Serieanmeldelse
18. juni 2021
Katla
Grå farver og triste miner er gennemgående i den islandske by Vik, hvor indbyggerne oplever mærkværdige hændelser i kølvandet på et vulkanudbrud. Foto | Netflix

Katla

Islandsk Netflix-serie forsøger at gå i fodsporene på mystisk sci-fi som Les revenants og Dark, men blandingen af hverdagsdrama og overnaturlig horror lykkes ikke.

Af Flemming Kaspersen

Netflix’ første islandsk producerede serie er opkaldt efter vulkanen Katla.

En flot og ildevarslende titel, særligt fordi Katla også var navnet på dragen i Astrid Lindgrens dødsfabel Brødrene Løvehjerte.

Selv om der ikke er nogen drage med i Katla, er det en serie om mørke, død og onde varsler. Den foregår i den lille islandske by Vik, som ligger i skyggen af Katla.

Da historien starter, har vulkanen været i udbrud i et helt år. Byen er dækket af aske, og de fleste mennesker er væk.

En af de få, der stadig er tilbage, er unge Grima (spillet af sangeren Guðrún Ýr Eyfjörð). Hun har mistet både sin mor, der begik selvmord, og sin søster Ása, der forsvandt, da vulkanen gik i udbrud. Grima holder sin depression nede med medicin. Forholdet til kæresten Kjartan er træt og anstrengt.

Persongalleriet i den affolkede by tæller også den midaldrende politimand Gisli, der passer sin kræftsyge kone, forskeren Darri, som kæmper med tabet af sin søn nogle år forinden. Og så er der Grimas far, Tor.

Der sker mystiske ting i Vik.

På Grimas gård dør en ravn for kort efter at komme til live igen. Og der begynder at dukke forkomne og askedækkede mennesker op. Først en svensk kvinde, som den lokale hotelejer genkender fra gamle dage.

Hvorfor er hun ikke blevet ældre? Så kommer Darris søn, derefter Grimas søster, og det stopper ikke der. Er der tale om dobbeltgængere? Tidsrejsende? Dæmoner?

Serien prøver at balancere hverdagsdrama, nordic noir og overnaturlig horror, men det lykkes ikke helt.

Enkelte scener fungerer efter hensigten. En sekvens, hvor Gisli pludselig ser konens dobbeltgænger i køkkenet, rask og smuk, er god.

Vi ser den døende kones stumme rædsel og Gislis vaklen: Skal han hellere vælge den nye kvinde og genopleve sit lykkelige ægteskab før kræften? Det er et stærkt møde mellem realisme og effektiv horror.

Andre steder – og det er mere reglen end undtagelsen – kan man godt se, hvad serien vil, men udførelsen er flad.

Darris tilbagevendte søn er tydeligvis ond. Han har kolde øjne og en stor hobbykniv i lommen. Det dæmoniske barn er et klassisk gyser-motiv, men her føles det hverken rigtig uhyggeligt eller tragisk. Drengen spiller ikke godt, og forældrene er ikke særligt interessante.

Tragedien i at have mistet en søn er ikke nok til at gøre dem spændende, men det synes serien at tro.

Grima er en hovedperson uden meget andet at byde på end mut depression. Og når selv karismatiske Ingvar Sigurdsson, der var fremragende i Hlynur Pálmasons En hvid, hvid dag, ikke brænder igennem som hendes far, må man lægge ansvaret på seriens instruktør og skaber Baltasar Kormákur.

Han fortæller i nuancer af grå – fra det grumsede vand i hanerne og asken, der dækker alting, til de små, matte mennesker og deres traumer og tab.

I momenter zoomer han ud og laver Ridley Scott-smukke, stålgrå billeder af den vilde natur og den ulmende vulkan. Men grundtonen forbliver mørk og indadvendt.

”Naturen minder os hele tiden om, hvor små vi er,” siger en af personerne på et tidspunkt.

Desværre udnytter serien kun sporadisk sine fantastiske omgivelser. Der var en grund til, at Jules Verne placerede indgangen til Jordens indre i en vulkan på Island. Og til, at Ridley Scott brugte Island som markant science fiction-location i Prometheus.

At en indfødt filmmager ikke formår at udnytte det bedre, er lidt af en falliterklæring.

Men det centrale mysterium er spændende, og serien har tilstrækkeligt med cliffhangers til, at man får lyst til at se videre. Den minder en hel del om den franske serie Les revenants og tyske Dark, der havde en lignende grundpræmis og tone.

Desværre er sammenligningerne ikke til Katlas fordel.

Titel:
Katla

Land:
Island

År:
2021

Serieskaber:
Baltasar Kormákur, Sigurjón Kjartansson

Medvirkende:
Guðrún Ýr Eyfjörð, Íris Tanja Flygenring, Ingvar Sigurdsson, Aliette Opheim

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
17. juni på Netflix

Relevante artikler

Biografanmeldelse
27. nov. 2019
En hvid, hvid dag

En hvid, hvid dag

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
01. okt. 2025
Highest 2 Lowest

Highest 2 Lowest

Biografanmeldelse
14. sep. 2024
Lee

Lee

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten