Biografanmeldelse
17. mar. 2015
Korsvejen
Den unge, debuterende Lea van Acken leverer en hjerteskærende præstation i rollen som konfirmand i et fundamentalistisk kristent miljø, hvor Roxette betragtes som djævlens værk. Foto | Arte

Korsvejen

En ung piges lidelseshistorie i et fanatisk kristent samfund er grusomt rørende og betagende smuk.

Af Jesper Bo Petersen

Jesus’ vej mod Golgata var lang, lidelsesfuld og belagt med fristelser, deraf navnet Via Dolorosa, smertens vej. Men Jesus undlod at lade sig redde, slæbte sit kors gennem byen, op ad bjerget, og ofrede sig for menneskene. Fjorten korsvejsstationer måtte han gennemgå, før han kunne lade sig nagle til korset.

Fortællingen om korsvejen, frelserens determinerede bevægelse mod undergangen, danner rammen om Dietrich Brüggemanns fremragende parabel, hvor en konfirmationsmoden pige, Maria, tager den lange vej opad sit eget mentale Via Dolorosa i virkeligheden anno 2014.

Filmen er inddelt i fjorten kapitler, fjorten stort set fastlåste kameraindstillinger, efter de fjorten korsvejsstationer.

”Når I træder ind i voksenlivet, er det vigtigt, at troens flamme vokser til en storslået ildebrand, så alle kan se: Denne person har ikke solgt sin sjæl. Denne person er en kristi kriger,” formaner præsten i konfirmations­ undervisningen. Og hvis børnene lader sig friste af provokerende tøj, af skadelige film, af de sataniske rytmer, af at føle stolthed ved at efter­leve herrens ord, ryger de lige lukt i helvede.

Det er deres pligt at frelse deres medmennesker og hver dag ofre sig – give afkald på et måltid, en bog, en film.

Præsten er en pædagogisk demagog af guds nåde. Og det er her i kapitel et, ”Jesus dømmes til døden,” at en prås går op for den religiøst pligtopfyldende Maria: Kan hun ofre sig og redde en andens liv? Kan hun med sit liv give sin stumme lillebror en stemme?

Korsvejen lægger sig tæt op ad film som Carl Th. Dreyers Ordet og Lars von Triers Breaking the Waves med dens lille lukkede, fundamenta­listiske samfund, hvor kirken og ikke mindst Marias fanatiske forældre kvæler pigen, der i sin indoktrinerede misforståethed egentlig bare vil verden det gode.

Da hun falder i snak med en dreng på bibliotekets læsesal og bliver inviteret med i hans kirkekor, hvor de spiller Bach, men også soul og jazz, er vi nået til ”Jesus falder for første gang”. Og mor er en religiøs regelrytter, som aldrig vender den anden kind til.

Dietrich Brüggemann og søsteren Anna, der selv er religiøst opdraget, har sammen skrevet manuskriptet, som de fortjent vandt en sølvbjørn i Berlin for. Manuskriptet er enormt præcist i sin spidning af den blinde, religiøse fanatisme, men kommer i sin ensidighed også nogle gange lovlig tæt på karikaturen.

Korsvejen undsiger ikke troen, men den kritiserer de mennesker, der forvalter den forrykt. Filmen er nogle gange nærmest en satire, for det kan være svært ikke at trække på smilebåndet, når Maria beder idrætslæreren om at stoppe de sataniske rytmer. Roxette!

Men den er også et skræmmende billede på den indflydelse, voksne autoriteter kan have på et ungt menneske. Korsvejen er et coming of age­-mareridt, der ender lige lukt i helvede.

Franziska Weisz spiller Marias mor som en nådesløs matriark med knusende magt over både Maria, hendes søskende og sin vattede mand. Den unge, debuterende hovedrolleindehaver, Lea van Acken, er skrøbelig, tøvende og hjerte­skærende.

Det kompromisløse, æstetiske greb, hvor kameraet kun enkelte gange bevæger sig og aldrig forfalder til nærbilleder i de fjorten indstillinger, er sjældent set udnyttet mere effektivt. Udover at fremmane den hermetisk lukkede, klaustrofobiske verden i tilskueren, stiller filmen også sin tilskuer fri til at udforske scenerne.

Ligesom hos Brüggemanns æstetiske åndsfælle, svenske Ruben Östlund, får karaktererne plads til at dissekere sig selv, og som hos den svenske mesterinstruktør mærker man et strejf af både Michael Haneke og Ulrich Seidl, bare uden misantropien.

Korsvejen er grusomt rørende. For man lader sig rive med, og man hepper på, at Maria vil opdage en verden udenfor, før hun når til toppen af sit Golgata.

Titel:
Korsvejen

Original titel:
Kreuzweg

Land:
Tyskland

År:
2014

Instruktør:
Dietrich Brüggemann

Manuskript:
Dietrich Brüggemann, Anna Brüggemann

Medvirkende:
Franziska Weisz, Lea van Acken, Michael Kamp, Lucie Aron

Spilletid:
110 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
19. marts 2014

Relevante artikler

Biografanmeldelse
26. nov. 2014
Force Majeure

Force Majeure

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
19. sep. 2016
Suburra

Suburra

Biografanmeldelse
13. sep. 2016
Chronic

Chronic

Biografanmeldelse
13. sep. 2016
I blodet

I blodet

Biografanmeldelse
24. aug. 2016
Sparrows

Sparrows

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten