Biografanmeldelse
02. juli 2014
Kraftidioten
Kraftidioten handler om Norges hvidhed, både den meteorologiske og den etniske af slagsen. Men sneen og de ariske gangstere bliver farvelagt med flere liter blod, før hævnhistorien er omme. Foto | Paradox

Kraftidioten

Norge viser sig for alvor som et filmland med ambitioner i den absurd-komiske Kraftidioten, der er Skandinaviens svar på Fargo. Stellan Skarsgård deler øretæver ud til den norske mafia.

Af Michael Bo

Bortset fra den indlysende undtagelse med Joachim Trier (Oslo, 31. august), et afgjort behag ved modstandsdramaet Frihedskæmperen Max Manus og thrilleren Headhunterne har jeg ikke været berørt af det, mange insisterer på er en guldalder for norsk film.

Men Kraftidioten holdt mig engageret fra start til slut.

Fordi den er vittig, fordi den er drabelig – fordi den drejer en genres mange træske klichéer med lige præcis så meget elegance, at man hænger på.

Nils Dickman (svenske Stellan Skarsgård) er manden, hvis søn findes myrdet af narkogangstere, og nu vil han have hævn.

Dickman æder sig ind på gangsterbossen Grevens territorium, men sporet leder videre til den serbiske mafia anført af Papa (Bruno Ganz). Det er ikke noget prangende plot, rollerne uden om Dickman er vignetter snarere end karakterer, og Kraftidioten er spækket med referencer.

Coen-brødrenes Fargo er den film, den parafraserer oftest, men instruktøren Hans Petter Moland og manusforfatter Kim Fupz Aakeson er også store Tarantino-fans.

Grevens løjtnanter, med deres absurd-prosaiske dialog, er løftet næsten 1:1 ud af Pulp Fiction, ligesom Håndlangerne citeres flittigt. På bagsædet af Grevens bil udspiller sig pludselig Christopher Walkens klassiske suicidale enetale fra True Romance.

Den monstrøse, gule sneplov, som Skarsgård med stor visuel prægnans forfølger gangsterne i, er inspireret af Spielbergs truck i Duellen. Bruno Ganz’ mumlende patriark er en veloplagt opdatering af Brandos Don Corleone.

Kraftidioten er skæg og ballade. Og det virker.

Mordene i starten af historien er originalt og detaljeret beskrevet, men som ligbunken vokser, bliver de afhandlet mere og mere lakonisk. Efterhånden går vi direkte over til en mindeplade med navn, kaldenavn og grafisk angivelse af vedkommendes religion med kors eller andet. Det er sjovt.

Men der gemmer sig også en stor historie i Kraftidioten, en historie med politiske og sociale forgreninger. Intet er så hvidt – og så fjerntliggende – som Norge, når man kommer tilstrækkeligt langt nordpå.

Det banale Hollywood-B-filmplot får noget gravitas af at være omsat til så storladen og så hvid en natur. Billedet af Skarsgård, der hælder femten kilo hvid heroin direkte ud i sneen er flot, og en grøn paraglider-faldskærm efter en tur igennem sneplovens blad tager sig fantastisk ud.

Den store historie er også hvid. Den handler om millionær-rige Norges etniske hvidhed.

Gangsterchefen Greven og hans hold kan aldrig huske, om deres rivaler fra nabobygden er albanere eller serbere. Da en af konkurrenterne skal udryddes, men ingen ved, hvordan vedkommende ser ud, går Grevens mænd ud fra, at serberen – eller albaneren – vil være ham, der visuelt skiller sig ud.

Da David Sakurai pludselig dukker op som lejemorder, kaldes han automatisk ”Chinaman”. ”Kineserne er Asiens nomader,” kommer det vist fra Greven, og så nytter det ikke meget, at Sakurai retter det til: ”Jeg er dansker” og efter en pause: ”Og japaner.”

Ethvert tilløb til internationalisme fejler patetisk i Kraftidioten, men altid til tonerne af lydsporets Sydstats-inspirerede twangy guitartoner eller buldrende gotisk Nordic Noir.

Jeg tror, det er meningen, at vi skal trække på smilebåndet, når vi ser en norsk flække filmet, som var det Manhattan – med en sød, lille skyline.

Norge har fået nye ambitioner som filmland, det har været sikkert og vist længe.

Om landet for alvor formår at byde ind med noget nyt, der ikke er blancheret i ironi og syltet i meta, må vi se hen ad vejen. Men med Kraftidioten viser Moland i hvert fald et håndelag og en håndværksmæssig selvtillid, der er et godt afsæt for at komme videre.

Titel:
Kraftidioten

Land:
Norge

År:
2014

Instruktør:
Hans Petter Moland

Manuskript:
Kim Fupz Aakeson

Medvirkende:
Stellan Skarsgård, Pål Sverre Hagen, Bruno Ganz, Jakob Oftebro

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Spilletid:
116 min.

Premiere:
3. juli 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. nov. 2019
I morgen danser vi

I morgen danser vi

Biografanmeldelse
30. sep. 2019
XY Chelsea

XY Chelsea

Biografanmeldelse
29. juli 2019
Carmen og Lola

Carmen og Lola

Biografanmeldelse
08. apr. 2019
Gloria Bell

Gloria Bell

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten