Biografanmeldelse
12. juni 2019
Kvinden, der glemte sin fortid
Moderfølelserne vækkes langsomt til live i Kinga (Gabriela Muskala), da hun vender hjem til sin søn Peter. Foto | Karolina Jonderko

Kvinden, der glemte sin fortid

Polsk film om en kvinde med hukommelsestab er med unødvendig mystik mere søvndyssende end indsigtsfuld.

Af Frida Marquard

En mystisk kvinde kravler fra jernbaneskinnerne og op på en togplatform. Hun er pænt klædt på, men virker forvirret. Så sætter hun sig overskrævs og begynder at urinere ud over platformen.

Kvinden er ramt af dissociativ fugue, der er en lidelse, hvor man gør ting uden at kunne huske det. Hun kan ikke huske noget fra før hun dukkede op i Warszawa. Og selv da kniber det med hukommelsen, for hvad har hun fået de sidste to år til at gå med i den polske hovedstad?

Familien finder hende igennem et tv-program a la Sporløs. Hendes far genkender kvinden og får hende hentet hjem i familiens skød. Hun hedder Kinga og har både mand og søn og et helt liv, som hun er forsvundet væk fra.

Men så bliver man tvivl om hun overhovedet lider af hukommelsestab. Hun kan nemlig både huske pinkoden til sit gamle kreditkort og hvor sikringsskabet i familiens hus sidder. Og så gør hun det yderst tydeligt, at hun ikke ønsker at være sammen med familien, men vil væk så snart hun har fået et nyt pas udstedt.

Langsomt begynder hun dog at varme op for familien, og lidt efter lidt fornemmer man, at følelserne for hendes mand og søn genvækkes i hende.

Kvinden, der glemte sin fortid ønsker øjensynligt at give et ærligt og realistisk indblik i, hvordan det er at leve med dissociativ fugue. Denne anmelder skal ikke gøre sig klog på, hvor virkelighedsnært filmen skildrer sygdommen, men man savner i den grad at blive holdt mere i hånden af filmen.

Især i starten bliver der brugt for meget tid på mystik og på kvindens særheder til, at man rigtig kommer til at kunne relatere sig til hende som menneske. Og tvivlsspørgsmålet om Kingas hukommelsestab gør sygdomsfremstillingen unødvendigt forvirret.

Det mest urealistiske i filmen er familien og hendes venners reaktion på at få Kinga tilbage igen.

Selv om hun har været formodet død i to år, er hendes families reaktion nærmest som havde hun bare været væk en weekend. Bedsteveninden spørger, hvornår Kinga regner med at vende tilbage på arbejde, forældrene opfører sig, som om hun er en genstridig teenager, og hendes mand tager som en selvfølge, at hun kan agere mor for sønnen, som hun altså endnu kan genkende.

Gensynets glæde lader i den grad vente på sig. Den omsorg, man forventer at se over for et sygt familiemedlem, udebliver nærmest totalt – kun hendes mand rejser perifere spørgsmål om, hvor vidt hendes lidelse er ægte eller ej.

Kinga spilles af Gabriela Muskala, der også har skrevet manuskriptet. Hun leverer som skuespiller et mannequinagtigt stenansigt, der langsomt blødes op gennem filmen, men aldrig bliver helt så ekspressivt, at man kan aflæse hendes følelser. Kinga fremstår som en mindre snaksaglig Lisbeth Salander fra Millennium-trilogien, når hun bevæger sig rundt med kortklippet pindsvin-hår og leopardbukser.

En pointe ved Kingas lidelse er, at den skaber drastiske personlighedsændringer. Men eftersom man ikke på noget tidspunkt oplever, hvordan hun var før forsvindingen, er det svært at forstå, hvordan hendes personlighed har ændret sig.

Kvinden, der glemte sin fortid er en stille film med stort S. Dialogen er knap, og lydsiden er tømt for både musik og reallyde. Man kommer til at tænke på den gamle kliché med en date, der hives ind for at se sort-hvid, tysk ekspressionisme og falder i søvn på halvvejen.

Filmen har dog sine effektive øjeblikke. Som da Kingas mand nær rammer en hjort og Kinga får et veritabelt mentalt sammenbrud midt på skovvejen, da minder fra hendes fortid dukker op i glimtvise momenter. Men der er alt for langt mellem de meget få snapse.

Titel:
Kvinden, der glemte sin fortid

Originaltitel:
Fuga

Land:
Polen, Tjekkiet, Sverige

År:
2018

Instruktør:
Agnieszka Smoczynska

Manuskript:
Gabriela Muskala

Medvirkende:
Gabriela Muskala, Lukasz Simlat, Malgorzata Buczkowska

Spilletid:
102 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
13. juni

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
08. jan. 2020
Lad mig falde

Lad mig falde

Serieanmeldelse
03. jan. 2020
Dracula

Dracula

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten