Cph:Dox 2019
20. mar. 2019
Kirsebæreventyret
Godsejeren Harald Krabbe sætter sig for at producere kirsebærvin og er villig til at løbe store risici for at realisere sin drøm. Foto | Danish Documentary Production

Kirsebæreventyret

Dokumentar om tre mænds forsøg på at skabe dansk kirsebærvin i verdensklasse kredser om et fascinerende drama, der aldrig foldes helt ud.

Af Mikkel Krebs Behnke

En dansk bonde og godsejer på Lolland beslutter sig for at dyrke vin. Kirsebærvin.

Efter sigende skulle vi i Danmark have perfekte forhold til kirsebær. ”De røde rubiner,” som Harald Krabbe kalder dem. Så hvorfor ikke droppe det traditionelle landbrug og begive sig ud på et kirsebæreventyr?

Det er nøjagtigt, hvad tre danske iværksættere beslutter sig for i Eva Mulvads Kirsebæreventyret.

Mulvad har fulgt dem over tre år, fra den spæde hobby-begyndelse til de store virksomheds-ambitioner. Det er blevet til en interessant historie om at forsøge at realisere en stor drøm og om de omkostninger, det indebærer.

Det er journalisten og vin-entusiasten Morten Iwersen, der overbeviser den lollandske godsejer om, at han bør dyrke kirsebærvin i stedet for traditionelt landbrug. De får hurtigt den kendte kok og bagedyst-dommer Jan Friis-Mikkelsen med på projektet.

Harald Krabbe aner intet om vin, men som ny godsejer har han lyst til at eksperimentere, og han ser ikke de store perspektiver i bulkproduktion. Desuden er Norden og det nordiske køkken trendy, og det er populært at producere og bruge lokale råvarer.

I flere år smager det end ikke af vin, men til sidst når de tre endelig frem til et resultat, de er tilfredse med. Og så er Frederiksdal Kirsebærvin skabt.

Da de første flasker sælges, og produktet bliver talt om i positive vendinger, får Harald Krabbe endnu større ambitioner. Godset på Lolland skal blive et vinslot i bedste fransk stil, men Morten og Jan er mere forsigtigt indstillede. De føler sig fremmedgjort i et projekt de ikke længere kan følge med i.

Jo mere projektet vokser, desto mere engagerende bliver Kirsebæreventyret. Eva Mulvad har et godt blik for skismaet mellem drømmen og realiteterne.

I begyndelsen tænker man: ”Klap lige hesten, Harald.” Men hurtigt bliver man draget af de store planer. Dronningen besøger produktionen, og snart er kineserne også interesseret i kirsebærproduktet. Et eksotisk indslag, hvor kulturforskellene bliver tydelige.

Vi bider negle, da salget ikke længere følger med den store produktion. Sorte skyer trækker ind over det lollandske vingods, og de tre kompagnoner har svært ved at finde hinanden.

Her savner man dog at komme tættere på de tre hovedpersoner og ikke mindst konflikten. Vi får kun forsigtige kig ind bag facaden ved bestyrelsesmøder og interviews med Harald Krabbe, Morten Iwersen og Jan Friis-Mikkelsen.

Det handler i virkeligheden om Eva Mulvads stil som dokumentarist. Hun forholder sig gerne nøgternt iagttagende i fluen-på-væggen-stilen.

I sin forrige film, A Modern Man, skildrede hun en mand, der har succes og penge, men ingen nære relationer. En forførende dokumentar, hvor man dog sad tilbage med en uforløst følelse.

Det samme gør man i Kirsebæreventyret.

Vi lukkes ind i maskinrummet og bliver både præsenteret for de gode og svære tider som iværksætter. Men man savner at komme endnu tættere på personerne og deres indbyrdes relationer. Historien bliver nemlig for alvor fængslende i kontrasten mellem den drømmende forretningsmand Harald og de to hobbydrevne Morten og Jan.

Der mangler kort sagt et mod fra Eva Mulvads side: At turde lade stilheden, frustrationerne og frygten for den forliste drøm for alvor skinne igennem.

Titel:
Kirsebæreventyret

Land:
Danmark

År:
2018

Instruktør:
Eva Mulvad

Medvirkende:
Harald Krabbe, Jan Friis-Mikkelsen, Morten Iwersen

Spilletid:
86 minutter

Premiere:
21. marts i Grand Teatret, 27. marts i Charlottenborg og 31. marts i Dagmar under Cph:Dox

Relevante artikler

Biografanmeldelse
19. mar. 2017
A Modern Man

A Modern Man

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
20. dec. 2022
Dreyers Gertrud

Dreyers Gertrud

Boganmeldelse
17. juni 2022
Om kedsomhed

Om kedsomhed

Biografanmeldelse
03. maj 2022
Skolen ved verdens ende

Skolen ved verdens ende

Biografanmeldelse
25. apr. 2022
Jeg er Zlatan

Jeg er Zlatan

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten