mere medlidenhed end lidenskab for hende. Foto | Christian Geisnæs

Kysset

Med forførende billeder iscenesætter Bille August et moderne eventyr om kompliceret kærlighed og utålmodige hjerter.

Af Kristian Ditlev Jensen

Der har altid været noget internationalt ved Bille August og hans film.

De løfter sig på en eller anden måde lettere end så mange andre danske instruktørers film. De har simpelthen schwung til at begynde med.

Derfor kan det heller ikke komme bag på nogen, at Kysset er skåret over en udenlandsk roman. Østrigs litterære verdensnavn, novelleforfatteren og essayisten Stefan Zweig psykologiske perle Utålmodige hjerter er forlægget for filmens manuskript, som August selv har skrevet.

Romanen er den eneste længere fortælling, som Zweig færdiggjorde inden sin død i 1942. Bogen fra 1939 handler om den unge løjtnant Anton Hofmiller, der en dag bliver inviteret op på slottet hos den ungarske magnat Lajos von Kekesfalva.

Soldaten byder herskabets datter Edith op til dans. Men hun er lam og kan ikke danse. I tiden efter udvikler Hofmiller en massiv skyldfølelse, der bliver til medfølelse og til sidst forlorenhed.

Det hele ender som en kamp mellem sandhed og løgn, mod og kujoneri.

Hos August er det samme historie, men nu handler den om kadetten Anton Abildgaard og Baron von Løvenskjold. Edith er stadig Edith, og hun kan heller ikke danse i denne version.

I hovedrollerne ses Esben Smed som virkelig smuk, ung mand og den følsomme og nærmest dirrende Clara Rosager. De er begge rigtigt gode, helt uvirkelige med deres ideelle skønheder, og deres match er noget i retning af bedårende.

De to flankeres af Lars Mikkelsen i en pragtpræstation som en lungesyg, gammel mand og Rosalinde Mynster som en noget hård og kølig kusine. David Dencik spiller lægen Faber på grænsen til det karikerede, men han bevarer dybden.

Faktisk bør man især fremhæve den krumme butler, spillet diskret af Klaus Tilsted Søndergaard, og den fuldstændigt ubetalelige oberst, spillet komplekst og muntert af Kurt Dreyer. Sidstnævntes karakterfulde ansigt og trinde krop så man gerne brugt mere på film.

Ellers er værkets hovedperson i grunden ikke mennesker, for filmen bæres meget mere af billederne og udstyret.

Sebastian Blenkovs billeder berører og forfører publikum helt fra de første disede og poetiske indstillinger. Og det er scenograf Jette Lehmanns samlede æstetik – en feminin romantik, der går igen i kjoler, hår og testel og slumretæpper – som haler det nærmest erindrede tidsbillede og følelsen af et drømme- eller forelskelsesunivers helt hjem.

Både billeder og interiører og kostumer har en smag tilfælles med Bille Augusts Karen Blixen-film Pagten, som også Lehmann stod for.

Kysset er mere end noget andet et moderne eventyr. Esben Smed er en slags mandlig Askepot, som kommer til bal på slottet. Unge Clara Rosagers rolle er en kærkommen og elegant turneret mangfoldighed på film.

Hvornår har vi sidst set en krøbling på film og hørt hende omtalt med dét ord? Hvornår har vi sidst set stigmatiseringen af handicappede og deres pårørende debatteret så fornemt? Hvornår har vi egentlig sidst set en invalid være valid – en fuldgyldig karakter, der er manipulerende, muligvis beregnende, endda ud fra selviske motiver.

Og hvornår har vi sidst set en mand blive udsat for seksuelle overgreb på film? Hvis det da ellers er et overgreb. Det dobbelte, det usikre, tvivlen, er filmens nerve. Og det helt store overgreb er nutidens hang til at forsimple alt det, som sker, når utålmodige hjerter ramler sammen.

Kysset er en både sart og fornem film, der er romantisk til fingerspidserne med sine florlette stoffer, snurrende ballerinaer og elegante havescenarier, som er optaget på det smukke fynske slot Ravnholt Gods nær Ørbæk.

Det, der gør, at filmen måske taber lidt højde, er netop det forlorne. Der er noget ønsketænkning over den. Man mærker en uren tone i hele værket. Men det er, når man tænker efter, faktisk også en slags pointe.

Titel:
Kysset

Land:
Danmark

År:
2023

Instruktør:
Bille August

Manuskript:
Bille August

Medvirkende:
Esben Smed, Clara Rosager, Lars Mikkelsen, David Dencik

Spilletid:
116 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
23. februar

Relevante artikler

Nyhed
19. aug. 2021
Bille August indfrier gammel drøm

Bille August indfrier gammel drøm

Biografanmeldelse
31. juli 2021
Pagten

Pagten

Biografanmeldelse
28. aug. 2018
Lykke-Per

Lykke-Per

Biografanmeldelse
11. nov. 2014
Stille hjerte

Stille hjerte

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten