VOID 2021
11. mar. 2021
kOsOng (No One Inside)
kOsOng (No One Inside) er krystalklar i sin kritik af det babyfikserede, indonesiske samfund, hvor barnløse kvinder er under et gevaldigt, socialt pres. Foto | Chonie Prysilia

kOsOng (No One Inside)

Indonesisk dokumentar på den danske animationsfestival VOID bliver siddende på nethinden med slående betragtninger om barnløshed.

Af Sidsel Minuva

En livmoder badet i guddommeligt sollys tilbedes af et par knaldrøde hænder. 

Med den slags slående illustrationer gør den animerede dokumentar kOsOng (No One Inside) et markant indtryk, der sætter empatien på overarbejde. 

Chonie Prysilia og Hizkia Subiyantoros film handler om fem indonesiske kvinder, som alle er barnløse. 

Nogle af kvinderne kalder problematikken ”barnløshed”, mens andre kalder det ”barnfrihed”. Ingen af delene hverken forstår eller anerkender det indonesiske samfund. 

Nogle af kvinderne føler sågar, at deres liv er blevet ødelagt af samfundets fordomme. 

Instruktørægteparret har interviewet disse kvinder og gengivet deres fortællinger gennem forskellige animationsteknikker. Men filmskaberne har desværre ikke fået fat i ordentlige mikrofoner til deres interviewpersoner. Kvinderne lyder, som om de sidder inde i en blikdåse og snakker. 

Heldigvis er kOsOng (No One Inside) også en utroligt smuk animationsfilm. 

Filmen benytter animationsteknikker og værktøjer såsom vandfarver, blyanttegninger, kollager og stop-motion. De fleste af dem har tilmed fået tilført den såkaldte rotoscoping-teknik, der indebærer, at en tegner laver sin animation oven på levende billeder. 

Hvis man filmer en person, der løber, kan man således efterfølgende tegne efter hvert enkeltbillede og præcist gengive bevægelserne. 

Disney har brugt rotoscoping til at animere nogle af deres klassiske tegnefilm som Snehvide, Askepot og Peter Pan. Teknikken kræver enorme mængder slid, men den får animationen til at flyde fabelagtigt glat og realistisk. 

Det får kvinderne i kOsOng (No One Inside) til at fremstå uhyre virkelighedsnære. 

Igennem hele filmen hjælper billedsiden og kvindernes fortællinger med at give tilskueren et stærkt indtryk af dokumentarens kerneproblematik. 

En af kvinderne venter med at få børn, til hun og manden begge er helt klar til det. Alligevel bliver hun spurgt af nærmest totalt fremmede mennesker, om de ikke snart skal give deres forældre nogle børnebørn. 

”Nu er I gifte, så der skal børn på bordet, og det kan kun gå for langsomt,” siger forældre, bedsteforældre og tilfældige naboer i munden på hinanden. 

De uendelige kommentarer og spørgsmål skildrer filmen som farverige balloner, der bliver rakt til den barnfrie kvinde. Hun samler flere og flere, indtil hun har flere end en ballonsælger i Tivoli. Selv mandens venners spørgsmål svæver over mod hende – for barnløshed er jo altid kvindens skyld. 

Sådan skaber dokumentaren indtryk, som sætter sig fast på nethinden. 

Hen mod slutningen er mikrofonlyden glemt. Man bliver gang på gang chokeret og indigneret, når man hører om de gyselige ting, barnløse kvinder bliver udsat for i Indonesien. 

kOsOng (No One Inside) er krystalklar i mælet og sin kritik af det babyfikserede, indonesiske samfund. Men det er en kritik, der også vækker genklang i Danmark. 

For selv om Danmark er et mindre konservativt samfund end det indonesiske, er barnløshed ikke desto mindre også et tabu herhjemme. 

Har man læst nyhedsartikler om, at unge kvinder skulle tage at få sig nogle børn, selv om de studerer, prøver at starte en karriere eller bor på få kvadratmeter sammen med andre, kan man kun nikke til filmens betragtninger.

Titel:
kOsOng (No One Inside)

Land:
Indonesien

År:
2020

Instruktør:
Chonie Prysilia, Hizkia Subiyantoro

Manuskript:
Chonie Prysilia, Hizkia Subiyantoro

Spilletid:
76 minutter

Premiere:
13. marts på VOID International Animation Film Festival

Relevante artikler

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
14. aug. 2022
Paper Girls

Paper Girls

Biografanmeldelse
01. maj 2022
Medina

Medina

Tv-anmeldelse
10. apr. 2022
Vores liv med autisme

Vores liv med autisme

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten